viltfjall viltfjall skrev:
Skönt att fler än jag lurkar omkring och läser gamla trådar :) Kanske inte snittat 100 bad de senaste 12 åren men är inne på tredje bastun. Den senaste är nu fyra år och lavarna är inte byggda än, ett provisorium står kvar; två trädgårdsstolar med lav uppe på. Vet inte hur jag skall göra det lika bekvämt med med en ny lösning :)
Det verkar som att du för in nya revolutionerande tankar inom bastuvärlden. (y)
Eftersom du verkar gilla konceptet, fortsätt på det. Då är det ju bara att fixa till det som eventuellt inte är tillräckligt bra för att kallas permanent.
 
  • Gilla
viltfjall
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Det verkar som att du för in nya revolutionerande tankar inom bastuvärlden
Nja, här är det nog frågan om ren lathet och klassisk skolad byggkoma. Problemet med just bastubyggen är att jag blir lite ivrig och börjar basta så fort folien kommit upp och sen... tja allt blir inte klart. Det välvda taket, panelen utan en synlig spik, fallet i golvet som ett krondike och de två hundra kilona slottsskiffer från sjuttonhundratalet tog ut sin rätt. Sen blev det välanvända trädgårdsmöbler i väntan på Godot. Får ta det vid femårsjubileet ;)
 
  • Halvfärdig bastu med välvda taket och paneler, bastuaggregat och hink, samt verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
viltfjall viltfjall skrev:
Nja, här är det nog frågan om ren lathet och klassisk skolad byggkoma. Problemet med just bastubyggen är att jag blir lite ivrig och börjar basta så fort folien kommit upp och sen... tja allt blir inte klart. Det välvda taket, panelen utan en synlig spik, fallet i golvet som ett krondike och de två hundra kilona slottsskiffer från sjuttonhundratalet tog ut sin rätt. Sen blev det välanvända trädgårdsmöbler i väntan på Godot. Får ta det vid femårsjubileet ;)
Det verkar som att bygget av den där bastun skulle varit fantastisk att följa i en projekttråd. Har du fler bilder att dela med dig av?
 
Dheri Dheri skrev:
Har du fler bilder att dela med dig av?
Mja, inte helt säker på att det håller för en egen tråd, och särskilt inte här: Lavar saknas. Får fota i morgon på hur man KAN göra om man är lat. Det om något kan ju vara ett ’Tips på konstruktionslösningar för bastulavar’ enligt minsta motståndets lag.
 
  • Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
E eztoril skrev:
Hej,

Vill komplettera min del i denna tråd med hur slutresultatet blev. Lavarna känns oändligt stabila! Inga problem alls! Dock, rätt så tunga att flytta på, som sagt, men det gör man ju sällan.

Jag lade in klossar permanant för att höja både neder- och överlaven några cm, eftersom de kändes lite för låga annars.
Nu är de perfekta i höjd och inget syns av upphängningen.

Behandlade de också med två lager av transparant bastuvax. Även ryggstöden fick sin behandling. Ingen färgskiftning att tala om.

[bild]

/Martin

Hej, vad använde du på väggarna i bastun?
 
K Kalle_livelong skrev:
Hej, vad använde du på väggarna i bastun?
Hej,

Vi köpte denna:

https://www.bastubutiken.se/product/bastupanel-svartbetsad-askfaner/3245

Rätt så dyr, så jag optimerade så att jag fick minimalt med spill.
Helt ok panel och snygg, men man fick vara försiktig med denna panel, eftersom den inte är svart rakt igenom. Dvs. om man råkade skada ytan såg man ljust trä där. Jag "lagade" märken med en svart fogmassa (som tål värme). Samma svarta fogmassa använde jag i innerhörn.

/Martin
 
E eztoril skrev:
Hej,

Öppnar en gammal råd för att visa hur jag byggde ihop mina lavar - med inspiration från denna tråd. Bra att dokumentera vad man gjorde oxå :)

Vill nämna två saker: 1) att jag är en hobbysnickare och 2) jag ville kunna plocka ut lavarna ur bastun vid exvis städning. En annan sak som nu också går är att kunna flytta ner överlaven till sidan av nederlaven, så att en sängplats bildas.

