P
Hej,

Vi har ett fritidshus där varmvattenberedaren sitter under huset. Grunden är en plintgrund där varmvattenberedaren sitter i en låda. Nu funderar vi på flytta denna varmvattenberedare till en garderob som ligger vägg i vägg med badrummet. Vi funderar på om man skulle kunna låta rören gå ner under huset (där de finns nu) och sedan gå upp i själva garderoben via golvet. Jag antar att man inte kan låta dem gå från badrum in till garderob då man måste göra hål i väggen och därmed tätskikten? Är det någon som har några tips om vad man ska tänka på och vem man bör anlita till detta jobb? Är det en rörmokare i första hand samt byggfirma som gör om garderoben? Måste man ha golvbrunn i garderoben? Hur löser man det bäst?
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Enligt dagens regler samt montageanvisningen för (iaf dagens) VVBn säger att det ska vara golvbrunn i det utrymme som har VVBn.
Det ska även vara tätskikt på golvet med uppvik på väggarna.

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]
Det verkar på något sätt enklare och billigare att ha beredaren som TS än att följa dagens regler, riktigt krångligt skulle det väl bli om TS vill ha kvar beredaren under kåken och följa dagens regler.
 
I stugan har jag varmvattenberedaren i en bod som är ihopbyggd med huset på baksidan tillsammans med hydropressen. Det var den enklaste lösningen.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
I stugan har jag varmvattenberedaren i en bod som är ihopbyggd med huset på baksidan tillsammans med hydropressen. Det var den enklaste lösningen.
Måste fråga, hur isolerad är Boden där du har VVB och hydropressen, har du golvbrunn där med ? Vi är igång att renovera vårat badrum på landet, och idag står allt i badrummet. Vi har tänkt ta lite av rummet bredvid för dessa lösningar, men kan man sätta dem ute. Skulle man få mer plats + att slippa ta av ett annat rum.
 
P
Totem Totem skrev:
I stugan har jag varmvattenberedaren i en bod som är ihopbyggd med huset på baksidan tillsammans med hydropressen. Det var den enklaste lösningen.
Vi har en friggebod ca 3,5 m från badrummet, skulle man kunna ha en varmvattenberedare där? Om man kanske har värmeslinga på ledningen in i huset?
 
B
P maggan77 skrev:
Vi har en friggebod ca 3,5 m från badrummet, skulle man kunna ha en varmvattenberedare där? Om man kanske har värmeslinga på ledningen in i huset?
Känns besvärligare att lägga på frostfritt djup, eller ha en massa följevärme alltid jämfört med att göra i ordning något i garderoben. Ibland kan man ju även kompromissa lite och göra vissa avsteg från regler, t.ex. kan man ju sätta fuktlarm, stänga av vatten när ni är borta med mera, för att hantera en riskkonstruktion. Även om man får vara beredd att inte försäkring täcker vid skador.

Samma med nya rör in i befintligt badrum. Det är ju en sak att göra hål i tätskikt vid duschen, och en helt annan att göra det 3 meter från duschen. Ni kanske även kan fundera på om ni kan få plats med en liten beredare med hög effekt i badrummet?

Prata med en rörmokare om de ser någon lösning som passar er.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.