Min kära fru har haft ett ljus i ett fönster och nu har jag upptäckt hur mycket sot som har satt sig i smygen. Detta är omöjligt att tvätta rent med vanligt förekommande tvättmedel.

Någon som vet om det finns något riktigt bra medel/metod för att tvätta bort detta sot? Givetvis så får inte färgen på smygen följa med :rolleyes:
 
Jag skulle testa målartvätt! Fick bort mycket "guck", bl a avgassot i gamla fönstersmygar vid renovering av ett sunkigt dödsbo.
 
Fick en idé av en tråd som handlar om sot på kaminglaset. Det bästa där verkar va att blöta tidningspapper, doppa det i sot och sen gno på. Funkar det på glas kanske det funkar på målat oxå?!
 
¤ akila ¤ skrev:
Fick en idé av en tråd som handlar om sot på kaminglaset. Det bästa där verkar va att blöta tidningspapper, doppa det i sot och sen gno på. Funkar det på glas kanske det funkar på målat oxå?!
Trycksvärta och sot för att få bort sot? Är mycket skeptisk...
 
Fast det var aska som man skulle doppa tidningspappret i, inte sot... Har testat det på vår kamin, tycker inte att det blir 100% bra resultat, men kanske kan funka på smygen ändå...
 
Ajdå! Självklart menar jag ASKA, inte sot...
 
Ska hitta en överbliven stump fönstersmyg, sota in den ordentligt med ljus och sedan försöka pröva mig fram.
Har själv testat att rengöra min kamins glas med hjälp av aska och det fungerar förvånansvärt smidigt.
Målartvätt, papper med aska är tipset än så länge. Fler tips?
 
GreenTurtle skrev:
Ska hitta en överbliven stump fönstersmyg, sota in den ordentligt med ljus och sedan försöka pröva mig fram.
Har själv testat att rengöra min kamins glas med hjälp av aska och det fungerar förvånansvärt smidigt.
Målartvätt, papper med aska är tipset än så länge. Fler tips?
askan fungerar som slippmedel så den är inte alls lämplig på mjuka målade ytor!!!!
den kommer att fastna i färgen om du trycker hård .... ingen bra idee!!!
gaia
 
... och kör du med målartvätt så öppnar du upp målarfärgens yta så att det blir ännu mera mottaglig för smuts. Ommålning krävs isf.
 
Pröva med svinto... funkar fint på kaminglaset iaf... :rolleyes:
 
Svinto färgar av sig på färgen tror jag. Det kommer nog att bli grådassigt.... jag skulle nog prova mirakeltrasa.....
 
Funkar inte Vim så vet inte jag......kanske en dutt lacknafta/balsamterpentin på en trasa och försiktigt gnugga på sotfläcken?
Det skulle jag ha provat - annars är det bara att måla - det går också rätt fort!
 
Jag skulle prova rödsprit.
 
Vi har haft liknande problem med ett ljus i en väggljusstake - den sotade ner den målade väggen bakom. Det hela löste sig med ett suddgummi (!) Det gick att sudda bort - hur smidigt som helst!

Testa i er fönsterkarm, man vet ju aldrig om det även funkar där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.