Tänkte förbereda kabeldragning från mätarskåp till elcentral innan elektrikern behagar komma.
Har en TN-C installation idag, bör man lägga löskabel i rör eller gå på N1XV-R 5G10, vad är bäst och enklast?
 
F falkeye skrev:
Tänkte förbereda kabeldragning från mätarskåp till elcentral innan elektrikern behagar komma.
Har en TN-C installation idag, bör man lägga löskabel i rör eller gå på N1XV-R 5G10, vad är bäst och enklast?
Har elektrikern godkänt detta? Annars kommer han (eller hon) inte att acceptera detta och antingen göra om jobbet eller vända i dörren.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har elektrikern godkänt detta? Annars kommer han (eller hon) inte att acceptera detta och antingen göra om jobbet eller vända i dörren.
Låt mig formulera om det då...
Får jag, kan jag, ska jag, köpa hem löskabel eller N1XV-R 5G10 som elektrikern kan dra och koppla in??
Eller menar "Imported_Benno" att elektrikern måste ta med egen kabel?
 
S
S SonnyListon skrev:
"Vad är det du inte fattar, vi har våra priser!" Det han menar är nog att elektrikern vill blåsa dig på pengar för materialet, annars vägrar han utföra jobbet:

[länk]
Ja jo jag förstår men det är väl mitt problem om jag anlitar en sådan hantverkare/elektriker.
Jag vill veta svaret på min fråga, utan pekpinnar, jag ska inte koppla skiten och om jag får problem med hantverkaren/elektrikern så är det mitt problem.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ta ett snack med elektrikern
Hade det varit jag som skulle dragit och kopplat in det till dig hade jag inte brytt mig om ifall du köpt kabeln själv
Hade snarast tyckt synd om dig eftersom jag trots påslag hade jag haft bättre pris än vad du kunnat köpa den för
 
nikasp
Bäst att du kollar med din elektriker först så han vill koppla det du förberett och ev. själv köpt in.
 
nikasp nikasp skrev:
Bäst att du kollar med din elektriker först så han vill koppla det du förberett och ev. själv köpt in.
Låt mig omformulera frågan.,,,
Vad kommer elektrikern att använda för kabel (area?/löstråd?/kabel?) när denne drar kabel och ansluter en elcentral från mätarskåpet om denne ska koppla en TN-C central?
 
F falkeye skrev:
Låt mig omformulera frågan.,,,
Vad kommer elektrikern att använda för kabel (area?/löstråd?/kabel?) när denne drar kabel och ansluter en elcentral från mätarskåpet om denne ska koppla en TN-C central?
Beror på hur det ser ut
Vilka är förutsättningarna, var och hur ska kabeln dras?
Finns det i nuläget rör mellan mätarskåp och central?
Vilken dimension är det och hur är det förlagt?
Vilken gänga är det på mätarsäkringarna?
Det går inte att ge ett klart svar utan att ha sett det på plats
Det bästa råd jag kan och kommer att ge dig är att fråga elektrikern :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.