Hej,
behöver lite hjälp att tänka. Jag har en vattenpump som trycker upp vatten från en sjö upp till trädgården. Det är en höjdskillnad på ca 40 m. Pumpen har bra kapacitet, 12 bar och bra flöde.

Intill pumpen finns en hydropress (max 10 bar) och en tryckvakt som startar och stoppar mellan 4 och 6 bar.

Se alternativ 1 bifogad bild.

Detta funkar, men jag tappar en hel del tryck på vägen upp, och har därför planer på att flytta hydropress och tryckvakt till trädgården, och styra pumpen via en separat kabel från tryckvakten.

Då är fråga 1: kommer jag att får problem med mina utkastare på vägen mellan pump och hydropress? Jag tänker mig att det skulle kunna bli så att när pumpen stannar och hydropressen tar över måste flödet mellan pump och hydropress vända, vilket borde kunna leda till en kort dipp i tryck hos utkastaren?

Monterar jag enl alt 2 är det bara utkastare 1 som drabbas, men monterar jag enl alt 3 är båda utkastarna drabbade.

Fråga 2: Ett fjärde alternativ är att behålla placeringen som idag, men byta tryckvakt, manometer och säkerhetsventil till ett tryck mellan 8 och 10 bar. Nån som ser problem med det?

Fråga 3: Bör jag ha backventil efter pumpen? Jag har idag endast backventil vid insuget. Det står ju tryck på från slangen hela tiden, och det läcker lite vid axeltätningen.

Tacksam för svar.
 
  • Handritad skiss över tre olika installationssätt för vattenpump, hydropress och utkastare med angiven höjdskillnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad händer om du ställer upp tryckvakten till 8-10 bar? Eftersom 40 meter vattenpelare är lika med 4 bar så känns 6 bar lågt.
 
Ja, det är frågan. Det borde funka, men då måste jag byta tryckvakt, manometer och säkerhetsventil. Om ingen ser problem med detta så är det nog enklast, även om det kostar lite.
 
Hej, vilken lösning valde du till slut?
 
Hej,
jag behöll alt. 1, det var enklast (allt samlat på ett ställe, och minimalt med kabeldragning). Jag testade med en utkastare mellan pump och hydropress, och dippen när flödet vänder är så kort att den knappt märks.

Det största problemet är att tanken bara är på 60 L, och intervallet mellan av och på är endast två bar, så pumpen får starta ganska ofta och kör bara en kort stund.

Så till våren ska jag göra följande förbättringar:

Större tank, 100 L.
Höja trycket genom att byta tryckvakt, manometer och säkerhetsventil. Då kan jag ha ett intervall mellan 4 och 8 bar.
Backventil mellan pump och hydropress (läckaget vid axeln är inte mycket, men det gör ändå att pumpen startar ett par ggr i timmen).

Nackdelen med backventilen är att om bottenventilen på insugsslangen går sönder blir pumpen fort tom, och den är inte självsugande, så den kommer att gå sönder. Så innan jag inför detta måste jag ha en lösning som stänger av strömmen om detta sker.

En plan är att ha ett tidrelä som börjar räkna varje gång tryckvakten slår till, och stängs av när tryckvakten slår ifrån. Om tiden för att fylla tanken är 10 sekunder, och tidrelät löper ut efter 20 sekunder kommer dess utgång inte att aktiveras när allt är OK. Men är tryckvakten till mer än 20 sekunder så får tidrelät bryta strömmen till hela systemet, och man har inte kört tom mer än 10 sek, vilket pumpen klarar.

Tar gärna emot förslag på andra lösningar.
 
  • Gilla
Djoon
  • Laddar…
Du är bra mycket mer insatt i hur detta fungerar. Men kommer jag på något under resans gång så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.