Hej!

Jag har en fråga som gnager i mig eftersom jag bor i Gävle och nyligen fick källaren fylld till hälften...

Likt många källaretrådar i detta forum så tänkte jag gräva ut källaren, lägga ett lager makadam, 30 cm isodrän/cellplast och sedan gjuta en 7 cm betongkaka på detta. Men hur blir detta vid en översvämning i källaren, kommer golvet flyta upp? Eller kommer betongkakan knäckas? Eller händer ingenting?

30 cm cellplast vs. 7 cm betong borde i öppet vatten ge ett rejält övertag för cellplasten... dessutom, betong som väger ca 1,7 x volymen borde i vatten väga 0,7 x volymen. Så som källaren är 100 m2 så blir lyftkraften ungefär 30 ton vs. 4,9 ton tyngdkraft från betongen? Men hur funkar Archimedes princip i en källare där man har väggar som håller undan vattnet men där vattnet ändå kommer in under golvet, osv...

Min källare är av betonghålsten murad på en gjuten grundsula som vilar på ett grovt bärlager där vatten lätt kan ta sig in under.

Jag hoppas någon hoppar in och ger ett lugnande svar... :)

Mvh Thomas
 
Jag tror att du i första hand ska titta på dräneringen runt huset.

Cellplasten ger lyftkraft motsvarande dess volym men dit räkneexempel bygger på att vattnet utanför källarväggen endast går upp till i nivå överkant betongkaka.
Om vattnet stiger mer än så ökar trycket med höjden så att vid vattennivå 1 meter över då får du lägga till ytterligare 1 ton per kvadratmeter.
Under förutsättning att källarväggen samt skarven mellan källarvägg och betongkaka kan göras helt tät (som en båt).
Det är helt omöjligt att armera 7 centimeter betong för att klara den belastningen, enbart att klara lyftkraften från cellplasten är svårt med så tunn betong.

Man brukar räkna med 2,4-2,5 ton per kubikmeter för torr betong.

Om du lyckas förvandla din källare till en helt tät båt riskerar du vid höga vattenstånd att få problem med att hela huset kan flyta uppåt.
Det beror på hur mycket huset ovanför väger.
100 kvm vid vattenstånd 1 meter ovan källargolvet ger 100 ton + 30 ton från cellplasten = 130 ton lyftkraft.

Så kolla först på hur dräneringen runt huset funkar.
 
Huset är nyligen dränerat med ett lager Isodrän på utsidan. Jag räknar med att vatteninvån på utsidan är densamma som på insidan, så var det i vårt fall i.a.f. Vattnet kom in via avloppet men nivån i dräneringsbrunnen var lika hög som på insidan av huset.

Så du menar att det är värre än jag först trott om vattnet stiger till 80 cm över golvytan som det gjorde i vårt fall, eller menar du att vi får en kraft nedåt för att det tunga vattnet trycker neråt på betongkakan ovanför golvet? Jag tror inte att huset kommer flyta iväg men att golvet flyter upp vore illa nog. Så att förankra golvet i väggarna skulle inte hjälpa för att hålla det nere?

En annan fråga blir ju då: hur isolerar man ett källargolv utan att få katastrof vid en översvämning?
 
Redigerat:
Samma vattennivå ute och inne är klart fördelaktigt för bottenupptryckning dock har du fortfarande hålrummet som cellplasten skapar som trycker uppåt, vilket kan motverkas av betongkakan. Men 7 cm betong under vatten väger ungefär 100 kg/m2 medans cellplasten tränger undan ca 300 kg/m2 i ditt fall.
Därmed risk att plattan spricker och/eller trycks uppåt

men om det är 80 cm på utsidan å torrt på insidan då får du troligen ännu högre upplyftande kraft.

Sen är det en annan fråga om vad som går att göra för undvika att källaren svämmar över lite då och då. Blir ju lite tråkigt att t.ex. renovera å få det dränkt efter kort tid.
Då behöver du titta på vart vattnet ska ta vägen bort från ditt hus. Varför blir det stående runt huset och varför kommer det upp ur avloppet?
Går det att leda bort?
Krävs det en dräneringspump?
 
Översvämningen inträffade efter skyfallet 18/8 och det har aldrig varit översvämning tidigare sedan huset byggdes 1967, vad jag vet. Anledningen till att det kom via avloppet beror nog till stor del på att de flesta dräneringar i området är kopplade på avloppet, så även våran fram till i våras då vi dränerade och skaffade dränneringspump som pumpar till dagvattnet ute i gatan.

Men jag inser att det alltid finns en risk för översvämning. Även om jag kan sätta backventil på avloppet, osv. Jag kan aldrig garantera att det inte händer igen och därför vill jag inte gjuta in massa cellplast som riskerar att skada huset eller människor vid en översvämning, om nu detta är en risk...

