Håller på att fixa slangarna på en gammal cykel. När jag tog bort bakhjulet så märkte jag att den här kedjan som går ur navmuttern är lös och går att dra ur helt. I änden sitter en metallstav.

En lös kedja från cykelns navmutter med en metallstav på änden, mot en suddig bakgrund av ett cykelhjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter en likadan kedja på andra sidan navet, men den sitter fast.
Båda kedjorna var kopplade till vajrar på cykeln.

Vad gör de små kedjorna? Drar de i "växellådan" så att man kan växla upp och ned?

Cykeln går enligt uppgift inte att växla, så jag funderar på om det kan vara anledningen.
 
Kedjorna styr växeln. Kanske en femväxlad Pentasport från 90-talet. Den styrdes av en kedja på varje sida av navet.
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Jag har också minne av femväxlat i navet, två kedjor.
 

Bästa svaret

Går den inte att skruva fast igen? Det ska ju sitta en liten gänga längst ut på metallstången. Jag tycker att man bruka behöva spänna dem lite efter att man haft av hjulet, den skruvar väl upp sig när man vrider och vänder på hjulet. Jag tror att jag varit med om att kedjan gått av men inte metallstången eller gängan.
 
Den gick alldeles perfekt att skruva tillbaka! Tack för tipset. Ska bli spännande och se om växlarna funkar (men först behöver jag skaffa ny(a) slang(ar)).
 
Grundinställningen är reglaget på växel 4 och vajrarna sträckta men utan att dra ut kedjorna.
 
  • Gilla
thomasa88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.