Hej!
Snart är stenskivan på plats, men jag har fått order från Stenhuggaren att förstärka plåtreglarna på ett ställe där stenskivan inte kommer att kunna vila mot stommen.

Min häll är 80 cm bred, monteras över en 60-stomme (blir mest symmetriskt så). Jag gör urtag i överdelen för att hällen ska gå att sänka ner. Framför och bakom hällen blir det kortlingar/passbitar av stenskivan, eftersom hela bänken är längre än de kan tillverka stenskivan.

Problemet är till höger om hällen, den korta biten mot vägg. Där vilar stenskivan på stommen i högerkant, men hänger i luften (med stöd av plåtregeln) där den ansluter mot hällen.

Jag köpte ett plattjärn 20*4 mm, men detta flexar en hel del. Tänkte även sätta Ikeas väggskena, därför det är ursågat men detta blir för brett för att hällen ska få plats.

Tips någon?
 
  • Vy underifrån av köksskåpsstomme med förstärkningar för stenskiva och markerat område där stöd saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två längre plattjärn som konsoler som skruvas lodrätt på väggarna inne i skåpet, ett bak vid ryggen och ett fram vid dörren. Bockas och böjs för att gå fritt från hällen i vänsterkant, 90 grader böj i höger.
Eventuellt ett plattjärn till på tvärs mellan konsolerna under skivans vänsterkant.
Inga mjuka kurvor som kan flexa.
Om skivan är groteskt tung kanske du behöver nån kloss mellan skåpet och väggen så att skåpsidan inte trycks utåt av konsolerna.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Två längre plattjärn som konsoler som skruvas lodrätt på väggarna inne i skåpet, ett bak vid ryggen och ett fram vid dörren. Bockas och böjs för att gå fritt från hällen i vänsterkant, 90 grader böj i höger.
Eventuellt ett plattjärn till på tvärs mellan konsolerna under skivans vänsterkant.
Inga mjuka kurvor som kan flexa.
Om skivan är groteskt tung kanske du behöver nån kloss mellan skåpet och väggen så att skåpsidan inte trycks utåt av konsolerna.

/Höghus
Tack! Jag vet inte om jag har bra grejer för att bocka plattjärnet (köpte först ett sådant, som syns på bilden)... Tror du att det är en bättre lösning än att byta alla sex plåtprofilerna mot två längsgående fyrkantsrör i stål? Fyrkantsrören är på ingång, så jag kommer ändå att behöva returnera det som blir över...

Skivan är en Silestone 20 mm, så den är inte särskilt tung.
 
Funkar säkert också, du lär ju se hur mycket det flexar när du lägger dit skivan.
Känns det svajigt kan du väl fundera på en tvärregel till.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Funkar säkert också, du lär ju se hur mycket det flexar när du lägger dit skivan.
Känns det svajigt kan du väl fundera på en tvärregel till.

/Höghus
Så här blev det, om någon i framtiden skulle vara intresserad.

Bak lade jag en tunnare träregel på högkant som stöd. Fyrkantsröret ger stöd även åt frihänget till vänster om hällen. Fyrkantsröret som ligger ovanpå användes aldrig.

Och nu är bänkskivan på plats!
Montering av stöd för köksbänkskiva med fyrkantsrör och träregel på högkant i ett tomt skåpsstomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.