Semesterpyssel på g. I valet och kvalet att skrapa bort lös flagad färg och måla ny färg eller att skrapa/slipa rent, olja och måla. Vad rekommenderar ni? Fönstren är från 88 och fräscha frå Fönsterbåge från 1988 med flagad och sprucken färg som behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nsett bågens utsida.
 
Slipa rent hade jag gjort
 
  • Gilla
Lennart Olsson28
  • Laddar…
A
M matknu skrev:
Semesterpyssel på g. I valet och kvalet att skrapa bort lös flagad färg och måla ny färg eller att skrapa/slipa rent, olja och måla. Vad rekommenderar ni? Fönstren är från 88 och fräscha frå[bild] nsett bågens utsida.
skrapa, olja, kitta, grunda, slipa, lacka.

njut i många år igen... Med en öl eller vin i handen.. ;)(y)
 
  • Gilla
matknu och 1 till
  • Laddar…
Ingen kitt på dessa utan spikad list. Tänk på att om 5-10 år så är chansen stor att isolerglasen blir punkterade och du kommer vilja byta ut dem.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
matknu och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
skrapa, olja, kitta, grunda, slipa, lacka.

njut i många år igen... Med en öl eller vin i handen.. ;)(y)
fremax fremax skrev:
Ingen kitt på dessa utan spikad list. Tänk på att om 5-10 år så är chansen stor att isolerglasen blir punkterade och du kommer vilja byta ut dem.

Med vänlig hälsning, fremax
jag har aldrig gjort dylikt förr. Den övre delen är ok och den målar jag om rätt av. Den nedre delen är halvträrent...ok att grundolja även på små områden med färg? Det tar lång tid om jag ska få bort all färg.
 
A
M matknu skrev:
jag har aldrig gjort dylikt förr. Den övre delen är ok och den målar jag om rätt av. Den nedre delen är halvträrent...ok att grundolja även på små områden med färg? Det tar lång tid om jag ska få bort all färg.
Du bör få bort det mesta av färgen..
Ta en varmluftspistol.. Och värm.. de släpper färgen lättare..
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du bör få bort det mesta av färgen..
Ta en varmluftspistol.. Och värm.. de släpper färgen lättare..
Jag använder en dylik. Funkar dock inte på alla ställen.
 
A
M matknu skrev:
Jag använder en dylik. Funkar dock inte på alla ställen.
Nä tyvärr inte..
Men då sitter färgen bra..
Bara att olja in och kita.. Sedan måla(y)
 
  • Gilla
matknu
  • Laddar…
Jag är ju lite hopplös...hade tänkt snygga till aluminiumlisterna med det är så svårr att få bort gammal färg utan att det blir repor. Så jag tänkte köpa nya men vad tusan heter de? Droppbleck har jag sökt påmen hittar inga likadana i alu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.