Hej!

Vi har nyligen flyttat in i en villa med bergvärme. Intill huset (vägg i vägg) med bergvärmepumps-rummet är garaget som jag skulle vilja värma upp på ett billigt sätt (både gällande installation och i drift). Tanken är att jag kommer vara i garaget ca 1-2 timmar per dag, övrig tid behöver det egentligen bara vara 8-10 grader varmt. Men att den tiden jag är där gärna har 12-15 grader kanske.

Så min fråga till er är vilket sätt som blir billigast att värma upp garaget på? Räcker det med elradiatorer samt en värmefläkt?

Luftvärmepump verkar kosta kring 15-20' med installation och som kan hålla låg värme.

Dra vidare element från bergvärmepumpen till garaget, vad kan det kosta och blir det billigare än elradiatorer?

Tacksam för svar
 
  • Gilla
chwi01
  • Laddar…
Billigast och enklast om du vill kunna höja temperaturen snabbt är en luftvärmepump.
Radiatorer kopplade på bergvärmen är i teorin 3-5 gånger billigare än elradiatorer, men det praktiska utfallet beror på hur bra värmepumpen går och hur mycket extra effekt den har för den ökade ytan. Men största nackdelen med det konceptet är att det inte går lika snabbt att värma upp garaget när man vill vara där och jobba.
 
Jag har snickerboa på ett liknande sätt. Jag har två kupéfläktar varav den ena har termostat som jag vrider upp när jag är där inne och sänker ner efter mig som fungerar som frostvakt. Den andra har jag kopplat till en strömbrytare (fjärrstyrd för förvärmning) så det är enkelt att slå på/av vid dörren. Men jag är inte inne i snickerboa två timmar om dagen så det blir inte samma jojoeffekt. Sedan är en trevlig isolerad matta komforthöjande för att slippa kalla fötter.
 
Dieselkanon med skorsten om du har möjlighet att sätta skorstenen genom vägg?

Har själv funderat på det sedan jag testat en utan skorsten - värmer skitfort men inte så trevligt för hälsan.

Jag har funderat lite på en sån lösning också för att kunna nödvärma huset vid ett längre strömavbrott. Har märkt att det kan ta låååång tid att få upp värmen i huset med luft/vatten-värmepump. Men man måste ju ha något litet elverk också.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
1-2 timmar per dag är ju ändå rätt hög nyttjandegrad. Hade jag varit så flitig i mitt skruvande i garaget så hade jag nog inte brytt mig om att hålla på och höja och sänka temperaturen. Säger du att du klarar dig på 15 grader så håll det konstant istället. se till att du har välisolerat garage och garageport bara.

Är det så pass att det är vägg i vägg med centralen så hade jag nog satsat på att dra in en liten vattenburen ratiatorslinga till garaget. Har du vattenburna radiatorer i resten av huset idag? eller golvvärme?
 
Var i landet är detta och vet du redan hur kallt det blir i garaget, med tanke på att ni är nyinflyttade? Vi har bergvärmepump och varmvattenberedare i garaget (som inte ligger vägg i vägg med huset) och även utan att använda oss av något annat så håller vi nog minst +12 året runt.
 
K
Att hålla på och höja och sänka hela tiden varje dag så är risken att det blir dyrare än att hålla en jämn temp på kanske 15 grader
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
Tack för tipsen här. Eftersom jag också har min verkstad i garaget behöver jag också ett värmesystem för garaget. Hittills har en luftvärmepump varit tillräcklig. Men jag är inte helt nöjd med den.
 
Att värma ett garage, om det är av standardstorlek och standardisolerad typ 90tal och senare så koster det nästan ingenting att hålla 15-18grader varmt, om man värmer med nån typ av värmepump, att hålla på att ändra temp är inte lönt, åtminstone inte i norra Sverige.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.