Men vad i en bil, som är unikt för en elbil, skulle följa samma utvecklingsmönster som en mobiltelefon?
Och skulle inte detta troligtvis även påverka en förbränningsbil?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vad i en bil, som är unikt för en elbil, skulle följa samma utvecklingsmönster som en mobiltelefon?
Och skulle inte detta troligtvis även påverka en förbränningsbil?
Som jag ser det skulle mellanklassbilar med väldigt kort räckvidd kunna tappa rätt mycket när det kommer små elbilar med lång range. Småbilar körs ofta korta sträckor så där är nog inte behovet lika stort.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Ja, men det är ju då inget bra argument för att köpa ny elbil? Eftersom det stora argumentet där brukar vara att de har bra andrahandsvärde.
Det beror ju på vilken bil man köper, den som får problem eller den som inte får det. På samma sätt som att det påverkade andrahandsvärdet om man valde manuell låda eller DSG7. Det vet man helt enkelt inte förrän i efterhand, men man kan gissa, vilket kan bli rätt eller fel. Bilar med dålig historik kommer ha ett sämre värde än de med bra historik. Sen kan problemet vara löst, men folk minns oavsett om det är rasade växellådor, oilsludge, brinnande bilar eller bilar som rostar. Ryktet är svårt att sudda bort.
Andrahandsvärdet påverkas av mängder av faktorer, framförallt hur många som vill ha bilen där den ska säljas.
Köper man en ny bil idag och ska sälja om 3 år, så vet iallafall inte jag om värdeminskningen är störst på en elbil eller på en ICE-bil. Kanske är det bättre att köpa ICE-bilen, kanske elbilen. Om 6 år kan den som var mest fördelaktig efter 3 år var sämre.
Jag är medveten om att man kommer få en bättre elbil om 3-4 år, än den man köper idag, och säkert billigare också, vilket såklart kommer påverka andrahandsvärdet på bilen som köps idag, men det gäller oavsett om bilen som köps idag är en elbil eller en ICE-bil.

N Nerre skrev:
Du förordar alltså anekdotiska bevis?
Nej, jag förordar att man ändrar modellen om den inte stämmer överens med verkligheten. Om 99% av bilförarna säger att de kommer 90% av ursprunglig körsträcka efter 5 år, och din modell säger 50%, ja då drar jag slutsatsen att din modell är fel.


N Nerre skrev:
Oavsett hur mycket eller lite priset har sjunkit? Som jämförelsen med laptops eller mobiltelefoner. Spelar ingen roll om de har kvar 90% av sin ursprungsprestanda efter 5 år, de nya modellerna är 10 gånger bättre och ingen vill köpa de gamla.
Klart priset spelar roll. Exemplet med laptops är lite intressant. Jag sitter med två sådana här, en Lenovo Thinkpad T480s från 2019 och en Lenovo T430 från 2012. Jag använder såklart hellre den nyare och den är snabbare och bättre, men den gamla fungerar fortfarande utmärkt.
Visserligen kommer elbilen utvecklas fortare på 5 år än vad ICE-bilen gör/gjort, men märkligt nog så är folk intresserade av 5 år gamla bilar, vare sig det är ICE eller elbil. Det tror jag kommer vara så även i fortsättningen.
Person A väljer att köpa en elbil idag och person B väljer att köpa en ICE-bil. Om 5 år väljer båda att sälja dessa som begagnade. Nya elbilar har utvecklats rejält, samt att man trots allt säljer en 5 år gammal bil så man får räkna med att priset sjunkit, inget konstigt i det. Det som för mig är märkligt är att du verkar tänka att person B inte kommer ha samma eller större värdeminskning. Att folk om 5 år kommer stå och säga "nej, en fem år gammal elbil duger verkligen inte, men en 5 år gammal ICE-bil, det är drömmen".

N Nerre skrev:
Jag tror du misstolkar mitt "behövs". Jag menar inte att det ska vara obligatoriskt eller att bilarna kommer att vara osäljbara utan att batteridiagnos. Däremot är det nåt som kommer att rekommenderas och säljas (precis som man idag rekommenderar och säljer bildiagnos av bränslebilar).

Det är skillnad på "behövas" och "krävas".
Ok, då är jag med, dvs elbilens problem kontra ICE-bilen är att båda kommer behöva bildiagnostik? Glasklart! :thinking:
Jag undrar hur många ägarbyten som sker där en diagnostik är involverad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Att batterier tillverkas med viss överkapacitet är väl inget okänt faktum?
Nej det är det inte. Och det var inte det jag bad dig att verifiera. Du skrev att BMS kommer att successivt öka batteriets maximala laddstatus för att maskera att kapaciteten har sjunkit. Det var i alla fall vad jag förstod av vad du skrev. Min ståndpunkt är följande:

1. Batteriet har en högre kapacitet än den som används. Detta för att det förkortar livslängden att ladda det fullt eller djupurladda. Detta är knappast något att diskutera. Det skriver såväl du som jag som tillverkarna.

2. Om bilens BMS är programmerad för att ladda batteriet till maximalt 90% så gäller det 90% av batteriets kvarvarande kapacitet. Inte 90% av kapaciteten när bilen var ny. Här skiljer sig det jag uppfattade att du skrev från vad jag fått lära mig och vad jag tycker verkar rimligt. Har jag förstått dig rätt? Och om jag förstått dig rätt, är det då fråga om dina spekulationer eller har du läst en sådan beskrivning någonstans?

