Jag har just tittat igenom Folksams färgtest för fasadmålning och jämfört samtliga färger i testet för trähus (utom slamfärger) i alla teststäder och har kommit fram till några slutsatser som jag skulle vilja ha era synpunkter på.

När jag tittade på resultatet för stockholm (som var väldigt likt de andra) så upptäckte jag följande:

Akrylatfärger. 4 av 13 klarade sig utan anmärkningar.
Av de 9 som inte klarade sig hade 4 antydan till mögel. 3 lätt mögelpåväxt och 2 påtaglig eller stor mögelpåväxt.

Alkyd-/Akrylatfärger. 2 av 6 klarade sig utan anmärkningar.
Av de 4 som inte klarade sig hade 2 antydan till mögel och 2 lätt mögelpåväxt.

Alkydoljefärger.
3 av 12 klarade sig.
Av de 9 som inte klarade sig hade 3 antydan till mögel och 6 påtaglig eller stor mögelpåväxt!

Linoljefärger. 4 av 4 klarade sig. Ingen hade ens antydan till mögelpåväxt

Vattenburen oljefärg. 1 av 4 klarade sig.
Av de 3 som inte klarade sig hade 1 antydan till mögel och 2 påtaglig eller stor mögelpåväxt.

Om man bara utgår från resultaten av Folksams test kommer jag till slutsatsen att:
1. Lineoljefärg är den absolut bästa färgen
2. Man ska undvika framförallt alkydoljefärger och vattenburen oljefärg.

Vad säger ni?
Varför väljer inte alla Lineoljefärg? Är den jättedyr? Ser färgen annorlunda ut jämfört med andra färger?


Här är hela listan på de färger som klarade sig utan anmärkning på alla testprov och på alla fyra städer.

Akrylatfärger
Perfekt akrylat - Beckers
Bestå Täckfärg - Alcro
Nordica Eko - Teknos

Alkyd-/Akrylatfärger

Demidekk Optimal - Jotun
Woodex Täcklasyr - Teknos

Alkydoljefärger
Oljetäcklasyr LF - Caparol
Tinova Oljetäckfärg - Nordsjö

Linoljefärger
Linoljefärg - Kulturhantverkarna
Äkta Linoljefärg - Teknos
Lasol linoljefärg - Engwall o. Claesson
Tradition linoljefärg - Beckers

Vattenburen oljefärg
Lasol Fasadmatt - Engwall o. Claesson
 
Notera även att nyansen har betydelse. Mörka nyanser blir varmare på sommaren och "bränner bort" möglet. Kollar du på hus så ser du oftare mögel på ljusa hus.
 
Funderingar:

Folksam har helt fokuserat på mögelpåväxt - hur är det med nyansskillnader och blekning etc, färgåtgång och pris?

Jag valde själv att måla med Alcros stugfärg för ett par år sedan (stockholm). Det finns fortfarande ingen som helst påväxt på någon del av fasaden. Hur tolkar man detta resultat - folksams test säger något helt annat? Enligt färgaffären är skillnaderna mellan Bestå och Stugfärgen minimala, så verkar inte vara fallet i Folksams test.

Det verkar vara lättare att bestämma vad som är dåligt och vilken färg man absolut inte ska köpa, men svårt att kora en "segrare" - det är väl iofs ett stöd för konsumenten det också.

Spontant känns det lite chansartat att välja färg efter vad som hänt på FYRA träbitar på olika platser i landet. Det kanske är bättre att höra med grannen vad dom målat med?
 
Tack för synpunkter. Är det någon typ av färg ni skulle avråda ifrån, och i så fall varför?
Ingen av linoljefärgerna verkar ha några som helst problem under testet till skillnad från övriga. Är lineoljefärger det bästa valet, vad har de för nackdelar?
 
  • Gilla
VictorI
  • Laddar…
Hej
jag är så glad att vårt hus är målat med akrylat i färgsystem.
Vi ska jämnföra med grannarna om ett par år!
Anders
 
Hej

Det är lite olika skolor om vilka färger som är bra man får kanske pröva sig fram till vad man själv tycker fungerar bäst. Vad gäller linoljefärg så är det lite svårare att måla på, man ska stryka riktigt riktigt tunt och man ska försöka att arbeta in färgen lite i träet om jag förstått det hela rätt. När man stryker så tunt blir det kanske ett lager extra färg som behöver målas på. Själv ska jag använda linoljefärg runt fönster och på vindskivor, tycker att färgerna ofta blir vackra och att de åldras vackert men det är ju tycke och smak. Men hade jag haft ett helt hus att måla vet jag inte ifall jag skulle välja detta. Du kan nog hitta många med mer erfarenhet med linoljefärger i byggnadsvårdsdelen.

mvh

Sarah
 
Hej
Om jag inte kommer ihåg fel så får man INTE lägga Alcro Stugfärg på Bestå grundfärg och olja. Det är ett tag sedan jag sålde Alcro så minnet tryter!!
På plats för en komentar från en alcrohandlare!!
anders
 
Anders_S skrev:
Hej
Om jag inte kommer ihåg fel så får man INTE lägga Alcro Stugfärg på Bestå grundfärg och olja. Det är ett tag sedan jag sålde Alcro så minnet tryter!!
På plats för en komentar från en alcrohandlare!!
anders
Det där har jag frågat om men minns inte heller svaret. Däremot minns jag att det är en tydlig rekommendation att hålla sig till den variant man börjat måla med (bestå eller stugfärg) pga vissa skillnader i färg och glans.
 
Har till staketet på uteplatsen akrylatfärg från "fina gatan" dryg tusing för 10 litare - fullt med diverse gröna härligheter, hhmmm.

På lekstugan en akrylatfärg från "fula gatan" landera från cheapy - ingen påväxt alls.

Märke och pengar det kostar verkar inte vara relevant ett skit
 
Hej
En akrylatfärg från "fina gatan" kostar betydligt mer än en dryg tusenlapp snarare 1500-1800:-.
Anders
 
Anders_S skrev:
Hej
En akrylatfärg från "fina gatan" kostar betydligt mer än en dryg tusenlapp snarare 1500-1800:-.
Anders
Har hög rabbat, vilket gör att jag betalade en dryg tusing.

Har även rabatt för byggvaror etc, gör ca 20 - 40 %
beroende på vara.

Så, inget konstigt. Hade jag betalat fullpris hade jag nog blivit riktigt förbannad.

Kan tillägga, Det målades ungefär samtidigt.
 
Idag har Folksam släppt resultatet av "årets" färgtest.

Jag har kollat priser på en hel del färg, och utan prut är Teknos Nordica Eko den enligt Folksams färgtest godkända akrylatfärg som är billigast per liter, och det vid köp på K-Rauta.
 
Hej
Säljer verkligen K-Rauta Teknos färger?? Det hade jag ingen aning om men kan hålla med om att Nordica eko är en kanonbra färg!!
Anders
 
Linoljefärg är mycket dryg jämfört med övriga (läs på burkarna!). Vi målar vårt 12 m höga hus med linoljefärg från Gysinge. Man får arbeta in den men har man rätt penslar så är det inga problem. Sen kritar den ju med tiden så när det är dags att måla om så är arbetet betydligt mindre än med andra färger.
 
Vad räknar du för ommålningsintervall på Gysinge linoljefärg, Eleanor?
Akrylaten ska klara 10-15 år utan ommålning så det borde bli billigare i längden eller.........?
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.