Bananskalare Bananskalare skrev:
Så här. Får man inte säga emot?
Här får bara äkta elbils fan vara? Eftersom man får tydligen inte säga emot.
Men det verkar dom fler vill ha en tråd där man enbart diskuterat elbilar. Där får man inte säga emot. Då blir det mer en religon en något annat.
läs inlägget en gång till så ser du när det är lämpligt att säga emot. När du bara bajsar ut åsikter och gissningar med syfte att just säga emot så är det inte lämpligt. När du känner att du har fakta ryggen så ska du säga emot, då för du diskussionen framåt.

nu har jag försökt ge dig lite tips om hur tillvaron här på forumet blir lite trevligare för dig själv och andra, hoppas att du kan ta till dig det.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Bananskalare Bananskalare skrev:
Fortfarande, hur många YouTube filmer jag ser jag skulle vara osäker på att bygga om ett själv.
Det är särskilt lämpligt att som privatperson utan bakomliggande utbildningar att försöka ens på sig med metodik att felsöka enskilda celler eller att överhuvudtaget arbeta i ett spänningsatt batteri med 400v/800v likström. Absolut ett arbete man bör lejja bort till en verkstad som har rätt kompetens och behörigheter för den typen av arbete. Men utöver det är det inga större bekymmer att fixa själv på en elbil.
 
Redigerat:
  • Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
Hur tror vi de nya elbilarna står sig i vintern med räckvidd och laddning?

Tänker på ID4, Enyaq iV80 etc?
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jo men det är inget krav idag. Jag ser inte att det kommer bli ett krav..
Men eftersom du måste blanda in dieselbilen som skulle krascha 3mån.senare. det är tydligt att du råkat ut för det.
Även om du gör ett batteri test så kan det gå sönder allt kan gå sönder oavsett om man testade eller inte. Det är förhoppningsvis ganska liten risk att batteriet skulle krascha.
Även diesel bilen kan krascha oavsett tester.
En begnad bil är en risk oavsett hur den drivs.
Precis, det kommer inte bli ett krav eftersom det är ett vansinnigt krav, för varför stanna just där. Det var min poäng, du verkar hålla med, och säger emot?
Nej, jag har inte råkat ut för en dieselbil som brunnit, jag har aldrig ens ägt en dieselbil, så den slutsatsen var fel.
Det är inte frågan om att batteriet skulle krasch. Det är frågan om att Nerre verkar anse att bilarna kommer uppvisa 30-50% kvar i batteriet för att sekunden efter tvärdö så batteriet är slut. Det är det jag och andra reagerat på. Ingenstans har vi sett bilar som, visar att det finns gott om energi kvar i batteriet egentligen är slut, ändå påstår Nerre det och att det kommer leda till att man tvingas ha oberoende tester. Sanningen är snarare att Nerre inte gillar elbilar, för att de inte passar för honom. Jag håller med om att dagens elbilar inte passar för Nerre, men förstår inte varför han bara för den sakens skull ska hitta på saker som detta eller som att folk med elbilar kommer frysa ihjäl om vägen blir avstängd en timme, eftersom elbilsförare tydligen ofta ligger på gränsen. Hur en förare av en ICE-bil skulle klara sig bättre i samma situation om de körde på ångorna får vi aldrig svar på, och jo det finns de som kör ICE-bilar som väntar in i det sista för att tanka.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Är det nån som har gjort en sammanställning på de små elbilar som kommer finnas att köpa eller leasa kommande halvåret, länka gärna den isf. Jag måste byta bil och det vore trevligt att höra mer info om de olika alternativen, om jag måste byta tillbaka till en fossil (från PHEV) eller kan få en rimlig kalkyl för en rimlig bil. Jag hittar ingen bra sammanställning. Verkar som MG, Mazda och Fiat haft bra erbjudanden på leasing. Och Dacia kommer vara billigast om man ska köpa, men kanske är den lite för enkel för att vara lämplig. Jag väntar med köp av stor elbil, de är för dyra just nu. Det blir antingen en "väntfossil" eller en liten el och stor gammal fossil.

Jag lovar att ta med en tjock jacka i vinter om jag köper en sådan elbil så jag inte fryser ihjäl ;)
 
MathiasS MathiasS skrev:
läs inlägget en gång till så ser du när det är lämpligt att säga emot. När du bara bajsar ut åsikter och gissningar med syfte att just säga emot så är det inte lämpligt. När du känner att du har fakta ryggen så ska du säga emot, då för du diskussionen framåt.

