W
Har ett brus i telefonen på alla telefonjack, det är dock olika mycket i olika jack. Det kommer och går oxo men är i storsätt konstant (bara små uppehåll ibland). Har prövat olika telefoner här och var men problemen e alltid samma. Bredbandet med adsl modem funkar klockrent och har aldrig några problem, felet kvarstår även om jag rycker modemet. Larmet funkar oxo klockrent, har dock inte prövat att rycka ur detta.
Har en mycket gammal luftburen teleledning till huset och denna är kopplad lite hur som helst till olika uttag.
Någon som kan ge tipps om hur jag felsöker detta? Jag är inte direkt kunnig på teleområdet.
 
De två snabba felorsakerna är att du inte har adsl modemet i första jacket. Modemets plugg innehåller normalt sett ett filter som städar bort det där bruset (som har med adsl att göra) från efterföljande jack.

Det kan också vara så att dina jack inte är seriekopplade. Båda varianterna är avhandlade här på forumet så ett tips kan vara sökfunktionen
 
W
mats_o skrev:
De två snabba felorsakerna är att du inte har adsl modemet i första jacket. Modemets plugg innehåller normalt sett ett filter som städar bort det där bruset (som har med adsl att göra) från efterföljande jack.

Det kan också vara så att dina jack inte är seriekopplade. Båda varianterna är avhandlade här på forumet så ett tips kan vara sökfunktionen
Tittade lite igår och det e inte seriekopplat. Får fixa det ikväll. Tack för svaret.
 
Hejsan

Kolla att ditt adsl modem sitter på första uttaget och övig utrustning sitter efteråt
rent kabel mässigt
 
Återkom gärna och skriv en rad ifall bruset försvann eller inte.
Jag har brus på min telelina och störningar i adsl-trafiken, men allting är rättkopplat, så jag letar desperat efter nya idéer om vad det kan vara...
 
Kan det vara ett trasigt filter som släpper igenom adsltrafiken?
 
AndersS skrev:
Kan det vara ett trasigt filter som släpper igenom adsltrafiken?
Gissar på det också, prova att gå till en telia butik och byta ut filtret. Om du nu använder telia.
 
Mycket troligt till och med om kablaget är riktigt
 
Okej wester! Nu tar vi lite felsökning/föde!

Börja med att (jag vet det låter långsökt) ta bort pararell-kabeln mellan skrivaren och datorn! Lyssna nu, på dina telefoner! Borta? Inte? Då tar vi nästa steg!
 
AndersS skrev:
Kan det vara ett trasigt filter som släpper igenom adsltrafiken?
Adsl-splittern är inte trasig. Har testat med olika splitters och t o m olika modem.

Det som händer är att modemet tappar synk och telefonen brusar. Men inte alltid. Ibland går det flera dagar då allting fungerar perfekt, men just nu har det varit kämpigt de senaste veckorna.

Jag har testat att stänga av allting som strålar och koppla ur all annan teleutrustning, men modemet tappar fortfarande synk.
De värsta störningarna i telefonen försvinner dock om man stänger av modemet.

Har ca 2 km till telestationen och för närvarande 25-30dB dämpning på inkommande signal med en brusmarginal på runt 6dB (vid 8Mbit).
 
Du har inte funderat på att felanmäla det?

:) Kan ju vara ett kabelfel.
 
W
Tocke skrev:
Okej wester! Nu tar vi lite felsökning/föde!

Börja med att (jag vet det låter långsökt) ta bort pararell-kabeln mellan skrivaren och datorn! Lyssna nu, på dina telefoner! Borta? Inte? Då tar vi nästa steg!
Eller så gör vi inte det ;)
 
Jag hade identiska problem som >kireslin< tills jag bytte splittern. Det var inget fel på den gamla, men när jag gick upp från 512kbit till 8Mbit blev det problem. Kilade därför in på närmaste Teliabutik och köpte en nytt som fungerade utmärkt. Full spätta på både bredband och samtal. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.