Vid spolning av vår Gustavsberg 315 har det börjat droppa en aning från cisternen. Tog av locket för felsökning och iakttog då följande.
Efter spolning fylls cisternen utan problem fram till ungefär de sista tio sekunderna av påfyllningen. Då börjar det strila från toppen av flottörventilen (”påfyllningsröret”) – se bild.
Någonstans i toppen är det alltså otätt, men frågan är exakt var? Kan det vara gummimembranet som behöver bytas eller krävs det byte av hela flottörventilen?
Tacksam för råd!
Efter spolning fylls cisternen utan problem fram till ungefär de sista tio sekunderna av påfyllningen. Då börjar det strila från toppen av flottörventilen (”påfyllningsröret”) – se bild.
Någonstans i toppen är det alltså otätt, men frågan är exakt var? Kan det vara gummimembranet som behöver bytas eller krävs det byte av hela flottörventilen?
Tacksam för råd!
du kan ju testa byta membranet och ev servoventilen https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/gustavsberg-tf-33-servoventil (kan ju ev finnas billigare på andra ställen)
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelar_Porslin_Juni2015.pdf
sidan 22
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelar_Porslin_Juni2015.pdf
sidan 22
Även jag har detta problem med Gustavsberg 315, lyckades du lösa problemet?
Edit:
Hittade en sida som listar "Gustavsberg Flottörventil universal" som reservdel till Gustavsberg 315. Vågar man byta ut hela gamla mekanismen mot denna måntro?
https://www.vvsochbad.se/reservdelsoversikt-gustavsberg-toalett-modell-315-1953-1977-415979
Edit:
Hittade en sida som listar "Gustavsberg Flottörventil universal" som reservdel till Gustavsberg 315. Vågar man byta ut hela gamla mekanismen mot denna måntro?
https://www.vvsochbad.se/reservdelsoversikt-gustavsberg-toalett-modell-315-1953-1977-415979
Redigerat:
Vågar inte säga att vi har exakt 315, men vår Gustavsberg som ser likande ut så bytte jag till den gummiflottör som syns där, 70 kr hos lokala rörfirman.A apa_ skrev:
den o en ifö jag renoverat är det gummidetaljer som tar stryk, plastgrejor brukar vara mest rengöring.
(Gissa varför jag inte helt litar på att vattenrör med snabba klämkopplingar med gummi inuti, kommer hålla så länge som det snackas om)
Med vetskapen om att det går att köpa reservdelar så vågade jag skruva isär toaletten. Visar sig att det finns ett gummimembran som är trasigt (den svarta runda på bilden). Går att köpa ett nytt för 39:- på det lokala byggvaruhuset.
Gustavsberg TF11 Ventilmembran
Leverantörens artikelnummer GB1929900229
Gustavsberg TF11 Ventilmembran
Leverantörens artikelnummer GB1929900229
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade en läckande 315(tror jag att det är iaf).
Där passade inte tf-11.
Köpte en:
https://www.jafo.eu/produkter/oevrigt-1/wc-reservdelar-gustavsberg/7899908
Den passade och det blev tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där passade inte tf-11.
Köpte en:
https://www.jafo.eu/produkter/oevrigt-1/wc-reservdelar-gustavsberg/7899908
Den passade och det blev tätt.
Hur fick ni i sär grejerna mina sitter dom berget
Har för mig att sambon höll emot under cisternen där vattnet går in och jag lossade på ovansidan. Minns inte om jag använde en stor polygrip eller om jag körde med don och hammare. Tror polygrip, mindre risk att spräcka porslinet om man slinter.L linushecktor skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Hej, hur löste du det? Har exakt samma problem.F Persson skrev:Vid spolning av vår Gustavsberg 315 har det börjat droppa en aning från cisternen. Tog av locket för felsökning och iakttog då följande.
Efter spolning fylls cisternen utan problem fram till ungefär de sista tio sekunderna av påfyllningen. Då börjar det strila från toppen av flottörventilen (”påfyllningsröret”) – se bild.
Någonstans i toppen är det alltså otätt, men frågan är exakt var? Kan det vara gummimembranet som behöver bytas eller krävs det byte av hela flottörventilen?
Tacksam för råd!
Produkter som diskuteras i tråden