Har i sommar lagt ut cirka 60 meter av Gardenas "vattenbesparande system" Micro-drip till vår Thuja-häck.
Läste någonstans att man bör vattna virka 10 liter vatten/planta vilket innebär att jag behöver ha bevattningen igång 2 1/2 timme eftersom den ger 4 l/h och planta.

Jag har cirka 60 plantor utspridda på dessa 60 meter. (det är ett par sträckor där jag inte har några plantor, men jag har ändå lagt slangen där för enkelhetens skull)

Skulle jag vattna dessa 60 plantor, manuellt, med 10 liter/styck skulle det gå åt 600 liter.
Har jag bevattningen igång 2 1/2 timme gör jag av med 2500 liter. Jag har den "lilla" tryckutjämnaren, den som heter 1000 någonting.

Har jag missuppfattat något, för min huvudräkning ger att jag gör av med 1900 liter MER när jag vattnar med det "vattenbesparande" systemet från Gardena.
 
Behöver tujan 10l vatten. Per dag, per timme, per år per vad?

Det framgår inte hur många "drip head" det är på en 25m slang.

Men oavsett vad så behöver tujan bara 600l. Och kan således stänga av systemet efter 35min.
 
A atomlab skrev:
Behöver tujan 10l vatten. Per dag, per timme, per år per vad?

Det framgår inte hur många "drip head" det är på en 25m slang.

Men oavsett vad så behöver tujan bara 600l. Och kan således stänga av systemet efter 35min.
kanske var otydlig.....slangen ger 4l/h och hål (drip head) Alltså får varje planta 4 liter i timmen.
Och som jag förstått det är det cirka 10 liter vid varje bevattningstillfälle vilket är cirka en gång /vecka under sommaren....

Hålen sitter med 30 cm mellanrum så jag vattnar ju en hel del utöver själva plantan men oavsett ger det bara 4l/h och hål.
 
T
Fördelen är väl mer att vattnet hamnar på plantans rötter och inte runt om som det blir om du sprejar på det. Samt att du vattnar alla plantor samtidigt.

Sen blir nog huvudräkningen fel för du räknar att du ska manuellt vattna 60 plantor, kontra slangen som då har 200 munstycken på samma sträcka iom att det 30 cm mellanrum. Så egentligen kan man säga att du har 3 munstycken på varje planta dvs 12l/h. Det du skulle gjort var att köpa en solid slang och sen sätta munstycken på varje planta istället, dvs 60 st då hade du gjort av med 240l /h och det blir 600l om du ska vattna 10l totalt. Dom flesta häckar har tre plantor per meter men i ditt fall med en per meter så blir det inte så effektivt.

Sen finns det ingen regel att rötterna måste få 10l. När plantorna är små och behöver extra vatten så är även rötterna det och ganska ytliga så att dränka dom i 10l känns överambitiöst. Efter två eller tre år klarar dom sig själva sen.

Men jag har också haft Gardenas drop system och insåg snabbt att det går åt en jäkla massa vatten ändå så jag rev bort allt. Gjorde av med så mycket vatten att kommunen ringde och frågade om jag hade en läcka någonstans.
 
Gjorde av med så mycket vatten att kommunen ringde och frågade om jag hade en läcka någonstans.[/QUOTE]
:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.