Hej
12 år gammalt familjeäppelträd som inte varit med någon beskäring tidigare. jag vill gärna tips och råd om hur mycket vågar jag att beskära trädet nu. Kommer trädet att dö om jag beskära enligt bilden?

Tack på förhand.
 
  • Ett 12 år gammalt äppelträd i trädgård med markerade grenar för beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte ditt träd kommer dö av en sådan beskärning men försök att inte kompensera 12 års negligering genom att ta i ännu hårdare. Ta maximalt bort 1/3 av bladmassan.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
Enligt min mening är "Tumreglerna" för beskärning mer komplexa än att det går att avgöra på en en bild tagen på några meters håll. personligen behöver jag ha mer av ett tredimensionellt perspektiv och se hur grenar löper i förhållande till varandra.

Är det ett träd man verkligen bryr sig om gör man sig själv en tjänst och tar hjälp av ngn som kan, annars kan man läsa på tumreglerna för beskärning av äppelträd och pröva sig fram. Gör man fel tar det åratal innan trädet återhämtat sig, jag köpte 2012 mitt hus där man valt att stympa två äppelträd, förmodligen med anledning av ngn slags "estetik" inför visningen, de börjar ge lite frukt först i år, nio år senare! Behöver inte vara lika illa i ditt fall om du bara tänker dig för.
 
  • Gilla
qassim och 1 till
  • Laddar…
Börja med att ta bort uppåtgående grenar och grenar som sitter för nära varandra. Försök att bygga upp "våningar"på trädet.
Jag är helt övertygad att trädet inte dör om du kapar som du skissar.
 
  • Gilla
qassim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.