Vi håller på och tänker på sommarstuga och är nu inne på att bygga nytt. Tyvärr finns det varken tid eller kunskap för att göra en massa själva och udrar vilka kostnader man ska räkna med? Har tittat på ett mellanstort Skidstahus, ca 70kvm. Säljaren jag pratade med sa att om man tog priset för deras mest kompletta paket gånger 2 så brukar det stanna där, färdigt att flytta in i. Det som tillkommer då är själklvart tomten och eventuellt röjande på den. Vilka kostnader ska man räkna på och var går det att spara?

- Bygglov
- Grunden, och vad ska man ha för grund
- Montering
- El
- Brunn
- Avlopp

Är det värt att försöka styra upp olika hantverkare som ska göra saker i rätt tid(det är ju inte ofta man har hört folk som blivit positivt överaskade), eller är det bättre att köpa en totalentreprenad? Tacksam för alla sortes tips.
 
Magnus L skrev:
Vi håller på och tänker på sommarstuga och är nu inne på att bygga nytt. Tyvärr finns det varken tid eller kunskap för att göra en massa själva och udrar vilka kostnader man ska räkna med? Har tittat på ett mellanstort Skidstahus, ca 70kvm. Säljaren jag pratade med sa att om man tog priset för deras mest kompletta paket gånger 2 så brukar det stanna där, färdigt att flytta in i. Det som tillkommer då är själklvart tomten och eventuellt röjande på den. Vilka kostnader ska man räkna på och var går det att spara?

- Bygglov
- Grunden, och vad ska man ha för grund
- Montering
- El
- Brunn
- Avlopp

Är det värt att försöka styra upp olika hantverkare som ska göra saker i rätt tid(det är ju inte ofta man har hört folk som blivit positivt överaskade), eller är det bättre att köpa en totalentreprenad? Tacksam för alla sortes tips.
Ni skall mao göra precis tvärt emot mig tex :)

Att spara kostnader om man inte vill göra något själv är nog svårt - möjligen kan man förlänga byggtiden och spara lite pengar (om man tex tar en billigare hantverkare som inte riktigt har tid nu men se ntex :))

Om ni skall styra olika hantverkare själv så får ni räkna med att detta i sig tar mycket tid och kunskap. De som jag har läst om eller pratat med vittnar om att, för att på sig detta så måste man i princip arbeta halvtid med det och sätta sig in i massor av saker, om än inte på detaljnivå. Nu är ett fritidshus nog lättare än en fullstor villa, men ändå. Ta ett exempel: Om snickaren inte hinner slutföra en grej, så att rörmokaren inte kan dra röret. Sen, när detta är fixat, säger rörisen att något är fel som snickaren måste fixa, snickaren påstår att det är tvärtom och han har inte tid att kolla på det just då, då måste ni gå in och se vad felet är och göra en bedömmning etc :)

Antar att ni redan har en tomt - börja annars där - annars är det ju väldigt svårt att kolla på hus - huset skall passa för tomten, tvärtom, att hitta den perfekta tomten till huset, brukar vara omöjligt att uppnå...

Annars när det gäller kostnader så är en del av dom väldigt svårbedömda men om jag skall ge en chansing (ta det för vad det är och lägg till/dra ifrån 300% ;)):

- Bygglov: Mellan ca 5000-15000 kr beroende på storlek kommun etc
- Grunden, och vad ska man ha för grund: Krypgrund eller plintar bör väl passa för ett fritidshus, men det beror ju på hur tomten ser ut. En grund kan kosta väldigt mycket eller väldigt lite. Plintgrund på bra tomt är ju billigast. Platta med pålning etc klart dyrare. Säg mellan 25000 - 800 000 kr
- Montering: För huset ? det vet jag inte alls faktiskt 100 000 - 1 500 000 ?
- El: Jag har räknat med 10000 kr i arbetskostnad (ca 24h dvs 3 dgr) + material. Men då gör jag så mycket jag får själv först. En elektriker tar mellan ca 300 - 500 kr/h, sen beror det ju på huset och ambitionen i övrigt.
- Brunn: 50 000 - 250 000 - beroende på djup grundförhållanden mm mm
- Avlopp: kanske 80 000 - 300 000 - antar att ni har kollat med kommunen att det är ok med trekammarbrunn och att marken klarar det ?

/K
 
Mikael_L
OK mina gissningar

- Bygglov
5000-15000
Glöm inte fler ev utgifter som t.ex. Byggfelsförsäkring, byggsamråd, KA, kartunderlag/ritningar.
En del kan du kanske slippa, men i värsta fall har du 35000:- till här.

