Hej,
Ifall man har ett förråd 2 kvm på sin tomt, och förrådet finns med i bygglovsritningarna. Får man riva det förrådet eller behöver man göra någon bygganmälan eller ansöka om bygglov?
 
Om förrådet är uppfört med bygglov lär bygglov krävas för ändring och rivningslov för rivning.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Flytta låter väl bra om du får, och det kräver nog som sagt lov. Men riva skulle jag själv tänka till både en och två gånger om inte förrådet kan komma till användning. Jag skulle vara rädd att inte kunna få nytt bygglov för förråd den dag det väl behövs. Nämnas bör ju dock att du bygglovsfritt får bygga friggebod på 15m2 utan att fråga någon om det är minst 4,5m från tomtgräns.
 
L Lilllen skrev:
Flytta låter väl bra om du får, och det kräver nog som sagt lov. Men riva skulle jag själv tänka till både en och två gånger om inte förrådet kan komma till användning. Jag skulle vara rädd att inte kunna få nytt bygglov för förråd den dag det väl behövs. Nämnas bör ju dock att du bygglovsfritt får bygga friggebod på 15m2 utan att fråga någon om det är minst 4,5m från tomtgräns.

Tanken är att sälja det till grannen som ska använda det som en del av sina fria 15kvm.
Jag kommer bygga ett förråd på cirka 12 kvm. Därför vill jag bli av med detta.

Behöver jag förresten göra någon bygganmälan eller så för att bygga en friggebod under 15 kvm om den är 4,5m från tomtgräns.
 
Claes Sörmland
1 16386 skrev:
Om förrådet är uppfört med bygglov lär bygglov krävas för ändring och rivningslov för rivning.
Vi kan ta några andra scenarier:

Om förrådet t ex är uppfört före det fanns bygglovskrav för området, säg att det är mycket gammalt, så krävs fortfarande rivningslov för att riva det.

Om förrådet är ett gammalt bygge som uppfördes olovligen ("svartbygge") men den olovliga åtgärden har preskriberats (mer än 10 år har passerat) så får du rätta enligt PBL, Du kan alltså riva det utan rivningslov.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi kan ta några andra scenarier:

Om förrådet t ex är uppfört före det fanns bygglovskrav för området, säg att det är mycket gammalt, så krävs fortfarande rivningslov för att riva det.

Om förrådet är ett gammalt bygge som uppfördes olovligen ("svartbygge") men den olovliga åtgärden har preskriberats (mer än 10 år har passerat) så får du rätta enligt PBL, Du kan alltså riva det utan rivningslov.
Förrådet har precis byggts, tillsammans med ett hus som också precis byggts. Förrådet som är 1,5-2 kvm oisolerat upplever jag dock som ett dåligt skämt. Dessvärre är förrådet med i bygglovet och därför ställer jag frågan.
 
Om jag behöver rivningslov för att riva, men river ändå utan rivningslov.
Vad jag förstått så blir det böter.
Vad är det då för belopp vi pratar om? Någon som har en aning?
 
Claes Sörmland
M Maestrof skrev:
Om jag behöver rivningslov för att riva, men river ändå utan rivningslov.
Vad jag förstått så blir det böter.
Vad är det då för belopp vi pratar om? Någon som har en aning?
@MetteKson kan nog räkna ut detta.

Du åker alltså på en avgift för att du har har påbörjat riviningen olovligt och sen kommer kommunen att föreslå att du ansöker om rivningslov i efterhand (om det går att bevilja). Så de avgifterna tillkommer också. Om du inte kan få lov för rivning p g a något problem med PBL (kanske krav på förvaringsmöjlighet) så får du istället rätta och uppföra förrådet igen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@MetteKson kan nog räkna ut detta.

Du åker alltså på en avgift för att du har har påbörjat riviningen olovligt och sen kommer kommunen att föreslå att du ansöker om rivningslov i efterhand (om det går att bevilja). Så de avgifterna tillkommer också. Om du inte kan få lov för rivning p g a något problem med PBL (kanske krav på förvaringsmöjlighet) så får du istället rätta och uppföra förrådet igen.
Det borde inte vara några konstigheter att få rivningslov. Det är som sagt en liten bod på 1,5 kvm som står på betongplattor. Det hela handlar om att jag behöver få ut det här förrådet innan jag bygger det nya, då det nya förrådet kommer att stänga in tomten. Och jag vill ha mitt nya förråd nu. Senast under oktober i alla fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
@MetteKson kan nog räkna ut detta.

