Har börjat uppföra sig konstigt.Den snurrar mitt på gräsmattan och kör vidare.Sen går den utanför begränsnings tråden och stannar då står det utanför arbetsområde. Någon som har haft samma problem?
Worx Landroid
 
L Larsgusta skrev:
Har börjat uppföra sig konstigt.Den snurrar mitt på gräsmattan och kör vidare.Sen går den utanför begränsnings tråden och stannar då står det utanför arbetsområde. Någon som har haft samma problem?
Worx Landroid

Jag har nog samma bekymmer helt plötsligt. Står still på gräsmattan och anger utanför AO. startar om och söker tråd och går åt vänster och sen ut från tråd och in vänster igen.
 
Någon som vill ha en reservdelsmaskin? Worx Landroid 794 som är helt död. Laddstationen funkade när klipparen pajade så den borde i alla fall var ok.
Hämtas i Dalsland(Bengtsfors).
 
Har idag dammat av min 1.0 efter ett fjolår i vila. Detta efter att den för 2 år sedan just börjat svänga höger ca 45gr under förd framåt och sedan backa bakåt i samma spår om och om igen, och ibland snurra mer förvirrat. Det beter sig som ett fyllo som dansar illa... Kan det vara ett hårdvarufel eller mjukvarufel? Jag har haft sen sedan ny men har aldrig bytt någon mjuk- eller hårdvara.

Jag bytte vidare batterier för två år sedan till 2 st Dyno 12V 5Ah och de tycks ha lite ström kvar i sig trots dålig lmvårdnad men fylls väl fort, och släcker ner när den är på 100% (101%). Det känns inte helt ok, så skulle beteendet även kunna bero svajig strömförsörjning..?

Tacksam för hjälp med vetskap eller uppslag
 
Hej. Haft många n och tänkte lista de saker som löst problem: Take it or leave it.

I laddstationen:
  • Byt sida på säkringen (den gula grejen) dvs "kortslut"
  • Koppla ihop hornen med spänningsmätare. Blir den röd = bra då funkar laddaren
  • Byt kretskort (typ 700 kr)
  • Byt transformator. Hitta en begagnad 24 Volt?
Klipparen:
  • Ta loss batteriet i klipparen och tillbaka
  • Uppdatera firmware med USB kom ihåg slå på först
  • Nödladda. Avstängd maskin - stäng av PINkod så du hinner slå igång den
  • Byt batteri - se noga till att det är rätt typ (typ 700 kr)
  • Ta loss sensorpaketet - inspektera sladdarna noga.
  • Köp nytt sensorpaket (500 kr)
  • Gör rent sensorpaketet/honorna med stålborste motsvarande = osynligt smuts oxid
  • Låt aldrig batteriet ladda ur helt
 
  • Gilla
Greasemonkey
  • Laddar…
Min erfarenhet…
- Oxiderade kablar med sprucken isolering kan få roboten att dansa mitt på gräsmattan.
- när kablarna väl rycker av vägrar den köra öht (sensorernas status kan ses på servicemeny).
- även hylsor/stiften i kontaktblocket inne i klipparen kan oxideras. Kapillärkrafterna gör att vatten ”sugs in” genom kabeln när kabeln blir gammal, hård och spricker ”ute”.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.