Har fått en offert på dränering (isodrän) för vårt hus och den känns lite hög.
Ville bara kolla av rimligheten i arbetskostnaden då materialkostnaden verkade ok.
Huset ligger i Sthlm.

42.5 löpmeter att dränera.
Ingen källare, så endast grundplatta, uppskattningsvis 1m under jord.
Ordna med dagvattenrör, leda ner befintliga stuprör till nya DV-rören.
2st stenkistor för att leda bort vattnet.
Återställa

Arbetskostnad offererad till 201.000 SEK före ROT-avdrag.

Rimligt?
Om inte, hur mycket i runda slängar ska man förvänta sig att det ska kosta?
 
Svårt att säga för mig då det finns många faktorer och förutsättningar men tänkte att jag kunde bidra med min offert på dränering (källare och podrän) så får du lite att jämföra med. Det kommer kosta 166k med ROT och då är det 35m dränering (källardjup) plus 8m "ytdränering" runt en utbyggnad på platta. Det offerten är dagsfärsk och vi kommer göra det senare i höst.

Min bror dränerade ett hus på 14x7m förra året (källare och podrän) d.v.s. 42m för 138k för ett år sedan, dock med bra förutsättningar så huset stod ensamt och det fanns hur mycket plats som helst för maskin och fyllnadsmassor. Så är det inte i mitt fall, det är ganska trångt.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
S
Ska de handgräva?
Räknar du baklänges så blir det cirka 40 dagars arbetstid med den arbetskostnaden.
Känns inte som om de vill ha jobbet.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ska de handgräva?
Räknar du baklänges så blir det cirka 40 dagars arbetstid med den arbetskostnaden.
Känns inte som om de vill ha jobbet.
Ska de handgräva?
JA faktiskt. De är nog osäkra över ledningar och avlopp så de vill inte chansa med maskiner hela vägen.

Borde inte kommunen ha ritningar på det?
 
S
På egen tomt brukar det inte finnas om det inte är relativt nybyggt.
Är annars vardag för en grävare att gräva runt ett hus där man inte riktigt vet var ledningar och rör går. Du kan ju gissa var saker går med hjälp av elskåp och elcentral etc.
Du sparar pengar på eventuellt laga avloppet kontra betala för handgrävning. ;)

En grävmaskin gräver runt ditt hus på en dag.

Kolla efter fler offerter.
 
Man scannar väl marken efter ledningar innan man gräver? Oavsett ledningskarta eller inte finns ju ingen garanti för att ledningarna ligger där de sägs ligga.

Efter man scannat så är det väl bara gräva på.
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Man scannar väl marken efter ledningar innan man gräver? Oavsett ledningskarta eller inte finns ju ingen garanti för att ledningarna ligger där de sägs ligga.

Efter man scannat så är det väl bara gräva på.
Aha, det kanske är där det klämmer. De har väl inte utrustningen som behövs för att scanna. Borde väl gå att hyra iofsig.
 
D DarrenB skrev:
Aha, det kanske är där det klämmer. De har väl inte utrustningen som behövs för att scanna. Borde väl gå att hyra iofsig.
Hej!

Vet att min morbror går runt med en stor pryl som jag har för mig såg ut som en lövblås som han scannar av marken med inför att de utför grävjobb.

Då är det bara spraya med färg där det finns prylar i marken så kan man gräva på med maskinen i övrigt.

Det bör markfirman som utför dränering ha eller hyra. Verkar jobbigt att gräva för hand :)
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
D DarrenB skrev:
Aha, det kanske är där det klämmer. De har väl inte utrustningen som behövs för att scanna. Borde väl gå att hyra iofsig.
https://www.ledningskollen.se/
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Jag är själv i planeringstadiet (slutet av planeringen) och har fått en del offerter för dränering.
Det är ungegär lika mkt som ska dräneras hos mig och jag har fått ungefär liknande offerter som du fått... Självklart har det funnits både de som varit sjukt mkt dyrare och de som varit orimligt låga, dessa har jag valt bort.
Så spontant känns det som det är de priserna som gäller i stockholm-området iaf.

Nu kapar jag tråden lite, hoppas det är ok.

En fundering jag själv har gäller eventuell besiktning...
Vid badrumsrenovering brukar man göra en delbesiktning när tätskikt sitter och en slutbesiktning när jobbet är klart...
Hur är det med dränering? I vilket läge tar man in besiktningsman för delbesikning?
För badrum kan man hitta besiktningsmän genom BKR eller liknande.
Hur fungerar det med dränering? vart hittar man seriösa besiktningsmän och vet ni vad det skulle kosta?
 
Här i Malmö sa besiktningsmannen till mitt hus att cirka 3000kr/löpmeter är ungefärlig kostnad. Min erfarenhet också.

Vad gäller ledningar så är det ledningskollen.se som gäller.

Till mitt hus (byggt 1939) fick de gärna gräva hej vilt ty en hel av gjutjärnsrören behövde ändå bytas till plast.
 
U
Min syster m. sambo skall dränera sitt 40-tals hus nu. 48 löpmeter med i källare. Offert på 290’ med isodrän. Sigtuna kommun.
Vet inte hur mycket som va material vs. arbete och inte heller om det va före eller efter ROT. Men det verkar vara 25-30% dyrare att dränera i Stockholm än resten av riket.
 
Har du fuktproblem eller varför ska du dränera ett hus utan källare?
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Min syster m. sambo skall dränera sitt 40-tals hus nu. 48 löpmeter med i källare. Offert på 290’ med isodrän. Sigtuna kommun.
Vet inte hur mycket som va material vs. arbete och inte heller om det va före eller efter ROT. Men det verkar vara 25-30% dyrare att dränera i Stockholm än resten av riket.
Måste vara före rot/Rut isf.
Offerterna jag fått landar på mellan 150-190.000 efter rot/rut. O då är det ca 45löpmeter med källare o dubbla lager isodrän-skivor...
Men det är nog en hel del som väger in i slutpriset... tillgänglighet, mm
 
Njingan Njingan skrev:
Man scannar väl marken efter ledningar innan man gräver? Oavsett ledningskarta eller inte finns ju ingen garanti för att ledningarna ligger där de sägs ligga.

Efter man scannat så är det väl bara gräva på.
Är det en kabelsökare han använder, så är det ändå inte självklart att han hittar allt, utan riktiga kartunderlag är det svårt, endast ström och teleledning ger "eget" utslag, fiberslang utan söktråd hittar man inte, likaså vatten och avlopp. (en gammal galv-vattenledning kan gå hitta om man hittar något att fästa sändaren i).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.