13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så funderar man på om man ska skärpa till sig eller fortsätta tramsa...
Är det så det låter. Jag ber om ursäkt. Men jag trodde du hade lite humor. Då vet jag att du vill ha en tråd utan små skämt. Vilken tråkig tråd det blir då.

Men. Den fråga med mobiltelefonen så är svaret elbilen. Båda drivs av ett batteri.
Det gör inte en bensinbil. Teoretiskt kan du om du har manuell låda köra utan batteri. Det fungerar inte praktiskt då det är så mycket som kräver energi.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är det så det låter. Jag ber om ursäkt. Men jag trodde du hade lite humor. Då vet jag att du vill ha en tråd utan små skämt. Vilken tråkig tråd det blir då.

Men. Den fråga med mobiltelefonen så är svaret elbilen. Båda drivs av ett batteri.
Det gör inte en bensinbil. Teoretiskt kan du om du har manuell låda köra utan batteri. Det fungerar inte praktiskt då det är så mycket som kräver energi.
Är det typ en Vaz Niva du kör om det inte behövs något batteri? allt styrs ju av elektronik i modena bilar och kräver batteri.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Just nu är väl marknaden för bensinbilar oklar om 5år. Men om vi skippar den biten. Så gissar jag att värdet hyffsat lika.
Bensinbilen har inte tappat i kraft. En elbil har inte batteriet försämrats på 5år. Så min gissning är att det som avgör är vilken typ av drivlina man vill ha. Slitdelar som måste bytas finns på båda. Kamrem kanske behöver bytas på bensinaren. Det slipper man på elbilen.

Batteriet slits på elbilen och kommer behöva renoveras. Men en bensinare kommer fram till andra dyra saker. Årtal sätter jag inget. Men tanken är de säkert följer varandra. Oavsett båda hamnar där.

Jag gissar att det är en lika usel affär oavsett vilken drivlina man väljer. Att skaffa bil är ingen sparbössa. Men den är många gånger nödvändig.
En sak du glömmer bort är att batteriet, även om det skulle åldras, är som att förbetala motsvarande mängd diesel (minus kostnaden på någon krona milen att ladda hemma). Alltså på tio år så kanske 150 000 kr på dieselkontot, lätt det dubbla om du kör lite längre med en större bil.

Detta tillför värde på den nya elbilen men avtar med åren som batteriet. eller troligen hela bilen, har kvar av sin livslängd. Jag tror bilen dör före batteriet, dvs efter 15 till 20 år är bilen slut ändå.
 
P Pin skrev:
Är det typ en Vaz Niva du kör om det inte behövs något batteri? allt styrs ju av elektronik i modena bilar och kräver batteri.
Nu behöver man inte vara bokstavstroende men om man är det så kan det underlätta att läsa inlägget.
 
P Pin skrev:
En sak du glömmer bort är att batteriet, även om det skulle åldras, är som att förbetala motsvarande mängd diesel (minus kostnaden på någon krona milen att ladda hemma). Alltså på tio år så kanske 150 000 kr på dieselkontot, lätt det dubbla om du kör lite längre med en större bil.

Detta tillför värde på den nya elbilen men avtar med åren som batteriet. eller troligen hela bilen, har kvar av sin livslängd. Jag tror bilen dör före batteriet, dvs efter 15 till 20 år är bilen slut ändå.
Tja varför inte. Glöm inte att räkna med att avkastningen är väldigt dålig. Och elkostnaderna börjar väl närma sig 2kr....
Jag skulle nöja mig med att jag tankar hemma och inte på macken.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja varför inte. Glöm inte att räkna med att avkastningen är väldigt dålig. Och elkostnaderna börjar väl närma sig 2kr....
Jag skulle nöja mig med att jag tankar hemma och inte på macken.
Om du alltid tankar hemma är väl räckvidden inte något problem.


Avkastningen på vaddå? Vad har du investerat i?
 
