Vi har en gammal frånluftstumlare som följde med huset vi köpte. Det märkliga är att frånluften är kopplad in till ett intilliggande badrum istället för till ytterväggen. Vi testade den en gång med resultatet att det rann längsmed väggarna i badrummet. Sen dess hänger vi tvätten på tork istället.

Nu funderar vi på att trots allt göra nånting åt torktumlingen och jag undrar hur lätt det är att sätta in en ventil i ytterväggen och få ut luften den vägen. Det är ett trähus från 70-talet så jag tänker att det nog inte är så svårt. Finns det någon bra instruktion någonstans?

Jag vet att det finns såna där enkla plastspjäll som öppnar sig av utblåsten, men läcker det inte in mycket kyla ändå när de är stängda? Finns det någonting modernare idag?
 
A
L lubbe75 skrev:
Vi har en gammal frånluftstumlare som följde med huset vi köpte. Det märkliga är att frånluften är kopplad in till ett intilliggande badrum istället för till ytterväggen. Vi testade den en gång med resultatet att det rann längsmed väggarna i badrummet. Sen dess hänger vi tvätten på tork istället.

Nu funderar vi på att trots allt göra nånting åt torktumlingen och jag undrar hur lätt det är att sätta in en ventil i ytterväggen och få ut luften den vägen. Det är ett trähus från 70-talet så jag tänker att det nog inte är så svårt. Finns det någon bra instruktion någonstans?

Jag vet att det finns såna där enkla plastspjäll som öppnar sig av utblåsten, men läcker det inte in mycket kyla ändå när de är stängda? Finns det någonting modernare idag?
det är det som används idag om man inte vill sätta in en värmeväxlare för 10000.- (tvättstugor)
 
Är det inte enklare att byta torktumlare än att göra en ventil genom ytterväggen?
 
A
1 16386 skrev:
Är det inte enklare att byta torktumlare än att göra en ventil genom ytterväggen?
JO Jo
Det är enklare men dyrare
En frånluftstork är väldigt driftsäker och torkar snabbt och bra.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Det har du naturligtvis rätt i. Har använt frånluftstorktumlare i Nordamerika och de är definitivt bättre. Snabba och man kan torka till och med skjortor etc utan att de blir skrynkliga om man bara tar ut dem så fort tumlaren är klar.
 
electroluxaren skrev:
JO Jo
Det är enklare men dyrare
En frånluftstork är väldigt driftsäker och torkar snabbt och bra.
Ja, det är ju tyvärr ett känt faktum på nästan alla omdömen på de moderna torktumlarna att de har svårt att få tvätten torr.
Snacka om att bomma uppgiften!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ok. Så det är fortfarande de där plastiga ventilerna med tunna spjäll som fladdrar i vinden? Det måste ju rinna in massor med kyla en kall vinterdag. Alternativet vore något med en isolerad lucka som man får öppna och stänga manuellt. Jag är inte så insatt i ventilbranschen vilket kanske märks.
 
Oavsett om det fladdrar i vinden eller inte så är det bara en tunn bit plast mellan inne- och uteluften. Sätter man den längre in så har man dessutom en ännu större oisolerad yta mellan ute och inne.
 
Det är ingen plast i den jag länkade till. Det borde inte fladdra i vinden om inte kanalen är helt öppen på insidan. Har man problem med det så kan man sätta starkare fjäder eller vikter på spjället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.