Grabben studerar på annan ort och har endast csn bidrag som "inkomst", hyra och de pengar som saknas petar jag och frun in.

Om han har hyr ett rum här i byn där vi bor och sen hyr ut den i andra hand, får han då skatta eller funkar det där?
Säg att han hyr för 1500 och hyr ut i 2a hand för 3000, blir då dom 18.000 skattefria?
Hyran är inkl allt
 
Karlia
I andrahand får inte överhyra tas ut, ny regel sedan ett tag. Något extra för möbler får tas ut men det rör sig runt 10%
 
Karlia Karlia skrev:
I andrahand får inte överhyra tas ut, ny regel sedan ett tag. Något extra för möbler får tas ut men det rör sig runt 10%
Ok, men om "normal" hyran på rummet ligger på 3000 men man har lite kontakter så man har förhandlat ner hyran?
Förstår att han inte kan hyra för 3 och hyra vidare för 6000...
 
Karlia
Det sonen får betala är utgångsläget. Det är många som har försökt hitta vägar runt lagen, att kunna tjäna pengar på sin hyresbostad är lockande. Men det är ju vad lagen vill stävja.
 
Karlia
Att försöka fuska med falska kontrakt gör nog inte situationen bättre..
 
Enligt boupplysningen så är en skälig hyra för objektet 3800-5100, vilket jag tror är för högt iof
 
Karlia Karlia skrev:
Att försöka fuska med falska kontrakt gör nog inte situationen bättre..
Nej det är inga falska kontrakt inblandade
 
Håll koll så att CSN inte vill ha sina pengar tillbaka för att det tjänas för mycket.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Karlia
Ä det eget objekt du ska hyra ut till sonen som han sedan ska hyra ut? Kanske det vore enklare.
 
Karlia Karlia skrev:
Ä det eget objekt du ska hyra ut till sonen som han sedan ska hyra ut? Kanske det vore enklare.
Ja exakt så
 
Karlia
Kan ni göra det vattentätt fungerar det ju. Så länge hyresgästen inte har någon möjlighet att få veta vad sonen verkligen betalar.

Jag vet inte, jag skulle nog hellre hyra ut själv istället för att hjälpa min dotter till oärliga pengar. Hyresgästen har möjlighet att kräva pengarna tillbaka för hela perioden, vet inte hur sonen skulle drabbas om det blir polisanmält.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ja jag är med på hur du tänker och det är ju helt rätt.
Som sagt så borde hyran på ett liknande objekt vara minst 3000 så jag vet inte varför någon skulle ens forska i det... och det blir ju bara 2st som vet om vad hyran är.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Håll koll så att CSN inte vill ha sina pengar tillbaka för att det tjänas för mycket.
13th Marine 13th Marine skrev:
Håll koll så att CSN inte vill ha sina pengar tillbaka för att det tjänas för mycket.
Det är ca 90.000/halvår termin man får tjäna
 
nino nino skrev:
Det är ca 90.000/halvår termin man får tjäna
Då så, jag hade inte koll på gränserna, men vet att där fanns en. =)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.