Denna typ av golvsockel vinner inga skönhetspriser, vilka möjligheter har man att göra något åt dem? Inuti går som ni uppfattar rören till radiatorerna...tänker mig att fler än jag lider av samma problem. Huset är från 70 talet.

1. Är enda chansen att göra en specialgolvsockel och fälla in dem? (Blir en rätt tjock och kan mer uppfattas som en låda)

2. Kan man på något sätt fälla in dem i väggen!? "Allt går men det är tidskrävande och dyrt". Det vet jag. Prislapp per meter?
 
  • Golvsockel med inbyggda rör till radiator i ett hus från 70-talet, vid ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Passa på att tillläggsisolera så kan du stoppa in dem i väggen.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Googla på golvsockel radiatorrör, det finns en hel del varianter som är snyggare än dina.
 
Som raveper redan skrivit, isolera!
Regla på väggen och bygg in de rör som stör det visuella intrycket.
 
Verkar vara ett enrörssystem det tycker jag är ett större problem än den "fula" golvsockeln.
 
Mockfjärds Elementhus, eller hur?
 
granis70 granis70 skrev:
Mockfjärds Elementhus, eller hur?
Stämmer bra! Många "innovativa lösningar"...
 
M Mats Lj skrev:
Verkar vara ett enrörssystem det tycker jag är ett större problem än den "fula" golvsockeln.
Realtivt, men ett byte till tvårörs system är väl inte försvarbart, eller vad tänker du?
 
Har du fjärrvärme med hög framledningstempratur kan ett enrörssystem funka. Har du värmepump är det mer osäkert. Då kan ett utanpåliggande tvårörsystem med kromade rör vara ett alternativ. Har huset källare kan en installation i källartaket vara möjligt och kan bli smidigt. Enrörssystem är en lågbudget lösning som en del husfabriker bla Myresjöhus använde flitigt.
 
  • Gilla
Pixman
  • Laddar…
Precis, det var först under 80-talet som ettrörssystemen började dimensioneras som lågtemperatursystem för värmepumpar när frånluftsvärmepumparna började komma ut på marknaden. Har man ettrör från 60- 70- och delar av 80-talet fungerar det bra med elpanna, gaspanna, oljepanna, pelletspanna och som sagts fjärrvärme. De vassaste värmepumparna klarar numera 65 - 70 °C så det kan eventuellt gå men man förlorar en del i verkningsgrad med höga temperaturer i värmepumpar.
 
Redigerat:
M Mats Lj skrev:
Då kan ett utanpåliggande tvårörsystem med kromade rör vara ett alternativ.
Estetiskt kan det möjligtvis fungera i ett badhus, i en bostadsrum är elförzinkade stålrör inmålat i rummets färg att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.