Hej gänget,

Kan någon ge sig på en gissning vad det här är för djur?

Min fru jobbade hemifrån igår och upptäckte dem lite överallt i gillestugan. Efter närmre inspektion så har vi sett dem, eller något som liknar dem mer eller mindre överallt i källaren. De sitter och kryper runt på väggar och golv.
Vi har mer eller mindre ett fullständigt kaos i hela huset då vi har en pågående renovering (tänk: vi gör om allt, men vi bor i huset samtidigt) så det är stökigt, dammigt och ligger saker och bråte överallt. Speciellt i källaren.
De kryper framförallt omkring på väggarna i källaren vilket så klart får en att tänka på att det är vägglöss. Det kommer ut ett proffs men först på tisdag, så otålig som jag är, hade de varit intressant att spekulera tillsammans med er vad det kan vara fram tills dess.

De jag fångat på bild är de största jag hittar. Men de finns även i en mer genomskinlig form där de är mindre. Försökt ta så bra bilder och filmer jag kan man det är inte helt lätt.

Om det är vägglöss så är det, förutom jävligt surt, även några saker som gör mig förbryllad. Ingen i familjen (fyra personer) har märkt av något. Och om det är en så kraftig invasion av vägglöss så att de vandrar omkring på ljusa dagen så tänker man att någon av oss borde märkt av ett bett eller två. Läste mig till att 10-20 % av befolkning är immuna. Men alla fyra av oss?
Det andra är att vi inte varit utomlands på... många år och knappt några hotellbesök i Sverige sen pandemin inledes. Vi har, precis som resten av världen, suttit hemma och ugglat. Inte heller några direkta second hand-köp mer än begagnade kläder till tvååringen. Det finns ju så klart andra sätt det kommit in, men rätt låga odds.

Sista saken är att de (ofta) hoppar till när man kommer nära med fingret. Som en loppa som hoppar. Och vad jag kunde läsa mig till så kan inte vägglöss hoppa alls?

Alla idéer, spekulationer och tankar är välkomna.
 
  • Insekter på vägg i hörn med spår av fläckar och smutspartiklar, eventuell insektsangrepp i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Små mörka fläckar på en vit vägg vilket kan antyda en insektsinvasion i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mindre insekter på en texturerad yta, eventuellt skadedjur relaterade till en husrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Jag gissar på dammlus!
[länk]
Med tanke på hur dammigt det är i källaren samt att luftfuktigheten är strax över 60 när golvvärmen inte är igång så låter din gissning betydligt mer rimligt än min frus gissning!
 
S
Jag tror inte du ska slå av golvvärmen i källaren, det kan ge fuktvandring i väggarna har jag för mig att jag läst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.