Lavarna består av fem lavar (obehandlad asp), 28x90 mm, i rad med ett mellanrum på 12mm mellan lavarna (använde en listbits tjocklek som mått).

Först byggde jag en stomme av 45x70-reglar. med 4 st kortlingar på 2m längd.

[bild]

Kortlingarna är ca 354mm, vilket gav en bra avstånd. Som ses sitter kortlingarna fast m.h.a kraftiga metall-vinkelbeslag. De två ytterkortlingarna är indragna ca 35mm. Detta gjorde jag för att ett glespanel-"block" på 28x70 får plats däremellan på vardera sidan. Ett fastskruvat block på vardera sidan kommer att vara det som hela lavbänken ligger på.

Nedan syns blocken uppskruvade på väggen:

[bild]

På så vis blir fastsättningen i väggarna osynlig, eftersom blocket försvinner in utrymmet. Blocken tillverkade jag i längd så att de exakt gick in i mellanrummet - så att man inte ska kunna skjuta lavarna fram och tillbaka.

Nedan syns min handritade detaljritning över lavbänkarna:

[bild]

Som ses lät jag det bli 31mm från främre kant till främre regel. Tanken är att jag ska skruva dit en 21x90 asplav som 'front'. Då blir det kvar 10mm som "överläpp", vilket jag tror blir lagom.''

Bild från bygget nedan. Många tvingar blir det:

[bild]

Färdigbyggda nedan. Notera glespanel-blocket med tre långa skruvar på den övre laven:

[bild]

Och såhär ser det ut på plats:

[bild]

De är naturligtvis väldigt stabila. Dock är nackdelen att de är rätt så tunga att bära in, men det är ju inte alltför ofta man behöver flytta på dem :)

/Martin
Hej!

Såg ditt bygge, snyggt!
En fråga, vad har du använt för reglar? Har dom kvistar? Tänker om det läcker kåda när dom blir varma?
 
Hej,

Tack! :) Jag använde vanliga 45x70-reglar. Tänkte inte på det du nämner alls men jag har aldrig sett/upplevt ngt problem alls. Har bastat i 1.5 år.

Kanske temperaturen på den höjden lavarna sitter är för låg för att orsaka sådana problem?

/Martin
 
E eztoril skrev:
Jag använde vanliga 45x70-reglar. Tänkte inte på det du nämner alls men jag har aldrig sett/upplevt ngt problem alls.
Jag har även lavar med ramverk av vanlig 2"3 (45x70-reglar). Inga som helst problem med kåda här heller och skulle det komma någon droppe hamnar den på golvet med hyfsad sannolikhet.
 
S styrman1 skrev:
smalribbad asp kan man lösa genom att köra bastulav genom bordssågen.
jag har kulvit en del asp bastupanel och det slår sig ganska mycket.
 
P packbot skrev:
jag har kulvit en del asp bastupanel och det slår sig ganska mycket.
Åfaen, är det ett dåligt val eller fel dimensioner?
 
Jag har haft stor nytta av dom inlägg som finns på forumet, så jag bidrar med min lösning på bastulavar också. Bilder och "ritning" nedan. Virket är 21x68mm asp respektive 45x45mm regel. Mellanrummet mellan spjälorna är ca 6-7mm. Dom är ca2,3m långa så det behövs ett stöd på mitten. Den övre laven är väl bred, möjligen att den skulle varit 5cm smalare, men jag kommer att montera ett ryggstöd med belysning, då blir sittytan något mindre.
Heminredd bastu med två ljusa träbastulavar av asp längs väggarna och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritade skisser och måttangivelser för att bygga bastulavar i aspvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjorda bastulavar i asp med jämnt mellanrum mellan spjälorna och regelstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord bastulav av asp och regel med 6-7mm mellanrum mellan spjälorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Danne_W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.