Hej,
Ska förlänga plank som är 2 meter högt. Befintliga delen är 3,5m. Nya delen är 7m lång. Nya delen kommer att sitta ihop med befintliga delen samt Staket på andra sidan. Staketet sitter på gjutna plintar cirka 300mm djupa.
Planket är tätt.
Nästa år kommer det att byggas altan längs hela den nya delen av planket, och därmed tillkommer lite mer stöd.
Men till frågan.
Hur djupt skulle ni gjuta plintar till planket. Tänkte sätta plintarna med 150cm mellanrum.
 
J
"Så djupt som möjligt" för mig :) ett så högt fristående plank tror jag att man behovet stärka upp med snedsträvor oavsett hur djupt plintarna kommer.

Viktigt också att använda plintjärn och inte stolpskor! Gärna så långa som möjligt. Kolla på hur kommunen bygger bullerplank
 
J Jotsat skrev:
"Så djupt som möjligt" för mig :) ett så högt fristående plank tror jag att man behovet stärka upp med snedsträvor oavsett hur djupt plintarna kommer.

Viktigt också att använda plintjärn och inte stolpskor! Gärna så långa som möjligt. Kolla på hur kommunen bygger bullerplank
Tack för ett bra svar.
Ska jag sätta snedsträvor mellan varje stolpe, eller räcker det med de 2 yttre stolparna?
 
M Maestrof skrev:
Hej,
Ska förlänga plank som är 2 meter högt. Befintliga delen är 3,5m. Nya delen är 7m lång. Nya delen kommer att sitta ihop med befintliga delen samt Staket på andra sidan. Staketet sitter på gjutna plintar cirka 300mm djupa.
Planket är tätt.
Nästa år kommer det att byggas altan längs hela den nya delen av planket, och därmed tillkommer lite mer stöd.
Men till frågan.
Hur djupt skulle ni gjuta plintar till planket. Tänkte sätta plintarna med 150cm mellanrum.
Ner till frostfritt brukar man säga. Ca 70 cm.
 
J
M Maestrof skrev:
Tack för ett bra svar.
Ska jag sätta snedsträvor mellan varje stolpe, eller räcker det med de 2 yttre stolparna?
Det är ingen exakt vetenskap tror jag. Varje har jag svårt att se behovet av om det inte är väldigt utsatt för vind, men kanske varannan stolpe? Var tredje? Stabiliteten överlag beror även på hur planket utformas i övrigt, kanske framförallt infästning av de horisontella spikreglarna och hur väl de hänger ihop med kringliggande stolpar. Jag skulle börjat bygga på planket först och sedan känna mig för var snedsträvor kan behövas och komplettera med dem innan täckbrädorna kom på.
 
J Jotsat skrev:
Det är ingen exakt vetenskap tror jag. Varje har jag svårt att se behovet av om det inte är väldigt utsatt för vind, men kanske varannan stolpe? Var tredje? Stabiliteten överlag beror även på hur planket utformas i övrigt, kanske framförallt infästning av de horisontella spikreglarna och hur väl de hänger ihop med kringliggande stolpar. Jag skulle börjat bygga på planket först och sedan känna mig för var snedsträvor kan behövas och komplettera med dem innan täckbrädorna kom på.
Ok, kanon.
Det blåser väl som vanligt hos oss. Inte mer utsatt än vanligt.
Jag kommer även köra armeringsjärn i 4 av 7 plintar tänkte jag.
Blir kanske 2-4 snedsträvor i alla fall.
 
J
Kanske ska tillägga att jag bara är amatör och ovan är vad jag skulle gjort
 
J Jotsat skrev:
Kanske ska tillägga att jag bara är amatör och ovan är vad jag skulle gjort
Samma här. Därför jag frågar. Hellre fråga en gång för mycket. Inhandlat Plintjärn, betong, armeringsjärn är nedbankade, återstår att gjuta dessa.
Hade redan hunnit gjuta några stolpskor innan du skrev Plintjärn, men Plintjärn blir ett plus, så nu blir det 7 stolpar istället för 5. Lite tätare på vissa ställen.
4 med armeringsjärn varav 2 med plintjärn
3 med bara stolpskor.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Om du redan vet hur altanen ska se ut så gjut några av de plintar nu för att fästa snedsträvor i. Iofs kostar inte några extra plintar så mycket men det blir onödigt arbete.
 
Nu har jag gjutit Plintjärn med armeringsjärn och Grovbetong.
Dessvärre så började det regna 1 timme efter att jag gjutit dessa.
Kan det vara dåligt på något sätt?

När jag läser på olika forum står det att det kan vara bra. Men på sidor som betong.se och cementa.se står det att betongen då kan spricka och bli porös.
 
Vattenbegjutning av betong gör att den blir svalare och härdar långsammare, det gör att risken för sprickor/krympning minskar. Så det är bra att vattenbegjuta betongen, däremot kan ytskiktet ev bli lite "grövre". Regnet tränger ju inte in i betongen och gör den mer vattenrik, och det är för mycket vatten i betongblandningen som kan ge krympning/sprickor.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.