Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men det är ju dialektalt. Ungefär som att du skriver "härikring" istället för häromkring.
Det är ju det jag frågar, är det alltså nedvärderande på andra platser i landet?
 
För att vara tydlig så skriver jag in några utdrag här från brevet jag fick.

Fastighethetens slamavskiljning består endast av en enkammarbrunn, eventuell efterföljande rening är okänd. Tillstånd för befintlig avloppsanläggnings på fastigheten XXX saknas i kommunens arkiv. Om någon av uppgifterna ej stämmer, vänligen kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kommunicering av underlag till beslut
Utifrån informationen angående fastighetens avloppsanläggning gör samhällsbyggnadsförvaltningen bedömningen att avloppsanläggningen på fastigheten XXX i dagsläget inte uppfyller kraven på rening enligt 9 kap. 7 $ miljöbalken (1998:808). Bedömningen görs utifrån att det endast finns en enkammarbrunn som slamavskiljning samt att tillstånd för anläggningen saknas.

Samhällsbyggnadsförvaltningen överväger att från och med hösten 2023 (skippar datumet här) förbjuda er att släppa ut avloppsvatten till anläggningen på grund av de brister som framkommit. Det kommer innebära att ni har tidsfrist till hösten 2023 att åtgärda ert avlopp.

Ni ges nu tillfälle att komma in med yttrande över handlingar, och efter detta datum kommer ett beslut att fattas med hänsyn tagen till inkomna synpunkter och/eller handlingar.

Om ni har hyresgäster/arrendatorer på er fastighet uppmanas ni att omedelbart låta dessa ta del av denna skrivelse. Hyresgästerna/arrendatorerna ska även meddelas att de har rätt att yttra sig i ärendet senast ovan angivet datum.

Innan åtgärdsarbete påbörjas behöver en ansökan om inrättning/ändring av avloppsanläggning skickas till samhällsbyggnadsförvaltningen.

_____

I och med att brevet nämner att samhällsbyggnadsförvaltningen överväger att förbjuda oss från att släppa ut avloppsvatten låter det mer som ett informationsbrev än ett föreläggande eller beslut. Beror helt på ifall det skickas in ytterligare information som visar på att efterföljande reningen är tillfredsställande.

Gällande enkammarbrunnen är den fixad och utbytt till trekammarbrunn sedan efter det här brevet skickades så där är det ingen fara
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Snart kommer en tråd där en nybliven fastighetsägare klagar på mäklaren som inte upplyst om brunnen... vem skyller ni på då...? Justja, det är grannens fel...
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Varför kallar TS nuvarande grannen för ”en nisse” som vill tjäna pengar?
Varför skall TS anmäla mäklaren? TS är varken köpare eller säljare i affären… och det är inte alls säkert att mäklaren gjort något fel.

Det kan mycket väl vara så att mäklaren upplyser potentiella köpare om omständigheterna på visningen.

Med andra ord, det är inget fel i att ”en nisse” tjänar pengar, och mäklaren kan mycket väl ha gjort allt rätt.

Så, TS bör nog ägna sig åt sitt egna liv i stället. Hen har redan gjort vad hen kan, upplysa mäklaren om läget.
Nissens Nissens skrev:
Nej, det är oviktigt för TS, för den nya ägaren måste vara med oavsett. Den nuvarande ägaren verkade ju inte ha koll heller, så det är ju så redan nu.

Detta är helt enkelt något som TS inte har något med att göra… det känns mer som stt TS vill sätta åt ”en nisse” (grannen) av svundsuka för att hen vill tjäna pengar. Alternativt försöka göra livet surt för mäklaren.

Jag tycker att TS skall skaffa sig ett liv, läsa en bok, älska med sambon eller något annat mer konstruktivt…
Det är viktigt för mig. Har renoverat sedan jag köpte huset och fått ta en del oförutsedda kostnader i form av att gräva upp tomten för nytt avlopp och vattenledningar, utbyte av enkammarbrunn till trekammarbrunn (ja, den hade jag kunnat förutse men det är mitt första hus och besiktningsmannen missade det också).

Åker jag på att bekosta en ny efterföljande rening själv är jag inte så värst taggad på att betala för att båda mina grannar som jag knappt har kontakt med och som väldigt sällan är där. Därför är det i mitt högsta intresse att se till att nya grannar vet vad de ger sig in på och har så mycket information som möjligt.

Med tanke på ditt användarnamn förstår jag varför du reagerar iaf, men du kan vara säker på att en nisse för mig betyder på Stockholmska helt enkelt bara en random person jag aldrig träffat. Undrar ifall Jönsar tar lika illa upp :thinking:
 
  • Gilla
Furukrona och 18 till
  • Laddar…
H
H hattkatt skrev:
För att vara tydlig så skriver jag in några utdrag här från brevet jag fick.

