Hej,

I anslutning till husets ena gavel vill jag bygga ett uterum på 4x5 meter. Huset är rappat och har ett källarplan.
Jag har bytt ut ett fönster i huset till en altandörr och uppmätt 1,5 meter ner till markytan från altandörrerns golvnivå.

Hur skall en lämlig grund för detta vinterbonade uterum göras?

1. Hade tänkt gjuta en rektangulär (4x5meter) sula (30x20cm ) på frostfritt djup.
2. På detta mura block (leca 20x20x60cm) upp till husets golvnivå.
3. Fylla den rektangulära muren med macadam och överst med 30cm cellplast.
4. Därefter armera och gjuta 10cm platta med eventuellt golvvärme.

Skulle detta fungera?

Mvh
//knallen
 
Hej igen,

Då jag ej fått några synpunkter, så får jag väl anta att min tilltänkta upphöjda grund skulle fungera bra.
Det som oroar mig är tyngden av den macadam som jag kommer fylla grunden med.
Finns det risk för att den uppmurade grunden rämnar av tyngden (jordtrycket)?

Jag hade tänkt armera varje murat lager mot normalt var tredje lager.
Räcker det eller måste jag vidta andra åtgärder, som uppmurade mellanväggar eller dylikt?

//Knallen
 
K Knallen skrev:
Hade tänkt gjuta en rektangulär (4x5meter) sula (30x20cm ) på frostfritt djup.
Med dom måtten och platta på lecan/fyllning så behöver du nog ha en längsgående lecamur på mitten för att bära upp den övre plattan. Att fylla upp är inga problem, det blir inget speciellt tryck på lecamuren.
 
Hej,
Har nu kommit så långt att sulan är gjuten och de två första lagren av lättklinkers är på plats (skall bli totalt 7 lager).
Se bild.
Har räknat ut att jag kommer behöva ca 50 ton makadam 11-16. Därtill kommer ovanpå detta en gjuten platta och ett uterum. Det låter mycket! Ca 3 ton /m2. Undrar om jag skall vara orolig för vikten, eller att det är helt OK.
Grundarbete vid husvägg med gjuten sula och lättklinkerblock i två lager, byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

//Knallen
 
He,
Har ännu inte fått något svar, så jag kompletterar lite.
Ett tryck på 3 ton/m2 låter mycket, men 3 kg / cm2 låter ju inte så farligt.
Marken under är orörd och består överst av 20cm jord med stenar. Därefter sten och hård lera. Slår jag ned spettet med all kraft, så går det bara ner någon centimeter eller två.

Tänkte nu under hösten mura upp och fylla på med grus, för att låta det sätta sig, och inte förrän till våren gjuta plattan.
//Knallen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.