B
Jag har en Murray åkgräsklippare som är helt anonymiserad vad gäller modellbeteckningar och dylikt. Den har en 12,5-hästars B&S-motor och klippbredden lär vara 98 cm. Drivremmen för klippaggregatet är mogen för utbyte.

Lite googlande ger vid handen att modellbeteckning hos Murray verkar kunna bestå av motorstyrka i hk och klippbredd i tum. En klippbredd på 98 cm är 98/2,54 tum, ungefär 38,58 tum alltså. Söker jag med kombinationen Murray, 12 och 38 blir det många träffar men med 39 istf 38 blir det inte alls lika många, rätt beteckning kanske är 12/38 eller 12,5/38. Kollar jag bilder hittar jag många som är ganska många 12/38 som är rätt lika min, men inte helt lik - de flesta har någon mystisk ställanordning framför stolen, den anordningen har inte jag på min.

Nåväl, själva frågan gäller remstorleken. Remmar finns på flera ställen men de verkar variera lite i längd trots att de sägs passa samma maskin, frågan är hur noga det är med remlängden, jag vill ha så rätt längd som möjligt. För kort rem lär bli svår att få dit och för lång rem kanske inte kan bli tillräckligt spänd för att funka bra.

Här säljs en rem som ska passa, den är 2108 mm:

https://www.rembutiken.se/murray/drivremmar/drivrem-murray-37x63/

Här är en annan rem som också ska passa, den är 84,5" = 2 146 mm, alltså 38 mm längre än den andra:

https://www.reservdelaronline.se/drivrem-klippaggregat/574533--drivrem-murray-125-38-37x86ma.html

Jag har aldrig bytt rem på en åkklippare förut och vet inte hur mycket "flex" det är i spännanordningarna, det kanske funkar med vilken som men är det någon som har något gott råd tar jag gärna emot det.

Såhär ser klipparen ut:

Röd Murray åkgräsklippare parkerad på gräs, utan synlig modellbeteckning, saknar ställanordning framför stolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
B
Jag köpte rem nr 2. Bytet var enklare att göra än jag trodde det skulle vara och klipparen funkar bra med nya remmen, allting är frid och fröjd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.