Är det nån som har erfarenhet av att ha kontinuerlig mätning av vattennivån i en brunn så man vet hur man ligger till kapacitetmässigt i "realtid"? Finns ju en hel del nivåmätare av typen trycksensor som man firar ner djupt under ytan och sedan ger vattennivån i meter.
 
Följer!!
Allt jag har sett blir relativt dyrt.
 
Skulle jag gjort det hade jag satsat på en tryckgivare precis som du är inne på. Billigt och bra brukar dock inte gå hand i hand. En billigare tryckgivare har en tendens att med tiden driva ifrån sitt verkliga värde och måste då kalibreras.

Hur vill du se informationen? En display eller någon form av hemautomationssystem?

Jag har funderat på ultraljudsgivare, men jag har inte koll på hur bra de fungerar på att mäta i ett rör.
 
Kan nog lägga en slant på att få en bättre sensor i det här fallet. Ultraljud har ju dock fördel med att den inte behöver kalibreras men den behöver ligga ovan ytan och det är svårt 60m ner. Finns även billiga radarsensorer men samma sak där.

Mätdata går in i databas tillsammans med pumptider och utgående vatten (vattenmätare med magnetavläsning) . På så sätt kan man få ut kapacitet på brunnen över tid och då veta hur man ligger till.
 
Problemet med en sänkbar tryckgivare är tydligen att kabeln behöver kalibreras och blir väldigt dyr om man har typ en 100m brunn.
Det man kan göra är ju att hänga givaren på ett givet djup, säg 20m, om man vet att vattennivån aldrig sjunker under det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.