Jag har łänge tyckt att elbilarna i större modell och helt 4wd är för dyra i förhållande till hur lite vi kör den (familje, långresor) bilen, DVD totalkostnaden blir hög. Men priser på legacy bränslen blir inte billigare och funderar på om man inte skulle skaffa sig en beggad hybrid eller elbil som andra bil. Närmare 20mil bör den göra ovan noll strecket. Har börjat kolla lite på BMW i3 (råkar köra en sådan några ggr och den var skitkul), man får en i3 Rex för under 200' med 5-6' på mätaren från 2017-2018. En Rex är ju tillvalet att den har en skitliten bensinmotor som ger den ytterligare 10 mil eller ngt sådant om det behövs om jag förstår rätt. Är det någon som har en i3a med några år på nacken? Kända problem? Ångrar ni er?
 
P Pin skrev:
Om du alltid tankar hemma är väl räckvidden inte något problem.


Avkastningen på vaddå? Vad har du investerat i?
Tja vad jag smuttat på är en bra fråga.
En hemlis.
Avkastning = ränta = vinst.
 
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Och elkostnaderna börjar väl närma sig 2kr....
Medans diesel och bensin bara blir billigare.
Jag har skrivit det förut, skriver det igen. Jag tycker du ska tjacka en ICE-bil nu, och nästa gång, och nästa gång.
Elbil är verkligen inget för dig. Lägg bort den tanken, och mys stället över hur lurade andra är.

Du är väl inte här i denna tråden för att få argument att själv köpa en elbil?
Det är nämligen trådens syfte.

Allt detta gäller Nerre också...
 
  • Gilla
AXS och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Medans diesel och bensin bara blir billigare.
Jag har skrivit det förut, skriver det igen. Jag tycker du ska tjacka en ICE-bil nu, och nästa gång, och nästa gång.
Elbil är verkligen inget för dig. Lägg bort den tanken, och mys stället över hur lurade andra är.

Du är väl inte här i denna tråden för att få argument att själv köpa en elbil?
Det är nämligen trådens syfte.

Allt detta gäller Nerre också...
Så jag får inte vara kvar här eller?
Men det blir ingen elbil de närmaste 3-4 åren.
Jag har precis beställt en bensin bil.
Men vad jag väljer då? Det vet jag inte ännu.
Det kan bli en elbil. Men det är pris och räckvidd som gör att jag tvekar.
Men förklara nu vad som ger dig rätt att bestämma över mitt val av bil?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja vad jag smuttat på är en bra fråga.
En hemlis.
Avkastning = ränta = vinst.
Och min fråga kvarstår, ränta eller vinst på vad? Om du tror att du ska tjäna pengar på en elbil så är det för tidigt att köpa. Case closed. Detta gäller även bensin eller diesel.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
...Men det är pris och räckvidd som gör att jag tvekar.
Har du räknat på vad total kostnad fram till den dag du ska byta igen blir för de ena respektive de andra eller har du bara kollat inköp
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och min fråga kvarstår, ränta eller vinst på vad? Om du tror att du ska tjäna pengar på en elbil så är det för tidigt att köpa. Case closed. Detta gäller även bensin eller diesel.
Tja så länge det är en bil så handlar det bara om utgifter.
Med en elbil blir borde driftskostnaderna bli lägre. Än med en bensinbil. Men jag svårt att se försäkringen skulle vara så mycket dyrare på en elbil..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Har du räknat på vad total kostnad fram till den dag du ska byta igen blir för de ena respektive de andra eller har du bara kollat inköp
Elbilen skulle bli runt 2000,:- dyrare i månaden.. förvisso sjunker driftskostnaden.
Jag är väl inte helt redo att gå över till elbil ännu.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja så länge det är en bil så handlar det bara om utgifter.
Med en elbil blir borde driftskostnaderna bli lägre. Än med en bensinbil. Men jag svårt att se försäkringen skulle vara så mycket dyrare på en elbil..
När jag räknade på frugans elbil så var det bonus, service, bränsle och skatt som gjorde nämnvärd skillnad. Eftersom det var en småbil i hennes fall så var skillnaden i skatt relativt liten.

När jag räknade på min laddhybrid så var det i praktiken bara bränsle och skatt som gjorde någon skillnad. Och skatt gorde inte så stor skillnad, då det var en laddhybrid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.