Ska beställa ny altandörr
Hur mäter man höjden?
Ute blir högre inne Se bilder
Eller mäter man bara från dörrhålets övre kant ned till där karmen slutar?
Tacksam för råd!
 
  • Närbild på nedre delen av en altandörr med dörrkarm och tröskel för att visa mätning för byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tröskeln vid en öppen altandörr som visar potentiella mätpunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster och dörrar mäter man med modulmått. Alltså hålet i väggen i decimeter. En dörr med med modulmått 9x21 är alltså något mindre än 90x210 cm yttermått på karm för att passa i ett hål i väggen på 90x210cm.
 
Det som är relevant om du ska ha ny altandörr med tillhörande karm är ytterkarmsmåtten. Mäts ytterkant-ytterkant på karmen och brukar vara standardmått t.ex 9x21 (mäts i decimeter)

I exemplet 9 dm bredd och 21 dm höjd
 
Ok tack för svar
Bredden är inga problem att mäta dörrhålets bredd, karmbredd etc
Höjden:
Ska man mäta ned till där karmen slutar?
Måttet där karmen slutar dvs där plåtsparklistens överkant är 226
Måttet ned till botten dvs altangolvet är 233

Se bild tagen från utsidan av huset
 
Tröskeln mäts med, inte något längre ner.
 
Jag har en liknande fundering - detalj 1 är karm, 2 tröskel, 4 regel under och 5 är underbleck men detalj 3 är det nått mellanlägg eller en del av tröskeln?
Jag har mätt karmyttermått och med detalj 3 får jag 800x2150 mm.
 
  • Närbild på dörrkarm och tröskel med numrerade delar för identifiering av byggnadsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normal utgår man från hålets storlek som karmen står i.
Då du har ett udda höjdmått så får du ta hänsyn till förutsättningarna ute och inne för att bestämma om höjden bör vara M21 eller M22 eller om du behöver special mått i höjd.
 
Så långt är jag med och jag har 1 cm mellan karm och reglar både uppe och nere med detalj 3 med i karmen men hur vet jag att nya dörren blir på samma höjd jämfört med både innergolv och nedre regel utan att ha koll på ingående delar?
 
Bronken
Detalj 2 och 3 är nog samma träbit - och ska därmed räknas med i måttet.
Det är nog ett spår för plåten du ser - som på ett fönster.
 
  • Gilla
sprit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.