nu har jag försökt ge dig lite tips om hur tillvaron här på forumet blir lite trevligare för dig själv och andra, hoppas att du kan ta till dig det.
Tack för tipset. Det jag bara funderar på är att du själv inte haft speciellt bra ton i dina inlägg. Du har sagt nedlåtande saker om mig
Då är kanske du rätt människa att berätta hur man ska bete sig.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, det kommer inte bli ett krav eftersom det är ett vansinnigt krav, för varför stanna just där. Det var min poäng, du verkar hålla med, och säger emot?
Nej, jag har inte råkat ut för en dieselbil som brunnit, jag har aldrig ens ägt en dieselbil, så den slutsatsen var fel.
Det är inte frågan om att batteriet skulle krasch. Det är frågan om att Nerre verkar anse att bilarna kommer uppvisa 30-50% kvar i batteriet för att sekunden efter tvärdö så batteriet är slut. Det är det jag och andra reagerat på. Ingenstans har vi sett bilar som, visar att det finns gott om energi kvar i batteriet egentligen är slut, ändå påstår Nerre det och att det kommer leda till att man tvingas ha oberoende tester. Sanningen är snarare att Nerre inte gillar elbilar, för att de inte passar för honom. Jag håller med om att dagens elbilar inte passar för Nerre, men förstår inte varför han bara för den sakens skull ska hitta på saker som detta eller som att folk med elbilar kommer frysa ihjäl om vägen blir avstängd en timme, eftersom elbilsförare tydligen ofta ligger på gränsen. Hur en förare av en ICE-bil skulle klara sig bättre i samma situation om de körde på ångorna får vi aldrig svar på, och jo det finns de som kör ICE-bilar som väntar in i det sista för att tanka.
Att införa tvingande ska då vara på samtliga bil typer. El eller bensin. Ska inte spela någon roll. Dock så gillar jag inte tvång. Att då tvinga någon testa en bil vore inte så smart
Däremot kommer nog batteriet vara en punkt som man vill testa. Min gissning är att batteriet är den svaga punkten hos en elbil.
Men det är en ren gissning.
Jag tror inte folk kommer göra fler tester för att det är en elbil. Det finns ingen anledning till det.
Jag tror att vi är överens om att tester inte ska vara krav. Utan helt frivilligt. Bilprovningen tar hand om att testa bromsar och liknande som vanligt.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här en artikel om en 10 år gammal Nissan Leaf (med 24kWh batteri) som gått drygt 10.000 mil och tappat lite drygt 20% av kapaciteten.
[länk]
M M.sandström skrev:
Ej kylda batterier tappar kapacitet snabbare. (Leaf).
Små batterier tappar snabbare för de måste laddas oftare.

Lite deppig Leaf läsning.
[länk]
Jag tänkte lite till om detta med rapporter om batteriet på de första årsmodellerna av Nissan. De hade ju rätt litet batteri på den tiden, 24kWh, vilket betyder att troligen många cyklade batterierna ganska fullt ut, dvs laddade till 100% varje natt och körde till ganska tomt under dagen.
Om nu detta betyder mer batterislitage så kan man tänka sig att sen nästa generation med 30kWh och sen 40kWh batterier klarade sig generellt bättre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte lite till om detta med rapporter om batteriet på de första årsmodellerna av Nissan. De hade ju rätt litet batteri på den tiden, 24kWh, vilket betyder att troligen många cyklade batterierna ganska fullt ut, dvs laddade till 100% varje natt och körde till ganska tomt under dagen.
Om nu detta betyder mer batterislitage så kan man tänka sig att sen nästa generation med 30kWh och sen 40kWh batterier klarade sig generellt bättre.
Eftersom jag är starkt troende till batterieslitage;) Då är bara positivt med så stora batterier som möjligt.så biltillverkarna borde vilja ha så stora batterier som möjligt.
Eftersom batteriet skulle slitas mindre enligt min egna teorier. Dock tror jag att det kommer dyka bilar med minsta. Möjliga batteri. För att kunna sälja en så billig bil. Det bygger på att batteriet är bland det dyraste på bilen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte lite till om detta med rapporter om batteriet på de första årsmodellerna av Nissan. De hade ju rätt litet batteri på den tiden, 24kWh, vilket betyder att troligen många cyklade batterierna ganska fullt ut, dvs laddade till 100% varje natt och körde till ganska tomt under dagen.
Om nu detta betyder mer batterislitage så kan man tänka sig att sen nästa generation med 30kWh och sen 40kWh batterier klarade sig generellt bättre.
Tyvärr tog Nissan bort möjligheten att begränsa laddningen till 80% på 30kwh batterierna vilket inte var bra, dessa söta ännu snabbare än 24kwh varianten
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Eftersom jag är starkt troende till batterieslitage;)....
Alla fakta jag sett hittills pekar på att batterierna överlever bilen.
Inte att de har 100% kvar men iallafall inte att de är så dåliga att de går till återvinningen den dag bilen skrotas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M M.sandström skrev:
Tyvärr tog Nissan bort möjligheten att begränsa laddningen till 80% på 30kwh batterierna vilket inte var bra, dessa söta ännu snabbare än 24kwh varianten
Egentligen håller jag med dig men faktum är att det inte verkar vara riktigt så illa.
Min 2012a med 15kmil har 9 staplat av 12
"Min" 2016 Med 11k mil har 12 av 12
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Förstör inte min tro :p
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Förstör inte min tro :p
Av jord är du kommen, av jord ska du åter leda:crysmile:
 
Med större andel bilpooler så tror jag även kravspecen för fordonen ändras. Om den som tillverkar bilen är "närmare" underhållet av den över längre tid så kommer modellen för vad service och rep får kosta bli viktigare. Leasing, servicekontrakt mm blir allt viktigare. På elbilar minskar servicebehovet troligen något. Unga stadsmänniskor överväger i allt större grad att inte äga någon bil. Jag hoppas detta leder till högre kvalitet och längre livslängd på fordon. Man ser inte längre så ofta "rostvrak" som var vanliga när jag var ung. Många bilar ser rätt fräscha ut den dag de går till skroten.

Men jag tror ändå betraktelsen är korrekt. Bilens batteri och drivlina behöver inte vara det som avgör livslängden. På slutet av sin livstid brukar mycket annat vara trött på bilen. Lås, bromsar, bucklor, trasig plast, trasig klädsel osv.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.