Fastighethetens slamavskiljning består endast av en enkammarbrunn, eventuell efterföljande rening är okänd. Tillstånd för befintlig avloppsanläggnings på fastigheten XXX saknas i kommunens arkiv. Om någon av uppgifterna ej stämmer, vänligen kontakta samhällsbyggnadsförvaltningen.

Kommunicering av underlag till beslut
Utifrån informationen angående fastighetens avloppsanläggning gör samhällsbyggnadsförvaltningen bedömningen att avloppsanläggningen på fastigheten XXX i dagsläget inte uppfyller kraven på rening enligt 9 kap. 7 $ miljöbalken (1998:808). Bedömningen görs utifrån att det endast finns en enkammarbrunn som slamavskiljning samt att tillstånd för anläggningen saknas.

Samhällsbyggnadsförvaltningen överväger att från och med hösten 2023 (skippar datumet här) förbjuda er att släppa ut avloppsvatten till anläggningen på grund av de brister som framkommit. Det kommer innebära att ni har tidsfrist till hösten 2023 att åtgärda ert avlopp.

Ni ges nu tillfälle att komma in med yttrande över handlingar, och efter detta datum kommer ett beslut att fattas med hänsyn tagen till inkomna synpunkter och/eller handlingar.

Om ni har hyresgäster/arrendatorer på er fastighet uppmanas ni att omedelbart låta dessa ta del av denna skrivelse. Hyresgästerna/arrendatorerna ska även meddelas att de har rätt att yttra sig i ärendet senast ovan angivet datum.

Innan åtgärdsarbete påbörjas behöver en ansökan om inrättning/ändring av avloppsanläggning skickas till samhällsbyggnadsförvaltningen.

_____

I och med att brevet nämner att samhällsbyggnadsförvaltningen överväger att förbjuda oss från att släppa ut avloppsvatten låter det mer som ett informationsbrev än ett föreläggande eller beslut. Beror helt på ifall det skickas in ytterligare information som visar på att efterföljande reningen är tillfredsställande.

Gällande enkammarbrunnen är den fixad och utbytt till trekammarbrunn sedan efter det här brevet skickades så där är det ingen fara
Står ni har bytt brunn.
Är det medelat till kommunen?
Stod ju från kommunen detta :
Innan åtgärdsarbete påbörjas behöver en ansökan om inrättning/ändring av avloppsanläggning skickas till samhällsbyggnadsförvaltningen.

Tänkte om ni sökt tillstånd redan?
Mest troligt är att ni kommer få ordna avlopp tills detta datumet men kommunen kommer väl komma med ett beslut.
Ligger det nära vatten?
Kommunen kan bli kinkig om det är vatten nära om man har otur.
 
T
Nissens Nissens skrev:
Det finns inga belägg för att någon mörkar något, det är bara en misstanke som finns mellan TS öron.

Däremot är det belagt att TS har kallat grannen för ”en nisse”, och att TS verkar ha ont av att grannen tjänar pengar på att sälja sin fastighet.

Vad menar du det finns för fakta som säger att mäklaren eller grannen gjort något fel?
Skit va du gick igång på detta.
Är du säljaren kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
Furukrona och 13 till
  • Laddar…
B
Håller med dem som anser att ts borde ägna sig åt annat.

Finns inga belägg för att misstänka några felaktigheter från varken säljare eller mäklare.

Tydligt exempel där "man ska ägna sig åt sig själv och skita i vad andra gör"
 
  • Arg
  • Gilla
JayJay* och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
B Konsumenten84 skrev:
Håller med dem som anser att ts borde ägna sig åt annat.

Finns inga belägg för att misstänka några felaktigheter från varken säljare eller mäklare.

Tydligt exempel där "man ska ägna sig åt sig själv och skita i vad andra gör"
Varför ska man låta sin kommande granne bli blåst? Det bäddar väl inte så gott för grannsämjan framåt...
 
  • Gilla
Furukrona och 10 till
  • Laddar…
B
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju varför du lägger dig i detta över huvudtaget…
Du kan ju aldrig åsamkas någon extra kostnad ändå, och det är ju inte du som skall köpa grannfastighten…

Det känns som att du har ont av att grannen som du respektlöst kallar ”en nisse” tänker sig att tjäna pengar på en fastighetsaffär. Varför tycker du illa om det?

Är du ute efter att klämma åt grannen? Eller mäklaren kanske?

