Kul test som ställer saker i ett annat ljus för mig rörande att limma ändträ.

 
  • Gilla
LeMirak och 2 till
  • Laddar…
För de som tolkade videon ovan fel
 
  • Gilla
Ola C
  • Laddar…
 
Slutsatsen är att de limfogar som gick sönder i testet är starkare än de som höll. Jag vet inte riktigt om jag köper den slutsatsen.
 
Slutsatsen är att trä, längs fiberriktningen, är starkare än limfogen. Jag tror ingen skulle få för sig att skarva ett smalt stolsben med ett 90-graders limfog, oavsett hur stark någon youtubare säger att den är.
 
Slutsatsen är att vid två lika stora limytor så är trät den svaga punkten när man limmar längs med fibrerna och limfogen den svaga punkten när du limmar ändträ. Men limfogen är fortfarande starkare vid ändträlimning än vad trät är vid limning längs med fibrerna.

Problemet är ju att oftast så är det väldigt små limytor vid ändträlimning, vilket gör att fogen är svag, även om den är starkare än motsvarande fog med fibrerna åt andra hållet.

Edit: Tvåa på bollen
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Han jämför ju äpplen med päron. Han kan ju inte dra slutsatsen att end grain joints är två gånger starkare än side grain joints, när det inte är fogen som är det som går sönder vid side grain. Han skulle lika gärna kunna säga att trä är mer lättdelat längs fibrerna än tvärs o det förstår varenda en som svingat en yxa.

Intressanta siffror men som dom två andra gubbarna är inne på, det här ändrar typ ingenting i hur man bygger möbler.
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Som Churchill sa, Det är lätt att se vad som är fel, men kan Du se vad som är rätt?
Självklart är testen en förenkling, men ärligt talat klarar sällan folk mer än ett argument i taget.
Han har inte testat för dragkrafter eller skjuvning, men ändå levererar han en stor poäng, LIM ÄR UNDERSKATTAT.
Varje talibansnickare VET att idealet i träslöjd är att bygga utan vare sig spik, skruv eller lim, men de flesta av oss andra tar gärna lite genvägar för att bli klara i år.
Vi andraklassens snickare har nog ofta mer förtroende för spik och skruv än vi har för lim, och vi behöver nog llite till mans en påminnelse om att limskarvar tål mycket mer än vad vi tror, och att det faktiskt går att limma det mesta, bara man har lite sunt förnuft!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Jag har sett Patrick Sullivans, Marc Spagnulos och Stumpy Nubbs videor — i den ordningen. Och känner mig inte det minsta förbryllad, särskilt inte efter att ha sett de två sistas filmer som kommentarer till den första.
Ser inte att det skett ett paradigmskifte som säger att ändträ mot ändträfogar är starkaste och bästa sättet att foga samman trä genom att limma det.
Det viktiga är ju att titta på hur vi normalt sett sammanfogar det vi bygger och se till att det är fogen som skapar styrkan i konstruktionen, inte limningen. Något annat har väl inte heller påståtts i filmerna?

Sedan kan ju material och användningsområde skapa lite svängrum. När jag bygger bänk- eller överskåp till min verkstad använder jag MDF. Eftersom jag numera har tryckluft och dyckertpistol gör jag det lätt för mig och skjuter ihop skåpens olika delar. Men det är bara för att de inte ska glida omkring när jag monterar; jag räknar med att det är limmet som ska göra jobbet.

Jag roas av att Patrick Sullivans video rör runt så i grytan för i praktiken ändrar den så lite. Och jag tror inte att syftet varit att få oss att sträva efter att om möjligt alltid limma ändträ mot ändträ.
Det blir lite som att bevisa att trots humlornas kroppsform och vingstorlek så bör de inte kunna flyga, hur går det till?
Jo, så här...
Jaha... Då förstår jag.

//Ronnie
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.