Hur mycket törs man ändra efter beviljat bygglov? Vi tänkte lägga till 5 cm isolering till i ytterväggarna - utåt. Blir ju ca 2,5m2 till i byggyta på det viset. Farligt?
 
Ja, enligt mina referensramar så blir det lite farligt. Men jag kan ha fel.
 
Vad händer om det mot förmodan blir upptäckt?
 
LinaoMarkus skrev:
Vad händer om det mot förmodan blir upptäckt?
Då har ni gjort nått som ni inte har bygglov för och kan få böta elelr i värsta fall ta bort det.

Har ni ringt kommunen och frågat ?

Ofta går det ju att göra ändringar i ett befintligt bygglov ganska enkelt - och mer isolering är ju nått som kommuner gillar = mindre energibehov...

/K
 
Läget är detta:
Bygglovshandläggare på semester
Ont om tid
 
Det finns väl inte bara en enda i din kommun? Jag skulle inte våga ändra något på eget bevåg, det kan bli både jobbigt och kostsamt i slutändan. Kolla om inte er handläggare har en kollega som dubblerar funktionen som bygglovshandläggare.
 
Jag tror att de är ganska noga med yttermåtten på huset.
Skulle inte våga chansa på det.
 
Mycket hänger nog på hur nära gränsen för tillåten byggyta ni är. Om detta gör att ni trillar över gränsen, eller om ni redan har fått dispans för något i detaljplanen (smärre avvikelse) då är det nog känsligt. Ligger ni med god marginal inom plan på alla punkter, och ingen granne som strular så kanske det går att chansa.

Vissa smärre fel vet jag att man kan få igenom som "byggfel" utan ytterligare åtgärd. Vet en som i sitt självbygge missade att fasadtjockleken skulle adderas. Så han byggde grunden exakt så stor som ritningen för huset visade. Fasaden ligger ju sedan typiskt ca 45mm ut från grunden. Det blev inga problem.
 
Lite skakis - ska nog fråga om lov i alla fall.
Ligger nära gränsen (149,7 av 150), men kan ev. "låna" några kvm från carportens förråd (nu 10 kvm) till husets byggyta.
 
Jag fick ändrat bygglov av samma anledning dvs tjockare ytterväggar. 490 kr kostade det i min kommun.
 
LinaoMarkus skrev:
Lite skakis - ska nog fråga om lov i alla fall.
Ligger nära gränsen (149,7 av 150), men kan ev. "låna" några kvm från carportens förråd (nu 10 kvm) till husets byggyta.
Ligger ni så nära så skulle jag iaf fråga. DEt kan ju inte bara finnas en enda handläggare i er kommun ?!

Det borde bara ta ett telefonsamtal för att veta om det är ok mer eller mindre rakt av eller om de måste kolla in i saken (risken finns iof om ni ligger så nära gränsen)

Kommunen kommer väl antagligen göra en inmätningn se nefter avslutat bygge (?), och om dom då ser att ni inte följt lovet kan det ju bli strul. Sen är jag iof tveksam när du säger att huset är 149.7 och du vill lögga till 2.5 kvm.

Det motsvarar 1,6 % - och måste nog anses som "mätfel" eller inom marginalerna tycker jag ?!

Har för mig att jag läst/hört ngn stans att 3-5% variation bör vara ok, men ta inte mitt ord för det utan ring kommunen och fråga !

/K
 
Jag ska fråga, men inmätning? Har jag aldrig hört talas om. Kommuntjänstemän lämnar väl inte sina breda stolar om det inte är absolut nödvändigt? Däremot kan det säkert vara snyggt vid försäljning att kunna visa att bygglovspapper o husritningar stämmer hyfsat överens.
 
LinaoMarkus skrev:
Jag ska fråga, men inmätning? Har jag aldrig hört talas om. Kommuntjänstemän lämnar väl inte sina breda stolar om det inte är absolut nödvändigt? Däremot kan det säkert vara snyggt vid försäljning att kunna visa att bygglovspapper o husritningar stämmer hyfsat överens.
Nu vet jag inte hur er kommun gör, men där jag bygger mitt fritidshus (Borlänge) så kommer kommunen att komma ut och mäta in mitt hus på tomten när jag ringer och säger att jag är klar (inom 5 år).

Denna inmätning ingår i bygganmälan-avgiften, och görs tydligen numer alltid. Förut gjorde dom så att dom mätte in innan bygget kom igång (grundsättning), men det gör dom tydligen inte nu med småhus iaf.

Dels är det väl för att kolla att bygglovet följts, men sen så skickar dom tydligen in underlaget till lantmäteriverker som kan plotta in byggnaderna på deras kartor - detta skulle iaf vara den primära anledningen sa byggnadsinspektören vid byggsamrådet iaf

/K
 
en undran, är det inte sockeln/grunden man utgår ifrån, vid utsättningen av huset.
Ett burspråk eller tak med stort utsprång räknas inte in när det gäller gränser.
Om sedan fasadbeklädnaden går ut 20-60mm påverkar inget. Men skulle fasad-beklädnaden peka ut 150-200mm från grunden, kommer någon att reagera. Annars kanke man får gå ut och mäta fönsterblecken också, eller dörrtrycken och annat
 
Enligt de mätregler som jag läst (nånstans här). Så skall fasadens yttermått räknas in. Däremot inte enstaka utskjutande detaljer. Som exempel så skall man tydligen inte räkna in "locket" om man har lockpanel, utan då utsidan på brädan (som säkert också heter något).

jag vill minnas att samma mätregler räknar bort "normal" takfot ur byggytan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.