Hej :)
Vi ska troligtvis köpa ett nybygge som ska vara klar 2023. HSB som står bakom det. Bifogar bild så ni får ett hum om hur de marknadsför det.

Jag är super taggad men min sambo är osäker pga insyn. Hon vill gärna ha häck mot höger vänster granne, gärna minst 130-150cm höjd. Tyvärr är inte stadgarna helt klara ännu så har inte fått svar riktigt av mäklaren gällande allt sånt här.

Hur har ni andra som bor i liknande utrymmen? Har ni fått problem med att häcken inte får vara så hög eller liknande? Någon annan som flyttat till liknande bygge som har en koll på hur det blev med häcken som föreningen valde att plantera?
 
  • Nybyggda radhus med ljus fasad, stora fönster och inglasade uteplatser vid skymning, utan synlig häck mellan tomterna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
HSBs standardstadgar detaljreglerar inte häckar utan hänvisar till föreningens egna regelverk:

En närbild av en textsektion ur HSBs standardstadgar som diskuterar mark/uteplats skötselanvisningar.


Det betyder att det är upp din de framtida grannskapet att besluta eller inte besluta om häckars höjd. Välj rätt personer till styrelsen!

Generellt kan man nog säga att den åldrade delen av befolkningen har issues med häckar, plank och andra insynsskydd medan yngre är mer som resten av världen och vill ha det. Min analys är att vi har en rejäl generationsklyfta där och en stor kulturell förändring på gång.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
HSBs standardstadgar detaljreglerar inte häckar utan hänvisar till föreningens egna regelverk:

[bild]


Det betyder att det är upp din de framtida grannskapet att besluta eller inte besluta om häckars höjd. Välj rätt personer till styrelsen!

Generellt kan man nog säga att den åldrade delen av befolkningen har issues med häckar, plank och andra insynsskydd medan yngre är mer som resten av världen och vill ha det. Min analys är att vi har en rejäl generationsklyfta där och en stor kulturell förändring på gång.
Så det kan med andra ord vara en fördel att försöka aktivera sig i styrelsen? Men kanske redan är "set in Stone" första åren vilka som styrelsen består av?
 
Claes Sörmland
R rojjter skrev:
Så det kan med andra ord vara en fördel att försöka aktivera sig i styrelsen? Men kanske redan är "set in Stone" första åren vilka som styrelsen består av?
Det brukar ju inte vara rusning till styrelseposter så det är nog inga problem om du vill bli invald. Till en början så är det ju nån byggstyrelse men de är snart borta. De där första åren sätts nog många regelverk och traditioner som sen kommer att ligga kvar som en våt filt över föreningen lång tid framöver.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.