Vill utrusta min verkstad (för hobbybruk) med en spånsug-anläggning men vill helst ha en fast installation med rördragning till de olika maskinerna. Detta utesluter alltså de mobila sugarna med motorer upp till 1500 watt och de med högre kapacitet är ju rätt så dyra...

På nätet har jag hittat lite olika sidor om hur man kan bygga anläggningen själv (bl a http://billpentz.com/woodworking/cyclone/Index.cfm). Nu är min fråga: har någon på forumet byggt sin egen spånsug/-anläggning och vilka är i så fall erfarenheterna? Lönar det sig ekonomiskt, var det svårt, fungerar det bra m m?

Jag är tacksam för alla synpunkter och tips!
MVH/
Ronnie
 
  • Gilla
skedanders
  • Laddar…
Jag har varit med vid sådant bygge, där en gammal ventilationsfläkt användes. Rören, varför inte använda vanliga orange'a eller gråa avloppsrör, detta gjordes vid denna installationen och det har hållit utmärkt, enkelt att fixa vilka vinklingar eller böjar som helst. Gällande blåssidan så beror det väl lite på vart snickeriet är beläget. Är det mitt i skogen så varför inte låta det blåsa rakt ut, en spånhög kan man leva med. Annars är nog nån form av cyklon det man måste ordna. Finns faktiskt begagnade inom lantbruk som varit till kvarnar etc. Tex: Foder - Spannmålsutrustning
 
Är det inte risk att vanliga avloppsrör blir statiska när spånet flyger genom dem så att de drar till sig fint spån och damm på utsidan?
 
Snailman
Statisk elektricitet är nog inte så bra, finns nåt som heter dammexplosion.
 
kan inte påstå att jag märkt något sådant med denna anläggningen iallafall...
 
Jag har glott på Bill Pentz-site till och från i ett par år och det har kliat i fingrarna... Problemet har varit att hitta en impeller av lämplig sort i Sverige och har dragit mig för att beställa från USA.


Angående statisk elektricitet har kan jag rekommendera en genomgång på samma site:

Bill's Cyclone & Dust Collection Research - Ducting
och
PVC

/pelle
 
Snaskpelle skrev:
Jag har glott på Bill Pentz-site till och från i ett par år och det har kliat i fingrarna... Problemet har varit att hitta en impeller av lämplig sort i Sverige och har dragit mig för att beställa från USA.


Angående statisk elektricitet har kan jag rekommendera en genomgång på samma site:

Bill's Cyclone & Dust Collection Research - Ducting
och
PVC

/pelle
Jag har också funderat på ett bygge och skulle inte dra mig för att beställa en impeller från USA om det inte var för att de verkar använda andra axeldimensioner än vad vi hittar på våra motorer här. Det kan bli struligt att få ihop. Att köpa en färdig spånfläkt på minst 2,5 Kw, (som Bills konstruktion kräver) verkar kosta bortåt 10000Kr. Det tycker jag är för dyrt.
 
Oj, hade logosol sådana har jag helt missat!

1,5 är ju litet men 3.0 är bra storlek

Hyvlar Tillbehor Spanflakt 30kw

men 10kkr är för mycket för mig med :)
Och det är bla axlarna som bekymrat mig med de amerikanska...

/pelle
 
Jag har smått påbörjat ett bygge, och läst på Bill's sida vad som behövs.

Som riktvärden tror jag 800 CFM=1360 m³/h och 4000 FPM=20 m/s kan användas, och det är rätt så mycket luft som ska flyttas på.
Flödet behövs för damminfångningen och hastigheten i rören för att dammet/spånet inte ska stanna.

Jag har fått tag i en ventur gmt200s, 1100W ~1.7 hp. http://www.ventur.se/content/att/06_GMT_eng.pdf
2200m³/h som jag har tänkt använda, och en lämplig cyklon ska byggas enligt Bill's ritningar.


Jag har en GMT300T utan motor liggande om någon är intresserad.

Hittade en kille som byggt en av Bill's cykloner, och en massa bilder;
Building a Bill Pentz's Designed Cyclone
Jag har inte inte löst hur utluften efter fläkten ska tas omhand, jag vill ha någonting som inte tar så stor plats. Kanske nån typ av påse i taket, under nocken?
 
Om jag förstod Bills hemsida rätt så ska fläkten vara materialhanterande eftersom material kan följa med genom cyclonen om det kommer mycket på en gång eller den blir full.

Om du ska ha utblåset inomhus ska du nog skaffa filter som han rekommenderar för den tar inte bort allt även om den är mer än en vanlig filtersäck.

Ja, Stu's Dungeon är en rolig site, hans renoveringar av verktyg och maskiner är riktigt ambitiösa :) Och vem vill inte ha en spritbutik? :)
 
larky skrev:
Jag har fått tag i en ventur gmt200s, 1100W ~1.7 hp. [länk]
2200m³/h som jag har tänkt använda, och en lämplig cyklon ska byggas enligt Bill's ritningar.
Den har för låg effekt enligt Bill Pentz. Uppgiften om 2200m³/h säger inte så mycket, man måste kolla fäktkurvan och ta reda på vilken volym den flyttar vid det mottryck som hela installationen kommer att medföra.
 
ankaon skrev:
Kan det här vara nåt: Fabriks ny Spånsug
Samma sug fast 600 billigare:

products
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.