Skall bygga en bänk runt ett träd så kallad "kyssbänk". Står således ute året om i skuggigt område.

Denna ska målas vit.

Bör jag använda tryckimpregnerat trä om det ändå skall målas? (kommer i så fall torka ett år innan målning)
Eller kan jag lika väl använda o-tryckt för att få bättre färgfäste?

Vilken färgtyp är lämplig och hållbarast över tid?
 
Jag skulle inte använda tryckt. Däremot skulle jag skydda stolparna nertill lite extra med exempelvis Cuprinol träolja. När vi byggde stallet ställde vi stolparna i en burk fylld med träolja över natten och lät den sugas in ordentligt. Sedan körde vi med grundfärg och två lager slutmålning.
Eftersom Du ska ha bänken ute skulle jag välja fönsterfärg, så blank som möjligt, så håller den sig lite renare/blir lättare att tvätta. (Den kommer ju bli lite smutsig under trädkronan)

PS Måla så mycket som möjligt INNAN Du slutmonterar. Kan Du få dig grundfärg och första strykningen på plats på alla bitar innan bänken monteras får Du bättre skydd, framförallt på ändträ. Sista strykningen efter montering täcker över skruvskallarna
 
Redigerat:
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Jag hade använt tryckt till stommen och struntat i att måla den. Blir fint grått med tiden. Man kan snabba på processen med järnsulfat/järnvitrol. Det kan man göra utan att vänta ett år. Jag har själv målat tryckta stolpar med tjärvitrol utan att vänta. Den är ju dock ”öppen” så att säga och dessutom i mörk ton, så det spelar inte så stor roll.
Estetiskt kan det vara en fördel att hålla stommen i en mörkare ton. Allt som är i markkontakt tenderar att bli skitigt rätt snabbt, när det regnar osv. Tråkigt att ha högblankt vitt där då...

För sitsen hade jag gjort som ÅkeSun skriver, dvs bra kvalite på otryckt virke, grundolja, grundfärg osv enligt fabrikantens rekommendationer. Bra idé att
måla det innan montering också, mycket enklare.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Davidbagare
Hur blev din bänk? Vad valde du för material och färg? Håller på med ett liknande projekt och har både tryckt och otryckt virke hemma. Lutar dock mot otryckt då det är många gersågningar som jag inte vill ska gå isär när det tryckta virket torkat ut.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Hur blev din bänk? Vad valde du för material och färg? Håller på med ett liknande projekt och har både tryckt och otryckt virke hemma. Lutar dock mot otryckt då det är många gersågningar som jag inte vill ska gå isär när det tryckta virket torkat ut.
Jag använde (tyvärr) tryckt och avstod från att måla. Nästa gång kommer jag att göra annorlunda för att få finare resultat.
 
Davidbagare
P plan-g skrev:
Jag använde (tyvärr) tryckt och avstod från att måla. Nästa gång kommer jag att göra annorlunda för att få finare resultat.
Vad var det du ångrar med tryckt?
 
Davidbagare
Har du nån bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.