Söker febrilt efter en byggfirma eller duktig snickare för mindre uppdrag i Örebrotrakten.
De kunniga jag vet av är alla upptagna till årsslutet och har inte ens tid att komma förbi och kolla på jobbet.

Någon som har förslag? Det rör sig om mindre arbete med en farstukvist/entré.
 
P pennybridge skrev:
Söker febrilt efter en byggfirma eller duktig snickare för mindre uppdrag i Örebrotrakten.
De kunniga jag vet av är alla upptagna till årsslutet och har inte ens tid att komma förbi och kolla på jobbet.

Någon som har förslag? Det rör sig om mindre arbete med en farstukvist/entré.
Vad vill du ha gjort och var i örebro län ska detta utföras?
 
Vill ta bort 2 stolpar till farstukvisten (de 2 inre på bild).
Ca 20 min öster om Örebro stad.
 
  • Röd trävilla med farstukvist och fyra stolpar, diskussion om borttagning av två inre stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P pennybridge skrev:
Vill ta bort 2 stolpar till farstukvisten (de 2 inre på bild).
Ca 20 min öster om Örebro stad.
De kan vara bärande
 
A
P pennybridge skrev:
Söker febrilt efter en byggfirma eller duktig snickare för mindre uppdrag i Örebrotrakten.
De kunniga jag vet av är alla upptagna till årsslutet och har inte ens tid att komma förbi och kolla på jobbet.

Någon som har förslag? Det rör sig om mindre arbete med en farstukvist/entré.
Finns du i Asker/Odensbacken?
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
De kan vara bärande
Precis. Det är därför jag söker professionell hjälp :)
 
mowatom skrev:
Finns du i Asker/Odensbacken?
Precis :) har du koll på någon i krokarna?
 
Om det är de yttre längst ut du syftar på får man helt enkelt ha kraftigare reglar och bygga om. Syftet från början kan ju ha varit att man skulle haft ett staket runt
 
För att förtydliga:

Röd träfasad med vit entrédörr och veranda markerad med gula linjer där stolpar är märkta för att tas bort och planerade trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


* Inre-yttre stolparna vill jag ta bort.
* Trappsteg ska byggas runtom med öppning åt höger om entredörr och framför entredörr ner mot plattor
* Räcke ska byggas åt vänster om entredörr


Det jag främst behöver hjälp med är då att få bort dessa stolpar så att jag kan komma vidare med projektet. Men rätt byggare/snickare kanske får fixa trappstegen med när man ändå är igång :)
 
Frågan är om dessa stolpar ens går att ta bort eftersom att de sitter där av en anledning
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Frågan är om dessa stolpar ens går att ta bort eftersom att de sitter där av en anledning
Ja precis! Det är det jag vill att en kunnig person ska komma hit och titta på.
Det är inte säkert att de är bärande men jag kan själv inte avgöra det då jag saknar kompetensen. Det är skillnad i hur de är förankrade, sedan vad det ha för innebörd vet jag inte. Så bättre att få hit någon. Problemet är att alla byggfirmor och snickare verkar ha svårt att komma loss på denna sidan av året.
 
P pennybridge skrev:
Ja precis! Det är det jag vill att en kunnig person ska komma hit och titta på.
Det är inte säkert att de är bärande men jag kan själv inte avgöra det då jag saknar kompetensen. Det är skillnad i hur de är förankrade, sedan vad det ha för innebörd vet jag inte. Så bättre att få hit någon. Problemet är att alla byggfirmor och snickare verkar ha svårt att komma loss på denna sidan av året.
Vad är det för skillnad på förankring på dessa?
Riv upp panelen ovan båda pelarna så ser du hur de är förankrade i konstruktionen.
Har du ingen byggnadsritning?
 
Jag brukar glatt rekommendera Backlund Bygg (utgår från Kumla), dom gjorde ett kanonjobb hos oss med stomresning av vår utbyggnad och avväxling av en öppning i ytterväggen. Risken är nog att dom också är väldigt uppbokade eftersom dom är erkänt duktiga men vem vet, det kanske går att smita emellan med ett litet jobb.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Vad är det för skillnad på förankring på dessa?
Riv upp panelen ovan båda pelarna så ser du hur de är förankrade i konstruktionen.
Har du ingen byggnadsritning?
De yttre står direkt på markplintar medan de inre jag vill ta bort står vilandes på bärlinan mellan de yttre markplintarna.

Tyvärr hittar jag ingen byggnadsritning på just den delen av huset. Övriga takkonstruktion finns. Kanske har ett papper försvunnit under åren sedan huset byggdes 1982.
 
Dom kan du ta bort. Har ingen bärande funktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.