- Grunden, och vad ska man ha för grund
Plintgrund, billigt gissar på ca 25000:-, gjuten platta ca 100000:-

- Montering
Pass

- El
Elektriker + material 30000:- (och då är det antagligen i underkant), anslutningsavg. 20000:- +

- Brunn
40000:- - 100000:-

- Avlopp
Infiltration 30000:-, minireningsverk 80000:-

OK, en massa gissningar, vi vet inte var du ska bygga, priset på grund, el och VA diffar ju väldigt om du måste jaga hantverkarna eller dom jagar efter dig. :)

Elanslutning och div etableringskostnader ökar ju om det ska byggas långt ut i naturen.
osv

Vill du spara utan att göra eget arbete är det svårt.

Försök komma undan så många avgifter som möjligt, försök bli KA själv, få dispens från byggfelsförsäkr osv.
Välj plintgrund = billigare
Välj inte för hög standard på allt i huset.
Finns det grannfastigheter?, kan ni dela på VA-lösningarna?
 
En hel del grova gissningar, men min erfarenhet idag är ungefär lika stor som gissningarna så det hjäper till även om spannen är rätt stora. Tomten jag har tittat på ligger på Adelsö, utanför Ekerö. Det är 2 tomter som det är tänkt att dela på avlopp(infiltration), och det finns plats planerad för det. Så det finns kanske en liten slant att spara där. Jag vet vissa andra som har borrat där och det har inte varit extremt utan gått bra, så jag hoppas att det inte heller blir allt för dyrt.

Vad krävs för att jag själv ska kunna bli KA? Och hur gör man för att få dispens från byggfelsförsäkringen, och är det egentligen en bra idé?(låter lite riskabelt).

Tomten är en avstyckad åker. Nån som vet vad man behöver göra med marken för att kunna bebygga den? De få tips jag har fått från folk i min närhet säger att man ska gjuta en platta för att det är bättre. Men som sagt har jag inte någon koll alls och mottager gladeligen de tips som går att få härifrån.
 
Magnus L skrev:
En hel del grova gissningar, men min erfarenhet idag är ungefär lika stor som gissningarna så det hjäper till även om spannen är rätt stora. Tomten jag har tittat på ligger på Adelsö, utanför Ekerö. Det är 2 tomter som det är tänkt att dela på avlopp(infiltration), och det finns plats planerad för det. Så det finns kanske en liten slant att spara där. Jag vet vissa andra som har borrat där och det har inte varit extremt utan gått bra, så jag hoppas att det inte heller blir allt för dyrt.

Vad krävs för att jag själv ska kunna bli KA? Och hur gör man för att få dispens från byggfelsförsäkringen, och är det egentligen en bra idé?(låter lite riskabelt).

Tomten är en avstyckad åker. Nån som vet vad man behöver göra med marken för att kunna bebygga den? De få tips jag har fått från folk i min närhet säger att man ska gjuta en platta för att det är bättre. Men som sagt har jag inte någon koll alls och mottager gladeligen de tips som går att få härifrån.
Med lite information blir det grova gissningar :)

Jag håller som sagt på att bygga fritidshus själv. Jag sökte dispens från byggfelsförsäkringen genom att skriva en enkel sida om att jag ville ha dispens (känns otroligt riskfritt med tanke på att den ändå aldrig betalas ut - se massa andra trådar om detta), och blev själv KA.

Om du känner att du har tummen mitt i handen så skall du nog dock leja en KA - där gäller det ju att ha lite teknisk kompetens, och det känns dels riskfyllt om du egentligen inte vet att dinma leverantörer har gjort rätt - och dels är det nog svårt att få dig själv som KA om du inte har kompetensen att följa med i byggsamrådet (nu vet jag inte hur mycket du kan - jag antar bara att det är lite med tanke på trådrubriken...)

När det gäller åkerbyggande så beror det ju på underlaget. Är det tjälfarligt (lera/silt?) eller relativt stabilt (berggrund under ett tunt lager jord eller morän etc). Lutar det/risk för glidning ? Då krävs kanske pålning = dyrt.

Är det morän (stenblandad jord/sand/grus typ) så torde du kunna komma undan ganska billigt med en plintgrund tex. På lera kan en platta vara bättre eftersom sättningsrisken minskar - men det där får du nog fråga ngn sakkunnig om som nog måste åka ut och titta på platsen...

Om det finns folk omkring som har byggt på likannde mark så kan du kanske se hur dom har löst det för att få en initial uppfattning :)
/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.