Så, finns det något vettigt sätt att 1. Isolera utan att golvet lyfter. 2. Göra konstuktionen tillräckligt tät för att slippa radon men tillräckligt otät för att undvika att huset blir som en båt?
Eller ska man ge upp och bara isolera minimalt med Isodrän vid grundsulan och lägga ett tunt lager cellplast samt hoppa över golvvärmen...
 
Intressanta tankar. Detta har jag aldrig tänkt på, men ännu inte hunnit börja tänka på att isolera källargolvet heller.
En helt galen idé, om du istället bygger golvet med tanke att det ska flyta upp? :thinking:Som en brygga. Ej fastsatt i väggar. Inga saker ovanför heller som sitter fast i väggarna. Och så en spalt mellan vägg och golv. Kanske trycka ner en rund korv av någon elastisk skumplast som tätning mellan golv och vägg, men som rullar uppåt om golvet höjs. Då flyter golvet upp och grejerna ovanpå förblir torra... Funkar förstås inte till all typ av användning av utrymmet i källaren. Toa är väl en typisk sak som inte funkar tex. Ett problem är även vanliga dörrar som blir mycket effektivt blockerade och kan stänga inne människor. Men om man istället använder skjutdörrar, eller helt enkelt hakar av dörrarna. Finns troligtvis även flera saker att fundera kring :D Viktigt att även informera eventuella kommande ägare om konstruktionen...
 
Jag tror det skulle kännas bättre om golvet stannade på botten av källaren, vi trivs bättre så. ;) Men en kul ide'!
 
Det finns ju ganska många som gjort detta i sina källare, hur har ni tänkt? Att få översvämning i en källare är ju inte direkt ovanligt så någon måste ju tänkt på detta? Finns det fler faktorer som man måste ha med i beaktande eller är det så enkelt som vi resonerar ovan; kan man tänka på samma sätt i en källare som om det vore öppet vatten på en sjö eller så? Dvs, att det finns väggar eller att det ligger packad makadam under cellplasten förändrar inte lyftkraften på cellplasten? I så fall är samtliga källare gjorda på detta sätt en stor risk eftersom i princip alla källare kan väl få översvämning under extrema förhållanden, eller?
 
Du ska ju köra med armeringsjärn i plattan och det kan du enkelt fästa i väggen.
 
Har en irrelevant fråga, hur kom vattnet in i källaren? Via källartrappen på utsidan?
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Har en irrelevant fråga, hur kom vattnet in i källaren? Via källartrappen på utsidan?
Via avloppet, jag har skrivit lite om det i inlägg #5.
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Du ska ju köra med armeringsjärn i plattan och det kan du enkelt fästa i väggen.
Hur fäster du armeringsnätet? Det där är en tanke jag haft men det känns fortfarande lite som en riskkonstruktion om det inte finns någon beräkning som visar vilken tjocklek på armering som håller för en viss tjocklek på platta vs tjocklek på cellplast. Det är ju inga små krafter som ska motverkas... 30 ton lyftkraft... man hör ju talas om avloppstankar som får sådan lyftkraft att de kommer upp ur marken, etc.
 
T Thompa skrev:
Hur fäster du armeringsnätet? Det där är en tanke jag haft men det känns fortfarande lite som en riskkonstruktion om det inte finns någon beräkning som visar vilken tjocklek på armering som håller för en viss tjocklek på platta vs tjocklek på cellplast. Det är ju inga små krafter som ska motverkas... 30 ton lyftkraft... man hör ju talas om avloppstankar som får sådan lyftkraft att de kommer upp ur marken, etc.
Du borrar och fäster armeringsjärn i väggen, och sedan fäster du nätet i dessa.
Typ såhär:
https://www.hilti.se/content/hilti/.../anchor-design-center1/design-guidelines.html

Allt vatten som kommer in i källaren är ju inte heller ”lyftande” utan måste ju delvis trycka cellplasten nedåt?
Hade allt vatten kommit underifrån hade jag mer orolig, men så tycks ju inte vara fallet? Om du inte heller har stora hålrum under plattan så är det ju dessutom begränsad mängd vatten som får plats bland övrigt grundmaterial.
Likt en båt som fylls med vatten så måste trycket snarare bli neråt än upp?
 
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Du borrar och fäster armeringsjärn i väggen, och sedan fäster du nätet i dessa.
Typ såhär:
[länk]
Det där såg intressant ut. Men behöver inte plattan någon mån att sjunka innan allt har typ "satt sig"?
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Allt vatten som kommer in i källaren är ju inte heller ”lyftande” utan måste ju delvis trycka cellplasten nedåt?
Hade allt vatten kommit underifrån hade jag mer orolig, men så tycks ju inte vara fallet? Om du inte heller har stora hålrum under plattan så är det ju dessutom begränsad mängd vatten som får plats bland övrigt grundmaterial.
Likt en båt som fylls med vatten så måste trycket snarare bli neråt än upp?
Det är precis sådana där funderingar jag har. Om någon vet svaret... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.