Det finns säkert trådar i ämnet, men jag vill spinna vidare lite på detta ämne med dåligt byggda hus som jag skrev om i denna artikel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/era-asikter-om-denna-besiktning.414148/page-2#post-4307493

Ju mer jag gräver i detta hus, ju mer "patentlösningar" finner jag och jag har börjat förstå ordet "underhållsfritt".
Vi har köpt ett Varbergshus, en koncern som ägs av Derome. Vi bodde tidigare i en lägenhet som också var byggd av Derome och av kvaliteten att döma så tänker jag på alla unga som skall göra sin största investering i livet, att köpa sig ett "drömhus".
Vet ni att allt som anges som "Underhållsfritt" verkligen är underhållsfritt!
Jo, det är helt sant eftersom det inte går att utföra något underhåll på dessa detaljer, ex.underhållsfria fönster.
Efter 15 - 20 år, när dessa fönster är röttna, är det bara att skära ut dem och köpa nytt!
Miljövänligt så det förslår.

Mitt bästa tips till alla unga som har som dröm att bo i hus:

KÖP ETT GAMMALT HUS OCH RENOVERA VARLIGT!!!!
Ni kan t.o.m. köpa ett gammalt hus och flytta det till en tomt ni vill ha huset på.

Vad ni får är ett hus som är byggt för att stå i generationer (läs 100 tals år) och som är byggt med gammal BEPRÖVAD TEKNIK SOM ÄR MILJÖVÄNLIG!!!!!!

Och inga "experter" som föreslår "underhållsfria" detaljer har fått förstöra huset.

Lyssna gärna:
https://sverigesradio.se/avsnitt/husesyn-med-ulla-skoog-nya-hus-i-gammal-stil
 
Att underhållsfritt betyder "Går inte att underhålla" snarare än "Behöver inte underhållas" trodde jag var allmänt känt...
 
  • Gilla
Broens och 3 till
  • Laddar…
B Broens skrev:
Vad ni får är ett hus som är byggt för att stå i generationer (läs 100 tals år) och som är byggt med gammal BEPRÖVAD TEKNIK SOM ÄR MILJÖVÄNLIG!!!!!!
Asbets, bly i färger mm får man på köpet.
 
Asbest är väl inte skadligt för miljön iallafall...
 
Nej, det är sant, men det brukar inte räknas med som ett miljövänligt material ;-)
 
S Strontus skrev:
Asbets, bly i färger mm får man på köpet.
S Strontus skrev:
Asbets, bly i färger mm får man på köpet.
Strontus: Vet inte om jag nämnde vare sig asbest eller bly i färger i mitt inlägg, var fick du det i från?
Eller är din kommentar ett komplement till mitt inlägg om dåligt byggda hus?
 
B Broens skrev:
Strontus: Vet inte om jag nämnde vare sig asbest eller bly i färger i mitt inlägg, var fick du det i från?
Eller är din kommentar ett komplement till mitt inlägg om dåligt byggda hus?
Min poäng är att bara för att man köper ett gammalt hus så är det inte säkert att det är byggt med miljövänlig teknik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.