Jag har planer på att bygga en halvvägg. Den ska vara ca b200xh170.
Hur ska man tänka med infästning i golv då jag har vattenburen golvvärme under parkett och spån? Jag vill inte heller ha en regel upp till tak för att stabilisera den. Det ska sitta en tv på den.
hur ska man tänka för att få den stabil?
 
Generellt sett kan jag tycka att det är en dålig idé att bygga en fast vägg under de förutsättningar du beskriver. Hamnar den mitt i vardagsrummet kommer dessutom förr eller senare den dagen då man önskar att man kunde flytta den tillfälligt för att få utrymme för 50-årsfest, studentfest, grannfest eller vadsomhelst.

Så jag rekommenderar att istället ta valfri hurts/TV-bänk och montera låsbara hjul på den. Vi hade så i många år, där jag satt samma sorts låsbara gummihjul som brukar finnas på case mm bakom de ordinarie benen så att dessa inte syntes. Funkade finfint och erbjöd dessutom den extra fördelen att man kunde vända på TV:n och titta på den i andra delen av rummet.

Ska du ändå bygga en fast vägg är det enklaste att fästa den i golvet med ett kraftigt bygglim, t ex PL400 eller No More Nails. Bygg en ”dubbel” vägg, dvs två omgångar regelverk med lite mellanrum emellan som du fyller samt klär in, så blir det stadigare — och så kan du ju bygga in hyllor och kablar i den.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Grejen är att vi har ett väldigt stor öppen planlösning så jag skulle ändå vilja skärma av lite.
Någon som har lite inspirations bilder?
 
BirgitS
Det finns ju rumsavdelare i form av öppna bokhyllor och en sån kan kombineras med en mediabänk som TV står på en ena sidan. Ett exempel:
iu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.