Jag köpte en "OnePlus Nord" (den hette exakt detta) för ett par månader sedan för 3490kr (förra årets modell). Extremt prisvärd mobiltelefon. Var dock noga med att kolla vilken modell av OnePlus Nord du köper, en del är bättre än andra. Lagom stor och med bra kvalitet. Även om den inte officiellt är vattentät så har den en vattentät design (enligt sådana som plockar isär telefonen).

Den bästa rekommendationen jag kan ge är att man tittar på YouTube på de som plockar isär telefoner och lyssnar på vad de har att säga, de är extremt duktiga på att bedöma hårdvarans kvalitet. Sedan måste ju mjukvaran vara bra också, men där tycker jag att OnePlus är mycket bättre än exempelvis Samsung.
 
Redigerat:
Jag köpte en One Plus Nord till det mindre barnet för exakt ett år sedan, när han fyllde 10 år... Funkar perfekt fortfarande...
 
Sedan urminnestider har jag hatat bloatware, popups, blinkande ljus och ljud. Detta ständiga avgrundsvrål är en hyfsad princip när det gäller mobiler. Ju mer bloatware desto mindre batteritid och mer störningsmoment, nu har det osannolikt nog blivit bättre på den fronten men det är en viktig punkt att undersöka innan man köper.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Sedan urminnestider har jag hatat bloatware, popups, blinkande ljus och ljud. Detta ständiga avgrundsvrål är en hyfsad princip när det gäller mobiler. Ju mer bloatware desto mindre batteritid och mer störningsmoment, nu har det osannolikt nog blivit bättre på den fronten men det är en viktig punkt att undersöka innan man köper.
Du är inte ensam! Just det är en av anledningarna att jag i.a.f. tidigare valt bort Samsung. Tycker ibland att deras användargränssnitt ser ut som en korsning mellan Fischer Price och "pastelliga" My Little Pony. Nu väljer jag bort dom primärt för att jag anser att andra tillverkare ger mer för pengarna. Mina två senaste telefoner har båda varit Xiaomi som jag är och har varit supernöjd med. Dom är förvisso inte heller helt rena men har ett mycket mer smakfullt och "återhållsamt" Android än Samsung.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Har haft flera Samsung nöjd med mobil så, men en sak har jag märkt deras kablar till laddarna verkar ge upp efter 2-3 år.
Sen har dom dålig batteritid, min samsung S9 har 3000mah batteri vilket är lite för lite.
Men nöjd med den kommer byta batteri på den när den är helt slut.
 
Jag köpte en ny OneNord N100 för 1150kr från Webhallen som har dubbla sim kort där bägge är aktiva på samma gång med två olika operatörer, trodde inte det gick, men jag kan svara på bägge mobilnumren när någon ringer. Den är lite stor att ta med sig vid alla tillfällen tycker jag, som alla nya mobiler, så köpte en Samsung A3 på Tradera för 300kr och det är en fantastisk mobil med precis rätt storlek för mig. Den har USB-C så lär inte krångla och man bör alltid göra backup av nytagna foton en gång i veckan när man kopplar mobilen till datorn. SD minnes kort har en benägenhet att helt plötsligt börja krångla eller att mobilen dör. Lika med datorns hårddisk med foton att man bör ta backup till något annat externt medium innan det är försent.

Batterier i nya mobiler är alltid "inbakade" så att en verkstad måste göra batteribyte. Displayen hettas upp så att limmet släpper och lyfts upp för att komma åt batteriet. Sen används ett speciellt display lim som härdas med UV ljus. Youtube har en del videos från verkstäder som byter batteri och ibland knäcks displayen. Verkstaden behöver ta höjd för det så att ett batteribyte kan kosta en hel del.

Den begagnande A3 2017 jag köpte har batteritid för två dygn med allt aktiverat. Det räcker för mig. Jag kan alltid ladda i bilen eller hemma eller hos den man besöker. Behöver egentligen inte fungera med batteri mer än 24 timmar, så kommer fungera utan batteribyte minst ett par år. Sen är det förmodligen dags för nästa begagnade mobil.
 
galento
U Ubbe02 skrev:
Jag köpte en ny OneNord N100 för 1150kr från Webhallen som har dubbla sim kort där bägge är aktiva på samma gång med två olika operatörer, trodde inte det gick, men jag kan svara på bägge mobilnumren när någon ringer. Den är lite stor att ta med sig vid alla tillfällen tycker jag, som alla nya mobiler, så köpte en Samsung A3 på Tradera för 300kr och det är en fantastisk mobil med precis rätt storlek för mig. Den har USB-C så lär inte krångla och man bör alltid göra backup av nytagna foton en gång i veckan när man kopplar mobilen till datorn. SD minnes kort har en benägenhet att helt plötsligt börja krångla eller att mobilen dör. Lika med datorns hårddisk med foton att man bör ta backup till något annat externt medium innan det är försent.

Batterier i nya mobiler är alltid "inbakade" så att en verkstad måste göra batteribyte. Displayen hettas upp så att limmet släpper och lyfts upp för att komma åt batteriet. Sen används ett speciellt display lim som härdas med UV ljus. Youtube har en del videos från verkstäder som byter batteri och ibland knäcks displayen. Verkstaden behöver ta höjd för det så att ett batteribyte kan kosta en hel del.

