Tänkte flytta en Rhododendronbuske som står lite dumt till hemma, nåt speciellt man ska tänka på?
 
Vi gav bort ett gäng Rhodondenron till en kompis vars sambo är trädgårdsmästare, de tog dem på hösten (Om det berodde på att busken mådde bäst av att flyttas då eller inte har jag glömt). Men däremot sa hon att man måste vatta som en "tok" i minst 1v efter flytten.
 
Vi har också flyttat Rhododendron (på hösten).
De ska ha skugga. Vi mejade ner eklöv vilket de vill ha och såg till att de kom i samma riktning (solen från samma håll som förut) för att inte störa.
Rotklumparna var så stora som vi kunde bära på 2.
 
Att flytta den till hösten är tyvärr inte en lösning eftersom den måste bort nu. Nåja, överlever den inte så är det inte hela världen i vilket fall som helst.
 
Vi flyttade just en rhododendron. Inte den bästa tiden, men det var inte så mycket att välja på eftersom den stod vid husväggen och dit ville dräneringsfirman just nu.

Vi grävde ett stort hål intill ett par andra rhododendron på ett annat ställe i trädrgården, hade i säckvis med rhododendronjord, planterade och vattnade rejält. Än så länge är den sig lik, men det har inte gått mer än ett par veckor så vi får väl se hur den klarar sig.
 
Flyttade 2 azaleor som jag har förstått är släkt med rhodednedron. Fick rådet att flytta dem sen höst gärna så sent att tjälen börjat gå ner några cm och sedan ta så mycke jord med som va möjligt. Första året såg de ut som vanligt men andra året märkte man att de va flyttade. Har fått för mig att detta beror på att de lagrar mycke inför nästa säsong i rötterna och fick inte fart på detta under den första sommaren efter flytten vilket syntes först året efter. Nu verkar det dock som att de kommer att at sig bra i sommar (sommar 3).
 
Nu är den iaf flyttad, blev ett jäkla stort hål där den stod förut. Tre säckar Rhododendonjord och en säck täckbark gick det åt. Ska vattna varje kväll nu den närmaste veckan så får vi se hur det går. :)
 
Vi flyttade en i höstas. Den behöver speciell jord i gropen.
 
Svenska Rhododendronsällskapet har en frågespalt där många har fått svar på den frågan. SRS Hemsida

Där förordar man flytt på våren så att plantan får hela sommaren på sig att rota sig.

-h
 
Även gamla roddisar är lätta att flytta pga att de har ett relativt litet och kompakt rotsystem. Råd tidigare om vattning är viktigt. Roddisar vill gärna trängas med familjekompisar dvs även gamla ex kan sättas nära andra roddisar. Blir det hål kam man komplettera med ett par nya plantor som sätts under de större.

Skuggigt läge är att föredra. Vad de mest ogillar är tidig vårsol.
 
F falcor skrev:
Nu är den iaf flyttad, blev ett jäkla stort hål där den stod förut. Tre säckar Rhododendonjord och en säck täckbark gick det åt. Ska vattna varje kväll nu den närmaste veckan så får vi se hur det går. :)
Så här 14år senare, hur mådde busken efter flytten?
 
B
Bellafalken Bellafalken skrev:
Så här 14år senare, hur mådde busken efter flytten?
Håller med.
Vore intressant att veta
 
Mina buskar är flyttade en gång i tiden. Inte av mig utan av förra husägaren.
Förmodligen på 60-talet och de har ju klarat flytten bra. Jag har kompletterat med lite fler buskar till höger, fådda och flyttade.
Om 50 år kanske de är lika höga.

/Höghus

Syrenbuskar i olika nyanser av lila och vitt planterade bredvid en grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.