Du åker alltså på en avgift för att du har har påbörjat riviningen olovligt och sen kommer kommunen att föreslå att du ansöker om rivningslov i efterhand (om det går att bevilja). Så de avgifterna tillkommer också. Om du inte kan få lov för rivning p g a något problem med PBL (kanske krav på förvaringsmöjlighet) så får du istället rätta och uppföra förrådet igen.
Jag får sanktionsavgiften till 8 092 kr om förrådet har en byggnadsarea på 2 kvm.
Sen tillkommer avgift för lovet/anmälan som @Claes Sörmland påpekar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag får sanktionsavgiften till 8 092 kr om förrådet har en byggnadsarea på 2 kvm.
Sen tillkommer avgift för lovet/anmälan som @Claes Sörmland påpekar.
Ok, det överlever man i alla fall. Vad brukar ett rivningslov kosta ungefär
 
M Maestrof skrev:
Ok, det överlever man i alla fall. Vad brukar ett rivningslov kosta ungefär
Det är olika avgifter beroende på vilken kommun du bor i.
 
M MetteKson skrev:
Det är olika avgifter beroende på vilken kommun du bor i.
kollar det. Tack för hjälpen.
 
M MetteKson skrev:
Det är olika avgifter beroende på vilken kommun du bor i.
Jag har en annan fråga som du kanske har svar på.
Jag inväntar idag ett slutbesked från kommunen för mitt hus. Vi har blivit tillsagda att inte bygga någonting på tomten förrän vi fått slutbeskedet.
Om jag ignorerar detta bud, och bygger ett förråd i alla fall. 12 kvm och 4,5m från tomtgräns. Vad är det värsta som kan hända? Finns chansen att de tvingar mig riva ner det?
Jag tänker att jag ändå i slutändan har rätt att bygga ett sådant förråd eftersom det följer alla villkor.
 
M Maestrof skrev:
Jag har en annan fråga som du kanske har svar på.
Jag inväntar idag ett slutbesked från kommunen för mitt hus. Vi har blivit tillsagda att inte bygga någonting på tomten förrän vi fått slutbeskedet.
Om jag ignorerar detta bud, och bygger ett förråd i alla fall. 12 kvm och 4,5m från tomtgräns. Vad är det värsta som kan hända? Finns chansen att de tvingar mig riva ner det?
Jag tänker att jag ändå i slutändan har rätt att bygga ett sådant förråd eftersom det följer alla villkor.
Är det en friggebod ni tänkt er?
En friggebod kräver i normalfallet inte bygglov förutsatt att åtgärden följer de villkor som ställs för att det ska klassas som friggebod. Ett av villkoren är (som du nämner) 4,5 m till fastighetsgräns.
Ett annat villkor är att det på fastigheten ska finnas en huvudbyggnad. Kruxet är att en huvudbyggnad ”finns inte” förrän du har fått slutbesked på den. I plan- och bygglagens värld ”finns” alltså inte ditt hus ännu. Med andra ord får du inte bygga friggebod utan slutbesked på huvudbyggnaden.

Är det långt kvar till slutbesked?
Jag tänker på den andra boden du vill ta bort. Eftersom den ingår i samma bygglov som huvudbyggnaden borde den ej heller ha fått slutbesked. Jag skulle höra med kommunen om du helt enkelt inte kan ”stryka den” ur befintliga bygglovet och lämna in relationsritningar där den inte är med. Sen lyfter du bort dem. De har den aldrig funnits och du slipper lov för att riva den. I min kommun har såna lösningar förekommit.

Sanktionsavgiften för en komplementbyggnad på 12 kvm blir 11 900 kr. Denna avgift kan sättas ner av byggnadsnämnden i vissa fall. Har du frågat och fått besked att inte bygga men gör det ändå tror jag inte byggnadsnämndens vilja att lätta på sanktionerna är så stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.