Då kanske mäklaren skulle varna köparna för en odräglig granne(du) istället…
Otrevlig kommentar. Man vill kanske undvika att folk blir lurade.
 
  • Gilla
Furukrona och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför ska man låta sin kommande granne bli blåst? Det bäddar väl inte så gott för grannsämjan framåt...
”Klart jag visste om problemet med avloppet redan innan du köpte, men jag tänkte inte att det var min sak att bry mig om det. Dels får du skylla dig själv som inte kollat upp det och dels var det en kränkt snubbe på ett forum som sa åt mig att sköta mitt. Se inte så sur ut. Får jag låna en kopp socker eller inte?”
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
eridam och 46 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Står ni har bytt brunn.
Är det medelat till kommunen?
Stod ju från kommunen detta :
Innan åtgärdsarbete påbörjas behöver en ansökan om inrättning/ändring av avloppsanläggning skickas till samhällsbyggnadsförvaltningen.

Tänkte om ni sökt tillstånd redan?
Mest troligt är att ni kommer få ordna avlopp tills detta datumet men kommunen kommer väl komma med ett beslut.
Ligger det nära vatten?
Kommunen kan bli kinkig om det är vatten nära om man har otur.
Behövde inte söka tillstånd för att byta ut en brunn som är på samma plats och fyller liknande funktion då det handlar om en uppgradering. Grävaren hade koll och kontakt med Miljökontoret, och de var med på det resonemanget också.

Ett par kilometer bort ligger en sjö, men inte mer än så.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Varför ska man låta sin kommande granne bli blåst? Det bäddar väl inte så gott för grannsämjan framåt...
Speciellt ute på landsbygden där det inte alltid är lätt att få hjälp på kort varsel. Behövde en centrumborr för någon månad sedan för att sätta upp en dörr, och närmaste järnhandel ligger en 45 minuter bort och var säkert inte öppen heller.

Ringde iaf en rörmokare med sommarstuga i trakten och frågade ifall han hade en. Hade han visst inte, men hörde efteråt att han frågat sina grannar ifall de hade en.

Klarade mig istället med ett stackars stämjärn som nu behöver slipas, men en granne man kan fråga saker om, låna ett verktyg från ibland eller ringa när någonting går sönder är mer värd än någon som vill kränga ett hus de köpt på exekutiv auktion.
 
  • Gilla
Donn och 12 till
  • Laddar…
H
H hattkatt skrev:
Behövde inte söka tillstånd för att byta ut en brunn som är på samma plats och fyller liknande funktion då det handlar om en uppgradering. Grävaren hade koll och kontakt med Miljökontoret, och de var med på det resonemanget också.

Ett par kilometer bort ligger en sjö, men inte mer än så.
det som hade vart bäst när du greja sist.
Sökt tillstånd för eget och satt in det.
Sen har dom andra fått ordna sitt eget.
För hur som, ska man samsas blir det alltid krångel.
Har man sitt eget så har man bara sig själv att rå om.
 
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju varför du lägger dig i detta över huvudtaget…
Du kan ju aldrig åsamkas någon extra kostnad ändå, och det är ju inte du som skall köpa grannfastighten…

Det känns som att du har ont av att grannen som du respektlöst kallar ”en nisse” tänker sig att tjäna pengar på en fastighetsaffär. Varför tycker du illa om det?

Är du ute efter att klämma åt grannen? Eller mäklaren kanske?

Då kanske mäklaren skulle varna köparna för en odräglig granne(du) istället…
"Du kan ju aldrig åsamkas" ? Men om kostnaden skall delas på 4 fastigheter och det bara är tre som vill betala då får ju de tre betala den fjärde annars lär ju ingen göra deras infiltration
 
Nissens Nissens skrev:
Man undrar ju varför du lägger dig i detta över huvudtaget…
Du kan ju aldrig åsamkas någon extra kostnad ändå, och det är ju inte du som skall köpa grannfastighten…

Det känns som att du har ont av att grannen som du respektlöst kallar ”en nisse” tänker sig att tjäna pengar på en fastighetsaffär. Varför tycker du illa om det?

Är du ute efter att klämma åt grannen? Eller mäklaren kanske?

Då kanske mäklaren skulle varna köparna för en odräglig granne(du) istället…
Nej, varför skall man lägga sig i när någon är på väg att bli lurad, rånad , misshandlad, utsatt för ficktjuveri m.m. m.m?
Så gör väl aldrig du?
Du tittar väl bara bort, det är ju ändå inte du som drabbas.
Sorglig inställning!!
 
  • Gilla
Furukrona och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.