Hej Forumet!

Jag håller på att bygga en möbel som har mässingsdetaljer/beslag.

Så jag har köpt ren mässingsplattstång, rundstav och skruv som jag själv byggt detaljerna och beslagen utav.
Dock vill jag hålla mässingen ren och sådär fint guldig men den blir smutsig/ful och sådär brunaktig efter bara några dagar efter jag rengjort dem.

Jag har testat Skultunas putsmedel: https://skultuna.com/se/skultuna-polish.html
Men då jag vill ha en borstad finish på mässingen så vill jag inte använda denna då den polerar mässingen.
Och de blir ändå fula efter några dagar efter jag rengjort med denna.

Sen har jag testat denna rengöring: https://www.shop.xn--smlnningen-s5ak.com/sv/hemhushall/ovrigt-kok/kopparmassing-puts-bistro-150.html
Den fungerar skitbra och rengör endast mässingen utan att polera den.
MEN(!) den blir fortfarande ful efter bara några dagar.

Här är en bild där jag precis rengjort rundstaven till höger med rengöringen ovan och den till vänster rengjorde jag för några dagar sedan. Skillnaden är till och med större i verkligheten.
Två mässingsrundstavar på svart tyg, en nyligen rengjord och skinande, den andra oxiderad och matt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det någon som vet hur jag kan bevara finishen så som den är till höger så länge som möjligt?
Finns det någon behandling man kan använda för att skydda mässingen? Eller någon lack?

Har inget emot att behöva rengöra mässingen då och då men inte varje vecka. Jag har ju t.ex. ljusstakar i mässing som jag haft flera år utan att rengöra som ser ut som nya fortfarande.

Tacksam för all hjälp! :)
 
Om du inte vill att ytan ska oxidera är det nog lack som gäller..
 
  • Gilla
65starss och 1 till
  • Laddar…
Jag har med framgång använt matt lack på satinputsade kopparrör. Om du ska ta på rören eller om de utsätts för annat slitage, häller det kanske inte så bra. Om du lackat blir det heller inte bra att putsa igen innan du tagit bort lacken.
 
  • Gilla
Thron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.