N Nerre skrev:
Att det är svårast att veta när man närmar sig ändarna på SOC-kurvan är ju för att där händer det saker fort. Först händer ingenting, sen händer ingenting, sen händer ingenting och sen är batteriet tomt.
Jag håller med om beskrivningen om vi pratar om en skruvdragare. När man märker att effekten börjar sjunka så har man nästan ingenting kvar. Men när vi pratar apparater med ett lite mer avancerat system för batteriövervakning brukar det fungera ganska bra. Telefoner, datorer, surfplattor brukar enligt min erfarenhet ha en högst användbar indikation på kvarvarande energi så länge inte batteriet är uselt. Här måste jag fråga igen. Är det dina spekulationer eller har du någon källa som indikerar att det finns elbilar som uppför sig på det viset? Min gör det inte. Och inte min telefon heller.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Just nu är väl marknaden för bensinbilar oklar om 5år. Men om vi skippar den biten. Så gissar jag att värdet hyffsat lika.
Bensinbilen har inte tappat i kraft. En elbil har inte batteriet försämrats på 5år. Så min gissning är att det som avgör är vilken typ av drivlina man vill ha. Slitdelar som måste bytas finns på båda. Kamrem kanske behöver bytas på bensinaren. Det slipper man på elbilen.

Batteriet slits på elbilen och kommer behöva renoveras. Men en bensinare kommer fram till andra dyra saker. Årtal sätter jag inget. Men tanken är de säkert följer varandra. Oavsett båda hamnar där.

Jag gissar att det är en lika usel affär oavsett vilken drivlina man väljer. Att skaffa bil är ingen sparbössa. Men den är många gånger nödvändig.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men vad i en bil, som är unikt för en elbil, skulle följa samma utvecklingsmönster som en mobiltelefon?
Och skulle inte detta troligtvis även påverka en förbränningsbil?
Det finns en sak som som jag kommer på som är unikt för en elbil. Displayen... Titta på tesla...
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns en sak som som jag kommer på som är unikt för en elbil. Displayen... Titta på tesla...
Så vad menar du, att en elbil om 5år kommer vara hopplöst omodern och knappt kommer gå och sälja för att displayen i den är... För liten? För lågupplöst?

För övrigt kan du sedan ett antal år som tillval på Audi och VW välja en heldigital mätartavla. Jag saknar inte nålarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det finns en sak som som jag kommer på som är unikt för en elbil. Displayen... Titta på tesla...
I vilket avseende är den unik på en elbil? Vad jag sett, utan att ha tittat in i alltför många bilar av senaste årsmodell, är att även nya ICE-bilar utrustas med väldigt stora displayer både här och där.
Rätta mig gärna om jag har fel, jag ser (med min begränsade erfarenhet då) inte det unika med elbilens display.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
Problemet är ju att du måste köra tills batteriet är tomt. Och då står du där på motorvägen med tomt batteri... Hur ska du ladda?
Finessen är att eftersom du har totalfel så kör man tills batterimätaren visar 47%, då vänder man och kör tillbaka till bilfirman, lämnar tillbaka bilen med 6% på batterimätaren och vet sen ganska exakt vilken kapacitet det är på batteriet.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ställer jag en fråga...
Hur är andrahands värdet på en elbil idag?
På begagnade av 1'a generationen som ofta har rätt små batterier så är andrahandsvärdet inte så lysande.
Det är alltså inte för att de blivit så mycket sämre än när de var nya, utan för att utvecklingen på senare generationer har gått så snabbt.
Idag är det motstånd att köpa en som bara har typ 10 mils praktisk räckvidd, när man ser att typ ingen från 2021 har mindre än 20 mils räckvidd.

Ett begagnatköp är alltid en jämförelse mellan olika alternativ, där nyare och dyrare bilar ingår i de möjliga valen.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Om vi skulle skaffa en bil till så det för att pendla med, och då skulle 10 mil faktisk räckvidd vara tillräcklig.
Men förhoppningsvis räcker det med en elcykel istället.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så vad menar du, att en elbil om 5år kommer vara hopplöst omodern och knappt kommer gå och sälja för att displayen i den är... För liten? För lågupplöst?

För övrigt kan du sedan ett antal år som tillval på Audi och VW välja en heldigital mätartavla. Jag saknar inte nålarna.
Eller så funderar man på om det var helt seriöst?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om vi skulle skaffa en bil till så det för att pendla med, och då skulle 10 mil faktisk räckvidd vara tillräcklig.
Men förhoppningsvis räcker det med en elcykel istället.
Men då cyklar man väl? Ingen elcykel;)
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eller så funderar man på om det var helt seriöst?
Eller så funderar man på om man ska skärpa till sig eller fortsätta tramsa...
 
  • Gilla
AXS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
På begagnade av 1'a generationen som ofta har rätt små batterier så är andrahandsvärdet inte så lysande.
Det är alltså inte för att de blivit så mycket sämre än när de var nya, utan för att utvecklingen på senare generationer har gått så snabbt.
Idag är det motstånd att köpa en som bara har typ 10 mils praktisk räckvidd, när man ser att typ ingen från 2021 har mindre än 20 mils räckvidd.

Ett begagnatköp är alltid en jämförelse mellan olika alternativ, där nyare och dyrare bilar ingår i de möjliga valen.
Själv har jag upptäckt leasing ny bil vart tredje år. Garantier fri service. (Garantierna är för att bilen är ny) ny bil är alltid ny bil.
Men att leasa är den absolut sämsta sparbössan man kan ha. Men fördelarna överväger. Nybilsdoft är oslagbart:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.