Hej!
Vi har solceller på taket som producerar el åt oss från mars till oktober.
Vi kommer nu att ta in en offert på att bygga pool och funderar på uppvärmning:
1. Elpatron som ger 1 till 1 i effekt.
2. Poolvärmepump som ger 5 gånger i effekt för 1.

Har någon annan i forumet enbart kört på el till elpatron?
Vi slipper gärna en poolvärmepump som står och tuffar i ett hörn på tomten.

Vi kommer reglera så att uppvärmningen enbart kör på dagen då det är gratis för oss.
Vi är införstådda med att 3 veckors regn med täta moln kommer att hindra uppvärmningen.

Mvh
Jan
 
Är elen verkligen gratis ? Ni har väl cellerna kopplade till elnätet antar jag och då säljer Ni väl överskottselen.
 
Oavsett om ni säljer eller inte så får nu ju ut ca 5 gånger effekten på pumpen. Krävs ordentligt med solceller för att leverera tillräckligt via elpatron om det ska bli nån uppvärmning att tala om.
 
Z Zsam skrev:
Är elen verkligen gratis ? Ni har väl cellerna kopplade till elnätet antar jag och då säljer Ni väl överskottselen.
Ingenting i livet är gratis ;-)
Vet inte hur insatt du är i försäljning av el men kort beskrivet, det går inte på långa vägar att jämföra vad du betalar mot ett elbolag mot vad du själv får betalat när du säljer till dem.
 
V Ville_Vessla skrev:
Oavsett om ni säljer eller inte så får nu ju ut ca 5 gånger effekten på pumpen. Krävs ordentligt med solceller för att leverera tillräckligt via elpatron om det ska bli nån uppvärmning att tala om.
Det finns ingen brist på solceller eller effekt ut från dem.
Hade du svar på "Har någon annan i forumet enbart kört på el till elpatron?" ?
 
Nej, jag vet inte om nån annan kör så, men jag är ändå rätt säker på att nån i forumet gör det.
 
sy97jgu sy97jgu skrev:
Ingenting i livet är gratis ;-)
Vet inte hur insatt du är i försäljning av el men kort beskrivet, det går inte på långa vägar att jämföra vad du betalar mot ett elbolag mot vad du själv får betalat när du säljer till dem.
Nja, jag var hyfsat insatt för 1,5 år sedan men då råkade jag sälja mina celler med vidhängande hus. Men då var det ju en ganska bra affär att mata ut el, misstänker att förutsättningarna ändrats. Jag får läsa på innan jag köper celler till huset jag bor i nu.
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
Vi har solpaneler som vi kör poolvattnet igenom. Räcker rätt bra då vädret är soligt. Är det mulet har vi en värmepump som går igång vid behov.
 
sy97jgu sy97jgu skrev:
Hej!
Vi har solceller på taket som producerar el åt oss från mars till oktober.
Vi kommer nu att ta in en offert på att bygga pool och funderar på uppvärmning:
1. Elpatron som ger 1 till 1 i effekt.
2. Poolvärmepump som ger 5 gånger i effekt för 1.

Har någon annan i forumet enbart kört på el till elpatron?
Vi slipper gärna en poolvärmepump som står och tuffar i ett hörn på tomten.

Vi kommer reglera så att uppvärmningen enbart kör på dagen då det är gratis för oss.
Vi är införstådda med att 3 veckors regn med täta moln kommer att hindra uppvärmningen.

Mvh
Jan
Hur valde du att göra? Jag står i precis samma situation men med skillnaden att vi redan har en värmepump som vi kört på i 3 säsonger. Grannen är dock väldigt ljuskänslig och klagar mycket vilket gör att jag nu tröttnat och funderar på el istället. Då vi installerade solceller förra året så tänkte jag som du, att det kanske är värt det för att rädda grannsämjan. Men allt har ett pris…har dock en ganska liten pool att värma upp (3x5 m). Blir nyfiken på hur du valde att göra!
 
B burgmeister skrev:
Hur valde du att göra? Jag står i precis samma situation men med skillnaden att vi redan har en värmepump som vi kört på i 3 säsonger. Grannen är dock väldigt ljuskänslig och klagar mycket vilket gör att jag nu tröttnat och funderar på el istället. Då vi installerade solceller förra året så tänkte jag som du, att det kanske är värt det för att rädda grannsämjan. Men allt har ett pris…har dock en ganska liten pool att värma upp (3x5 m). Blir nyfiken på hur du valde att göra!

Hej våra solceller driver poolvärmepumpen, och den går ju på "el"som vanligt däremot är den otroligt tyst om jag jämför med en vanlig luftvärmeväxlare för att värma upp ett hus.
 
sy97jgu sy97jgu skrev:
Hej våra solceller driver poolvärmepumpen, och den går ju på "el"som vanligt däremot är den otroligt tyst om jag jämför med en vanlig luftvärmeväxlare för att värma upp ett hus.
Så då kör ni utan elpatron alltså? Ja vi köpte den som skulle vara tystast men den låter faktiskt en hel del på maxläget och väldigt tight mellan trädgårdar så vi får se hur vi gör…tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.