lärjungen
Vilka erfarenheter har ni? Brukar det vara svårt att få köpa mark av skogsägare (vi pratar skogsmark som ligger i norra delarna av Örebro län). Jag är eventuellt intresserad av hela eller del av ett stycke mark som är ca 15 ha, omkring 70% av marken är kalhygge. Kan nöja mig med en liten del, men kan också vara intresserad av hela beroende på vad det skulle kosta. Då skulle jag kanske bedriva lite skogsbruk, öppna upp en mindre del av marken för ängsmark och skapa en fin tomt där ett framtida hus skulle kunna stå. Marken ligger inte ute till försäljning men jag tänkte helt enkelt vara djärv och fråga markägaren.

Ställde frågan i ett skogsforum om ungefärligt värde på sådan mark (gav lite mer detaljerad info om fastighetens beskaffenhet etc), men fick lite känslan av att jag svurit i kyrkan. Skogsmark skulle förbli skogsmark och lantmäteriet skulle komma att sätta sig på tvären om man ville annat. Dessutom, varför skulle en skogsägare vilja sälja till mig? För övrigt fanns det krav på att marken måste producera nåt etc så det skulle inte vara nån idé att försöka (typ). Ungefär så lät det.

Det kanske stämmer, jag är dåligt insatt, men i min värld borde man kunna få bygga även på landsbygd där ingen byggt tidigare, bara kommunen ger grönt ljus. Men jag kanske lever i en utopi? Nån här som gått hela vägen från att köpa skogsmark (som inte låg ute till försäljning ursprungligen) till att bygga nytt hus på den, en bit från etablerad landsbygd? Jag vill inte bo nära stan, och att marknadsvärdet på huset sjunker ute på landet bryr jag mig inte nämnvärt om. Jag vill hellre trivas där jag bor :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Klyvar-Per
  • Laddar…
Man kan ju alltid fråga. Men chansen att få ett positivt svar beror på en massa saker. Vissa skogsbolag har helt enkelt som policy att inte sälja mark. Andra värderar affär för affär. Det är lättare att få köpa mark som av någon anledning är besvärlig att bruka. Har man redan huggit marken så går den ju bevisligen att bruka, så det talar ju emot ditt projekt.

Kommer du och markägaren överens så är nästa steg lantmäteriet. Och de ska tycka till om huruvida det är en lämplig fastighetsbildning. Här kan det skita sig om du köper för mycket mark för en villatomt, men för lite för att det ska gå att bedriva ett vettigt jord eller skogsbruk. Så i sak har de rätt på skogsforumet - man får inte bilda fastigheter hur som helst.

Jag köpte mark av ett skogsbolag för några år sedan. Det var inget problem när jag dels betalade bra och det dels handlade om mark som endast kostade dem pengar att sköta om då det i princip är parkmark i ett kulturminnesskyddat område. Lantmäteriet hade inte heller några invändningar. Kommunen blev inte ens tillfrågad då det var utanför detaljplanelagt område. När jag frågade några år tidigare var det stället tvärstopp. De sålde inte mark. Men tiderna ändras och rätt vad det var så skulle all oproduktiv mark bort.

Jag ringde också de lokala lantmäterifilialen och kollade lite löst vad de trodde innan jag gjorde markaffären. De var väldigt hjälpsamma och förklarade hur allt skulle ske, och kollade att det inte borde bli problem med fastighetsbildningen. Det underlättade också att skogsbolaget hade egen lantmätare som ordnade alla papper inför affären. Jag kan tänka mig att det är bökigare om man ska handla med en enskild person eller mindre företag.
 
lärjungen
harry73 harry73 skrev:
Medlem @Racing lyckades också köpa mark av ett skogsbolag, så visst går det (om man har tur)
[länk]
Tack för länken. Intressant läsning. Dock var det inte så mycket skogsmark på den markplätten, trots att det var ett skogsbolag som ägde, så kanske det bidrog till att de släppte marken?

Som sagt, jag måste inte ha 15 ha, det räcker gott med en eller två. Mindre i värsta fall, men jag vill försäkra mig om att skogen inte skymmer sol och utsikt. Till saken hör att en del av fastigheten jag drömmer om är gammal betesmark.
 
Hej!
Nyfiken på hur det gick för dig och marken? Är i samma tankar och drömmar.
Mvh Alex
 
lärjungen
K Kärngard skrev:
Hej!
Nyfiken på hur det gick för dig och marken? Är i samma tankar och drömmar.
Mvh Alex
Tyvärr la jag planerna på hyllan när livet kom ikapp. Har en trevlig tomt på landsbygden med ett 40-talshus som jag valt att satsa på istället. Men jag önskar dig lycka till med dina planer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.