Vi har köpt en timmerstuga från 16- eller 1700-talet och nu står vi inför en ganska omfattande renovering. Väggarna inne är lerklinade och på leran har man satt en vävtapet och målat denna. Ingen aning vilken färg, men det ser ut som "vanlig" plastfärg. Jag petade upp ett litet borrhål för att se vad som gömde sig där bakom. Jag hittade en torr timmerstomme och lera som smular som sand. Vävtapeten sitter som berget, hårdare än leran, det går inte att dra bort minsta lilla bit.

Så frågan är, vad gör vi? River vi ner väv, lera och allt, för att göra om det? Min farhåga är att när vi sätter in el/värme och huset ska vara varmt året om så kommer väven och färgen orsaka fuktskador. Sen är det fruktansvärt fult med vävtapet också....
Tips och råd?
 
Å ÅsaFalk skrev:
Vi har köpt en timmerstuga från 16- eller 1700-talet och nu står vi inför en ganska omfattande renovering. Väggarna inne är lerklinade och på leran har man satt en vävtapet och målat denna. Ingen aning vilken färg, men det ser ut som "vanlig" plastfärg. Jag petade upp ett litet borrhål för att se vad som gömde sig där bakom. Jag hittade en torr timmerstomme och lera som smular som sand. Vävtapeten sitter som berget, hårdare än leran, det går inte att dra bort minsta lilla bit.

Så frågan är, vad gör vi? River vi ner väv, lera och allt, för att göra om det? Min farhåga är att när vi sätter in el/värme och huset ska vara varmt året om så kommer väven och färgen orsaka fuktskador. Sen är det fruktansvärt fult med vävtapet också....
Tips och råd?
Ingen som har några tips?
 
Renoveringsgips och måla?
 
Blir det uppvärmt permanent så kommer väv och färg sannolikt inte att orsaka några problem. Jmfr med vanliga hus med tät byggplast invändigt mot varma sidan av väggarna som fuktspärr.
 
I vårt vdgsrum satt det strukturtapeter fr 80-t. Vi satte upp vanlig grålumppapp som sedan målades. det fungerar.
 
Jag har läst att det är speciellt med timmerhus med självdrag, har nåt med daggpunkten att göra.?
Gips och såna moderna material vill jag helst undvika, jag tänker byggnadsvård och bevarande av gammal byggteknik. Jag ska titta närmare på grålumppapp , verkar vara ett spännande alternativ om väv/färg inte är ett problem.
 
Daggpunkten hamnar alltid inne i väggen, oavsett typ av vägg och isolering.
Daggpunkten har betydelse om fuktig inomhusluft fritt kan vandra ut i väggen. Fuktspärr är viktigare ju tjockare isolering där är. Ju tjockare isolering/vägg desto längre tid tar det för fukten att torka ut. Det är därför som moderna hus har fuktspärr i form av byggplast, för att förhindra att fuktig inomhusluft vandrar ut i väggen och kondenserar där när den kyls ner.

En vävtapet målad med plastfärg bör agera ungefär som en ångbroms, dvs den minskar mängden fukt som kan vandra ut i väggen inifrån. Värmen inifrån driver ut fukten ur väggen utåt.
Vävtapet + plastfärg hindrar också delvis fukt från väggen att torka ut inåt, men då den också förhindrat fukt från att gå ut i väggen så blir det i stort sett ett nollsummespel.

En tumregel säger att en yttervägg ska vara 5-10 ggr tätare på insidan än utsidan för att minimera fuktbelastningen (under skadliga nivåer). Det är för att värmen inifrån driver fukten utåt.

Utifrån ovanstående finns det inget som visar på att det är ngt problem med vävtapet och plastfärg vad gäller fukt. Det som kan ställa till problem är väl om t ex en takläcka uppstår som gör att vatten sipprar ner i väggen. Då talar vi inte om fukt från luft utan rinnande vatten, dvs extremt mkt större mängder. Om då vävtapeten + färg är så tät att ingen fukt tar sig igenom så kan en allvarlig fuktskada pågå utan att upptäckas inifrån. Mig veterligt är det dock väldigt ovanligt med den typ av skador i ytterväggar.

Ju mer ventilation desto mindre fukt i inomhusluften, och med god/stark frånluft så minskar risken att fuktig inomhusluft rör sig ut genom väggarna i otätheter. Självdrag bygger på att man eldar dagligdags och har en varm murstock. Den varmare säsongen när det inte behövs eldas varje dag går det fint att vädra, men det görs bara korta stunder inte konstant. Å andra sidan är det inte så farligt när det är varmare ute för det blir inte så ofta så stora temperaturskillnader att kondens (dagg) uppstår.

Alt är väl att ta ner tapeten och med risk att leran följer med. Det ger mkt merarbete. Frågan är om det är värt det?
Det beror väl också på hur mkt tid ni har att renovera.

Jag tycker också om de gamla genuina materialen och lösningarna så timmer och lera är utmärkt. Dock gör sig dagens tidspressade verklighet påmind och då försöker jag vara pragmatisk. En vävtapet + plastfärg som är >10 år gammal har gasat av sig det mesta och påverkar marginellt inomhusluften så ur den aspekten är den inte heller nämnvärt problematisk.
 
Å, tack för utförligt svar! Då får den nog helt sonika vara kvar, så tar vi och sätter upp papp alt målar med kalkfärg för att få ett finare utseende. Tusen tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.