Jag har just satt i just den där Osram 21w i min PH5. Något för stark för min smak, så jag får nog smälla dit en dimmer. Men bra ljusfärg tyckte jag.
 
nikasp
B Bassrunner skrev:
Jag har just satt i just den där Osram 21w i min PH5. Något för stark för min smak, så jag får nog smälla dit en dimmer. Men bra ljusfärg tyckte jag.
Det låter väldigt bra för Halolux 205W tycker jag känns lite klen även på max hos oss. Har justerat lampans position i armaturen så bör inte vara skit bakom spakarna. Jag noterade att nya PH5 i butik har ett frostat glas nedtil och inte en rund plåt som i vårt gamla härke. Borde göra enorm skillnad för det ljus som träffar bordet.
 
Dock så är lampan rätt så lång, och får inte plats i PH5 i alla positioner! (Jag har då en gammal PH5)
 
nikasp
B Bassrunner skrev:
Dock så är lampan rätt så lång, och får inte plats i PH5 i alla positioner! (Jag har då en gammal PH5)
Köpte precis och hon som sålde hade pratat om det här många gånger. Hon lät väldigt säker på att den skulle rymmas i vår men gärna vara uppdragen ganska långt. Vi får se. Dock så menade hon att Halolux 205W som vi har nu (som inte går att få tag på längre) är väldigt ljusstark. Hoppas hoppas det inte stämmer, dvs jag hade hoppats att den här skulle upplevas starkare.
 
Redigerat:
Det sägs att han var först med intervalltorkare också.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det som gör PH-lampan vacker i våra ögon är ju helt enkelt de enkla geometriska formerna, mest cirkelbågar.
Om det ger bra ljus eller inte är oväsentligt, det är formerna som är tilltalande.

Jag är en enkel själ och har fastnat för enkla former.
Hos mig är minst tio lampor enkla klot, eller delar av klot.
En enkel, självklar form som tilltalar ögat.
Liknar solen eller månen helt enkelt och väcker varma känslor i en enkel själ.

(Det var sju gånger ordet enkel upprepades :p . Och åtta nu. Något måste vara fel helt enkelt. Nio.)
Formen på PH-lampan sägs vara inspirerad av en kopp, en skål och ett fat staplade på varann.
 
nikasp
Jag trodde att den var inspirerad av ett svart hål :p
 
  • Gilla
ami39
  • Laddar…
E
Väl medveten om att jag väcker en sovande tråd men jag har en högst relevant fråga.

försöker justera läget för lamphållaren på mitt begfynd men den verkar helt ha fastnat. Går varken att skruva upp eller ned. Nån som är rutinerad med PH-5 och har ett tips? Skruvskallen verkar lite känslig för jag har redan skadat den en del.
 
E erimos skrev:
Väl medveten om att jag väcker en sovande tråd men jag har en högst relevant fråga.

försöker justera läget för lamphållaren på mitt begfynd men den verkar helt ha fastnat. Går varken att skruva upp eller ned. Nån som är rutinerad med PH-5 och har ett tips? Skruvskallen verkar lite känslig för jag har redan skadat den en del.
Har inget tips på hur du ska lösa det. Men jag hade samma problem med min, och drog av skruven vilken är någon slags specialskruv, så jag fick byta justeringsanordningen. Så, ta det försiktigt är mitt tips!
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
nikasp
Minns inte hur det ser ut men skulle försöka komma åt med någon penetrerande olja i stil med WD40.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
hsd
En skruv som kärvar eller sitter fast kan släppa om man drar åt/lossar växelvis, med lit känsla i fingerspetsarna så inget går sönder
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
En skruv som kärvar eller sitter fast kan släppa om man drar åt/lossar växelvis, med lit känsla i fingerspetsarna så inget går sönder
Japp, normala skruvar, men den här är gjord i ett väldigt hårt och sprött material, så man får vara eextraa försiktig.
 
E
hsd hsd skrev:
En skruv som kärvar eller sitter fast kan släppa om man drar åt/lossar växelvis, med lit känsla i fingerspetsarna så inget går sönder
testat det men dels är det ingen riktig skruvskalle och dels verkar materialet lite skumt. Kanske aluminium eller nån lättviktslegering. Skruvskallen är för en liten platt mejsel och spåret går inte över hela skruvskallen.

ska prova att smörja med något.
 
Har du provat att se om förtydligande finns på PH's hemsida?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.