Jag har ett snart 20 år gammalt radiatorsystem kopplat till en värmepump. Nu är det mycket smuts, järnoxid i vattnet. Vad ska jag göra? När går pumpen sönder av det?
 
Man kan sätta dit ett magnetitfilter om det behövs. Gammalt värmevatten är annars "dött" vatten som inte bildar mer magnetit. Beror på hur ofta man måste fylla på i systemet. Helst ingen påfyllning alls.
 
Tack! Det ser väldigt ”svartkladdigt” ut i det smutsfiltret på värmepumpen. Skulle en sköljning av systemet vara på sin plats om man beställer filter. (Om jag blir övertygad om fördelarna med det) Jag har en begränsad budget.
som det ofta är så går åsikterna isär på hur det påverkar pumpen i det långa loppet.
 
B
Undrar varför inget filter är där.. men ett filter med magnetit verkar ju bra. Men oj vad priserna skiljer sig åt.
Det rekommenderade i denna tråd för några tusen och upp hur långt som helst.
Vad tusan ska man tro. Någon som vet om själva installationen är dyr?
 
Kan ju även sätta in en sådan som är ett kombinerat smuts/ magnetitfilter. Då tar man både partiklar å järn
 
  • Kulventil DN20 med inbyggt magnetitfilter för avlägsnande av magnetiska och icke-magnetiska partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joxaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.