Hej,
Jag har nyligen köpt ett lantställe som består av följande hus:
En vinterbonad storstuga på 80kvm med värmepump och element. Även värmekabel ansluten till vattenpumpen.
En vinterbonad gäststuga med element, badrum och även avfuktare i grunden.
En liten gäststuga med endast element.
En snickarbod med förråd som även den har ett element.

Jag är nybörjare när det kommer till sånt här och har fått lite blandad information från vänner så jag skulle vilja höra med er hur jag ska tänka kring uppvärmningen nu när det blir kallare.

1. När ska jag sätta igång värmen i husen?
2. Hur varmt ska det vara i husen?
3. Baserat på beskrivningen i början av meddelandet, är det något annat som jag har missat och som kan vara bra att veta?

Tusen tack för all hjälp jag kan få.
 
R
1 När du börjar frysa.
2 så att du inte fryser
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
1 oktober sätter du på värmen och sista mars stänger du av.
 
  • Gilla
Ickeproffs
  • Laddar…

Bästa svaret

Det är två helt olika frågor vad huset kräver och vad den som bor i huset kräver. För husets skull får det inte frysa i de rum där det finns vattenrör. I husen som saknar vattenrör måste du inte ha någon värme. I husen där det finns vattenrör bör du som minst ha värmen på 5º i de rum som har vattenrör. Stäng i så fall dörrarna till övriga rum. Och den behöver sättas på senast när det börjar bli dygnsmedeltemperaturer under 0º. Men för säkerhets skull kan det vara bra att slå på värmen när det börjar bli risk för frostnätter.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är två helt olika frågor vad huset kräver och vad den som bor i huset kräver. För husets skull får det inte frysa i de rum där det finns vattenrör. I husen som saknar vattenrör måste du inte ha någon värme. I husen där det finns vattenrör bör du som minst ha värmen på 5º i de rum som har vattenrör. Stäng i så fall dörrarna till övriga rum. Och den behöver sättas på senast när det börjar bli dygnsmedeltemperaturer under 0º. Men för säkerhets skull kan det vara bra att slå på värmen när det börjar bli risk för frostnätter.
A Avemo skrev:
Det är två helt olika frågor vad huset kräver och vad den som bor i huset kräver. För husets skull får det inte frysa i de rum där det finns vattenrör. I husen som saknar vattenrör måste du inte ha någon värme. I husen där det finns vattenrör bör du som minst ha värmen på 5º i de rum som har vattenrör. Stäng i så fall dörrarna till övriga rum. Och den behöver sättas på senast när det börjar bli dygnsmedeltemperaturer under 0º. Men för säkerhets skull kan det vara bra att slå på värmen när det börjar bli risk för frostnätter.
Stort tack för svar! Finns det risk för fuktskador/mögel ifall värmen inte är påslagen?
 
Ickeproffs Ickeproffs skrev:
Stort tack för svar! Finns det risk för fuktskador/mögel ifall värmen inte är påslagen?
Risk finns det väl även om du värmer. Jag har aldrig haft problemet. Många sommarstugor har inte el och klarar sig ändå utan mögel.
 
Jag kan inte se någon info om när dessa byggnader är uppförda eller hur de är kostruerade.
Men om det handlar om moderna konstruktioner med mineralull och diffusionsspärr (plast) i tak och väggar så bör man vara försiktig med att låta tempen svänga allt för mycket. Även om det inte finns vattenrör som kan frysa så kan det vara vettigt att låta tempen ligga på minst 15 grader året runt.
 
  • Gilla
Ickeproffs
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag kan inte se någon info om när dessa byggnader är uppförda eller hur de är kostruerade.
Men om det handlar om moderna konstruktioner med mineralull och diffusionsspärr (plast) i tak och väggar så bör man vara försiktig med att låta tempen svänga allt för mycket. Även om det inte finns vattenrör som kan frysa så kan det vara vettigt att låta tempen ligga på minst 15 grader året runt.
Hej, det är plintgrund. Stora huset är byggt på 60 talet och småhusen strax därefter
 
G Gabbe1 skrev:
Jag kan inte se någon info om när dessa byggnader är uppförda eller hur de är kostruerade.
Men om det handlar om moderna konstruktioner med mineralull och diffusionsspärr (plast) i tak och väggar så bör man vara försiktig med att låta tempen svänga allt för mycket. Även om det inte finns vattenrör som kan frysa så kan det vara vettigt att låta tempen ligga på minst 15 grader året runt.
Det kan vara vettigt att inte värma hus i onödan, man bör bygga så att icke permanent bebodda ytor tål kallställning. Plast i hus som inte är permanent bebodda är ett gissel och borde inte vara/varit tillåtet.
Om samtliga lantställen skulle ha uppvärmning till 15 grader saknar vi nog minst ett kärnkraftverk eller behöver bygga ut åtminstånde Vindelälven fullt.
 
F fribygg skrev:
Det kan vara vettigt att inte värma hus i onödan, man bör bygga så att icke permanent bebodda ytor tål kallställning. Plast i hus som inte är permanent bebodda är ett gissel och borde inte vara/varit tillåtet.
Om samtliga lantställen skulle ha uppvärmning till 15 grader saknar vi nog minst ett kärnkraftverk eller behöver bygga ut åtminstånde Vindelälven fullt.
Fast nu är du inne på en helt annan diskussion.
Jag frågade hur TS (redan uppförda) byggnader var konstruerade för att kunna ge relevanta råd angående lämplig uppvärmning.
 
G Gabbe1 skrev:
Fast nu är du inne på en helt annan diskussion.
Jag frågade hur TS (redan uppförda) byggnader var konstruerade för att kunna ge relevanta råd angående lämplig uppvärmning.
Ok, jag uppfattade att du förordade uppvärmning av TS lantställe
 
F fribygg skrev:
Ok, jag uppfattade att du förordade uppvärmning av TS lantställe
Nja, jag skrev att det antagligen vore klokt om det hade vart en konstruktion med plast och mineralull.
Men nu har ju TS svarat att byggnaden är från 60-talet så då bör det inte vara samma risker att kallställa hela eller delar av huset ur ett rent byggnadsperspektiv. Vatteninstallationer undantaget naturligtvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.