Den begagnande A3 2017 jag köpte har batteritid för två dygn med allt aktiverat. Det räcker för mig. Jag kan alltid ladda i bilen eller hemma eller hos den man besöker. Behöver egentligen inte fungera med batteri mer än 24 timmar, så kommer fungera utan batteribyte minst ett par år. Sen är det förmodligen dags för nästa begagnade mobil.
Frugan köpte ju en A32 och den har 5000mah batteri så den håller längre än A3,an
hon hade tidigare men hon tycker A32 är för klumpig . Blir nog ingen A32 för mej för
tycker inte det är nån ide att ha en telefon som man inte får plats med , då går ju hela
mobil konceptet i stöpet.
Laddar min A3 2017 varannan dag och det funkar , gillar formatet. Ja sd kort blir det
inte mer här i telefonen då det har pajat 2 gånger med en massa foton som gått förlorade.

Tankar också över till stationär dator och extern hårddisk när minnet börjar bli
fullt.
 
galento galento skrev:
tycker inte det är nån ide att ha en telefon som man inte får plats med , då går ju hela mobil konceptet i stöpet.
Helt rätt tänkt. Jag hade en SonyEricsson X10 som hade ett oerhört litet format men funkade bra med appar och ta foto m.m. men Android versionen gick inte att uppdatera och bankID gick inte att installera. Annars är det en smidig prat telefon med foto och videomöjlighet samt de flesta appar man behöver och jag har inköpslistor och komihåg noteringar på den.

Nya mobiler fungerar nästan som en laptop, och till samma pris, som både till storlek och vikt inte passar bra att ha i fickan.
 
Det händer att min mobil dör vid 15% den är 2,5 år gammal.
Jag vet inte riktigt om det är värt att köpa med abonnemang, en telefon kontant för knappt under 2000kr har rätt bra spec.
Om man väntar ett halvår så bör väl vi ha landat i att 128gb är minimum vad telefonerna har i minne och då kan man ju rycka vilken telefon som helst.

Nu lutar det dock mot motorola eller Oneplus om jag skulle köpa idag.
 
En Huawei P20 Pro och valde att lämna in den då batteriet svällt efter 3 år men fungerade med en laddning varje natt (använde den mycket) och inte visste fastsättning mot display, kostade 600:-.
Används i familjen och tycker faktiskt att det är minimal skillnad mot min nya S20 FE 5G mobilen, ännu inte fått kontakt med 5G där vi befinner oss ;) Kameradelen är ungefär lika och påverkas mera av den bakom mobilen där jag tagit bort automatisk förbättring som S20 FE gjorde, blaskade på för mycket grönt, blått, etc. Men har bättre mörkerfoto. Så 3000:- för S20 tycker jag efter 2 månader är ett ganska rimligt pris, då den första bältesmobilen runt för 30 år sedan kostade över 20 000:.
 
Har en Samsung s20 Ultra. Är skitnöjd. Byter vartannat år till senaste modellen. Kör på tre för dom håller bäst pris.
5000mah batteri. 108 megapixel kamera. 100x zoom. 128gb minne plus 128gb minneskort. Superdisplay och riktigt snabb.
Tillhör den yngre generationen och använder telefon till surf, mail, spel, film, skriva, redigera bilder i appar osv.
Den kostar mig 400kr/mån i 24 månader.
Började med 15gb surf för 299kr/mån men har bytt till obegränsat för 499kr/mån då det går åt. Skickar 10gb varje månad till tjejen som har 5gb surf för 199kr/månad.
Så som jag ser det är det abonnemangen som är svindyra och det kommer man knappt undan. Och att behöva köpa extra surf är löjligt dyrt. Vill kunna surfa helt ohämmat och kolla videos i högsta kvalitet när/varsomhelst.
Sånt som används mycket såsom telefon, tv, säng, bil, verktyg etc lägger jag extra på för att ha en slö telefon är som att snickra med verktyg från fyndlagret.
 
Jag har en iPhone XS från 2018 och den känns fortfarande fräsch. Tror jag kan ha den i minst 1-2 år till. Kolla swappie, de bör ha behagade för några tusenlappar.
 
Jag köpte faktiskt Nokia X20 nyligen.
Hårdvarumässigt så är den mellanmjölk men så länge man inte spelar tyngre mobilspel på den så fungerar den ypperligt. Hyfsad skärm, bra batteritid, tålig, inget bloatware, bra kamera och framförallt ett pris som är humant. Hade en dyr Samsung innan och den var ju lika kass den att fota något så fort ljusförhållanden svek. Min gamla RX 100 IV är hundra gånger bättre än någon mobilkamera därute i sämre förhållanden. Jag kommer aldrig någonsin lägga dyra pengar på en mobil igen som ger en väldigt lite tillbaka.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
N
A atomlab skrev:
Har haft One+8 pro och nu 9pro. Kommer gå tillbaka till iPhone nu då One+ inte håller kvalitén.

Ser bra ut i början men sedan börjar den att haverera. Dåliga materialval skulle jag säga. Laddkontakterna på båda har tex eroderat och laddningen fungerar piss även fast det är ip6x klassning. Skärmen är känsligare än polerat guld.

Ja det är ju mycket bättre att gynna ett operativsystemsystem som enbart erbjuder telefoner från en enda tillverkare (vilket syns på de fullständigt horribla priserna). Det är som om det bara fanns bilar från VW att välja på (hemska tanke).
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
N
H Huzzbutt skrev:
Sedan urminnestider har jag hatat bloatware, popups, blinkande ljus och ljud. Detta ständiga avgrundsvrål är en hyfsad princip när det gäller mobiler. Ju mer bloatware desto mindre batteritid och mer störningsmoment, nu har det osannolikt nog blivit bättre på den fronten men det är en viktig punkt att undersöka innan man köper.
En utmärkt anledning att välja Nokia. Man får ett helt rent Android (Android One).
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.