Ska göra en uteplats och har bestämt mig för att inte bygga en veranda utan istället lägga någon form av sten på marken.

Vad gjorde man vid sekelskiftet? Fanns det stenbelagda uteplats eller?

Är det någon som har gjort en stenbelagd uteplats till en sekelskiftes-trävilla? Vad gjorde ni? Bilder?
 
Vid sekelskiftet användes sällan sten utan oftast ärtsingel (riktig singel inte krossad makadam) till gångar och bänkplatser. Annars kom ju cementplattorna en bit in på 1900-talet. Gärna hemma gjutna passar till gamla hus.

mvh plexi
 
Det jag kommer att tänka på är väl korsvirkeshusen med kullerstensbeläggning framför.
 
En annan möjlighet som är snygg, och som man ser vid sekelskifteshusen här i Skara iaf, är natursten typ Kinnekullesten eller Ölandssten. Den som folk har i orginal här är huggen, inte skuren. Himla snyggt, men antagligen ganska dyrt...
 
Tycker det spelar viss roll var huset ligger - i en stadsmiljö kan ju t.ex. kullersten fungera fint. Kanske man kan få se en bild?
 
Saxpy skrev:
Ska göra en uteplats och har bestämt mig för att inte bygga en veranda utan istället lägga någon form av sten på marken.

Vad gjorde man vid sekelskiftet? Fanns det stenbelagda uteplats eller?

Är det någon som har gjort en stenbelagd uteplats till en sekelskiftes-trävilla? Vad gjorde ni? Bilder?
Funderar själv på att göra någon form av uteplats mot söderväggen. Har också kommit fram till att veranda / trädäck är uteslutet.
Ärtsingel känns spontant som det mest "korrekta" men sten funkar bättre att möblera på. Får balansera mellan funktion och historiskt korrekt. Jag fundera på smågatsten fast det är "fel". Det känns ändå mjukt och levande. :rolleyes:
 
Sara_B skrev:
Tycker det spelar viss roll var huset ligger - i en stadsmiljö kan ju t.ex. kullersten fungera fint. Kanske man kan få se en bild?
Här kan ni se bilder. Tanken är ha uteplatsen i söder, dvs till höger om den tillbyggda entrén(den med räcke på betongtrappan)...

Views from the outside
 
"men sten funkar bättre att möblera på"

Det är inte min erfarenhet, om man inte har trebenta möbler. Stenbeläggning kommer att få möblerna att vicka. Själv möblerar jag direkt på gräsmattan, gärna med ett ordentligt avstånd till huset för att skapa mer rymd och rumskänsla och för att få njuta av mina vackra byggnader.
 
Oj så vackert!

Tycker det finns många varianter som skulle fungera här. Att bara ställa ut trädgårdsmöbeln direkt ute på gräset blir förstås mest traditionellt.

Ska man absolut ha en hård yta tycker jag att det blir enklare om man är en bit ifrån huset, då skulle man väl kunna tänka sig flera olika stensorter, en aning oregelbundna kalk- eller skifferplattor t.ex. Särskilt om det får växa upp en smula gräs eller någon fogväxt i kanterna och mellan plattorna, så att det blir mjukt och lummigt precis som resten av trädgården. Kanske kullersten kunde funka också. Det kommer ju att synas att det är ett sentida tillägg till trädgården, men det behöver ju inte göra något , om utformningen är vacker så att det smälter in bra.

Om du har tänkt dig att ha det precis intill huset får man nog fundera lite mera... Kanske kan man nöja sig med gruset plus en bänk längs väggen i det soligaste läget, och så en stensatt sittplats en bit från huset? Men tycker i alla fall att du gör helt rätt i att hoppa över trätrallen!
 
Sara_B skrev:
Oj så vackert!

Tycker det finns många varianter som skulle fungera här. Att bara ställa ut trädgårdsmöbeln direkt ute på gräset blir förstås mest traditionellt.

Ska man absolut ha en hård yta tycker jag att det blir enklare om man är en bit ifrån huset, då skulle man väl kunna tänka sig flera olika stensorter, en aning oregelbundna kalk- eller skifferplattor t.ex. Särskilt om det får växa upp en smula gräs eller någon fogväxt i kanterna och mellan plattorna, så att det blir mjukt och lummigt precis som resten av trädgården. Kanske kullersten kunde funka också. Det kommer ju att synas att det är ett sentida tillägg till trädgården, men det behöver ju inte göra något , om utformningen är vacker så att det smälter in bra.

Om du har tänkt dig att ha det precis intill huset får man nog fundera lite mera... Kanske kan man nöja sig med gruset plus en bänk längs väggen i det soligaste läget, och så en stensatt sittplats en bit från huset? Men tycker i alla fall att du gör helt rätt i att hoppa över trätrallen!

Tack.

Jo, det är ett svårt beslut. Problemet med att hitta en annan plats är att det är i princip bara på den gaveln som det är någorlunda lä och jag vägra med bestämdhet att sätta upp några vindskydd. Dessutom så är det där som det finns bäst plats... Nåja, får kanske fortsätta att fundera även om det snart är dags att börja köra igång.
 
Saxpy skrev:
Tack.

Jo, det är ett svårt beslut. Problemet med att hitta en annan plats är att det är i princip bara på den gaveln som det är någorlunda lä och jag vägra med bestämdhet att sätta upp några vindskydd. Dessutom så är det där som det finns bäst plats... Nåja, får kanske fortsätta att fundera även om det snart är dags att börja köra igång.
Det är väl liknande skäl här. Vi möblerar mitt på gräsmattan framför huset idag. Och det är både fin och traditionellt. Men ibland är gräsmattan mjuk efter regn tex. Och sen flyttar sig solen (skugga från träd) - och i solen skall man va, tycker frun!
Som vi tänker just nu kommer vi att fortsätta duka upp på gräsmattan när vi har många gäster. Men vi vill ha en mer permanent (fast diskret) plats i söderläge och lä. Saxpys grusytor såg väldigt fina ut. Får fundera mer. :surprised:
 
Missade det där om att du redan hade en plats bestämd, läste lite slarvigt!

Ka du inte hitta/beställa några stenar som påminner om stenarna i grunden då - grovt huggna och lite oregelbundna (inga spikraka, slipade plattor). Och så låta rabatten vara kvar längs väggen och lägga en liten yta med den nya stenen precis utanför rabatten? Det borde väl kunna bli fint, och det är ju dessutom ett tillägg som i högsta grad är reversibelt - vill du eller någon kommande ägare i framtiden ta bort det och återställa gräsmattan är det ju lätt gjort.
 
Jag är kanske för obyggnadsvårdig men jag skulle sätta grå gatsten eller grå betongsten. Betongsten är slätt och himla bra och lätt att lägga. Grått passar med grunden och känns naturligt om stenen på orten är grå. Jag skulle sätta den där du vill ha den - vitsen är att den ska användas. Och inget ont men med den dörren och trappan så gör väl några diskreta stenar knappast ett helt otollererbart nyinslag :). Ju mindre gräs och planteringar runt huset desto bättre för grunden.
Jag skulle göra stenläggningen som en halvmåne (raka sidan = huset) med en rabatt med pioner, lavendel, isop eller något annat lågt som en häck längs dess ytterkant med undantag för "ingången". Växterna gör då att det knappt syns vad du har för material på marken.
 
Alsti18 skrev:
Jag är kanske för obyggnadsvårdig men jag skulle sätta grå gatsten eller grå betongsten. Betongsten är slätt och himla bra och lätt att lägga. Grått passar med grunden och känns naturligt om stenen på orten är grå. Jag skulle sätta den där du vill ha den - vitsen är att den ska användas. Och inget ont men med den dörren och trappan så gör väl några diskreta stenar knappast ett helt otollererbart nyinslag :). Ju mindre gräs och planteringar runt huset desto bättre för grunden.
Jag skulle göra stenläggningen som en halvmåne (raka sidan = huset) med en rabatt med pioner, lavendel, isop eller något annat lågt som en häck längs dess ytterkant med undantag för "ingången". Växterna gör då att det knappt syns vad du har för material på marken.
Hehe... jo, trappan och dörren är ju inte klockrena precis. Finns planer på att fixa det med... Är ju inte fanatikersjälv men det betyder ju inte att man inte kan försöka göra det i stil med vad det borde varit.

Har ju också varit inne på någon form av betongsten men är lite osäker. Får väl helt enkelt åka runt och kolla lite och sedan bara bestämma mig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.